handdator

Visa fullständig version : Bromsoken MKIV

TTE SilverSupra
2003-11-05, 13:24
Bromsoken på min MKIV börjar tappa färg och bli rostiga. Har planer på att demontera och lacka dem. Jag har mallen för Supra loggan, så den kommer jag oxå att lacka på med en schablon. Är det något särskilt att tänka på vid ok demontering/montering? Specialverktyg? Vid luftningen av bromsarna? Tänkte passa på att byta belägg oxå. Vad rekomenderas?
/ Jocke

Fonz
2003-11-05, 20:20
Har du gjort mallen själv?
Tänkte nämligen lacka om mina med....

JaPe
2003-11-05, 21:48
En färg som ska fungera riktigt bra till ok är biltemas fälgfärg (ja biltema) klarar värmen och håller sig fin länge...

TTE SilverSupra
2003-11-05, 22:21
En färg som ska fungera riktigt bra till ok är biltemas fälgfärg (ja biltema) klarar värmen och håller sig fin länge...

Nix, har inte gjort mallen själv. Hittade den på en Australiensk Supra hemsida. Kommer tyvärr inte ihåg vilken. Hittade länken på mkiv.com

Fonz
2003-11-06, 07:39
Ok

HenkeM
2003-11-06, 12:42
Bromsoken på min MKIV börjar tappa färg och bli rostiga. Har planer på att demontera och lacka dem. Jag har mallen för Supra loggan, så den kommer jag oxå att lacka på med en schablon. Är det något särskilt att tänka på vid ok demontering/montering? Specialverktyg? Vid luftningen av bromsarna? Tänkte passa på att byta belägg oxå. Vad rekomenderas?
/ Jocke

Har precis plockat isär mina ok så mycker det går.
Det du inte bör gör är att trycka in kolvarna i botten, då det kan vara svårt att få bort dem då.
Ett tips är att byta kolvar när du ändå håller på att plocka med bromsarna.
(själklart beroende på hur dem ser ut, rost) Samtidigt "hona" ur cylindrarna lite lätt.

färg att lacka med; jag har tidigare målat med motorblocksfärg, brukar funka bra.

Lufta bromarna har jag själv inte kommit till än, men har hört att det är svårt att göra själv på supran med all teknik. Montera allt och lufta så gott du kan, sen kan du ju åka till närmaste Toyo-mek och be dem fixa resten.

Använd inte någon bromsolja av låg kvallitet, det blir bara skit av det. kosta på dej en bra vätska!

pelleman
2003-11-08, 13:37
Hammarlack i silver är min melodi. Hållbart och snyggt 8)

Björn Larsson
2003-11-25, 15:32
Hammarlack i silver är min melodi. Hållbart och snyggt 8)
jag har samma, det verkar hålla jättebra vad jag kan se....

TTE SilverSupra
2003-12-10, 15:04
/ Jocke

Har precis plockat isär mina ok så mycker det går.
Det du inte bör gör är att trycka in kolvarna i botten, då det kan vara svårt att få bort dem då.
Ett tips är att byta kolvar när du ändå håller på att plocka med bromsarna.
(själklart beroende på hur dem ser ut, rost) Samtidigt "hona" ur cylindrarna lite lätt.

färg att lacka med; jag har tidigare målat med motorblocksfärg, brukar funka bra.

Lufta bromarna har jag själv inte kommit till än, men har hört att det är svårt att göra själv på supran med all teknik. Montera allt och lufta så gott du kan, sen kan du ju åka till närmaste Toyo-mek och be dem fixa resten.

Använd inte någon bromsolja av låg kvallitet, det blir bara skit av det. kosta på dej en bra vätska!

Vad rekomenderas för bromsolja?

HenkeM
2003-12-22, 18:28
[/quote]

Vad rekomenderas för bromsolja?[/quote]

Kolla med Rickard, jag har inte spillt i nån olja än. Men Motul eller Mobil1 har en del bra oljor.
Lackade dock inte oken med motorblocksfärg, fick tag på en värmefärg som ska tåla bra med temp utan att bli smetig (650grader). Ungslackade dem, lär nog hålla bra.

Lycka till.