handdator

Visa fullständig version : Får det gå till såhär?? (Bilverkstad)

Nikki
2003-03-26, 17:32
Nu tänkte jag berätta historien från första till sista punkt. Om ni undrar varför jag skriver detta så är det för att Rainman är så himla less på allt...

Det hela startade med att bilen (Supra MKIII) lämnades in på en verkstad för byte av topplockspackning... Reine skuttar glatt dit för att hämta hem sin sköna igen... Ååååhhh nej AC:n har slutat fungera *suck* Ut o provköra... Hastigheten stiger... När han kommer upp i EXAKT 145km/h tänds en motorvarningslampa o d börjar pipa ut av ht i bilen... Sänker till 144km/h DET SLUTAR... Hmm konstigt...

(Bilen lämnas in på en Toyota-verkstad... Men han kunde inte hitta felet...)

Ja var vänder man sig då? Jo i slutet av oktober körs bilen till Toyota Center i Rissne för en felsökning...

Jag o Reine återvänder nån gång i november för att hämta bilen... När vi kommer dit o frågar hur d har gått så ska allt tydligen vara ok enligt felsökningen... Fråga då...
-"Har ni provkört den i 145km/h?"
-"Nej, vi kan inte begära att någon anställd/mekaniker ska provköra en bil i den hastigheten"
Godkännt svar för det kan man inte kräva...
Nästa fråga är då hur det har gått med AC:n... De hade inte kunnat provköra den med tanke på att de inte hade den gamla sortens köldmedel hemma (acceptabelt)... Men om Reine själv fyllde på så skulle den fungera... Det enda sättet för dem att kolla att den var att konvertera... Reines säger åt dom att göra d... Vi knallar ut o kollar o bilen kommer rullande... Men HALLÅ... bilen går bara på 4-5 cylindrar o låter med andra ord som(ska vi inte ens nämna :wink: )... Vem som helst skulle i det här läget ha hört d... Vi kollar runt på utsidan av bilen o upptäcker att det har blivit en lackskada precis vid tanklocket o ber dem att även fixa d... Vi drar en djupt suck ännu en gång... Vi låter bilen va kvar...

Reine har kontakt med Toyota Center ungefär en gång i veckan men får aldrig något besked om hur det går... Ni vet någon är sjuk o någon är borta, ni vet bla bla... Reine tröttnar på väntan o hör sig efter om det finns nån annan som möjligen skulle kunna titta på bilen o hittar gladeligen en kille i Södertälje...

Vi begav oss till Toyota idag, (fem månader senare utan resultat) för att hämta bilen o köra den till S-tälje... Vi kommer dit, går in o betalar felsökning... Knallar ut o väntar på att killen ska komma runt med bilen...

Oooohhhh my god!! utbrister både Reine o jag... Bilen är tok smutsig o när den lämnades in så va den nyvaxad *suck*... Jag går direkt o kollar om dem har fixat lackskadan vid tanklocket, nej det hade dem inte!! Vi fortsätter granska dammhögen... Helst plötsligt:
-"Men OJ!!!! Va FAAAN!!!!! Det är ta mig fan inte sant!!!! JAG VISSTE DET!!!!" utbrister Reine...
Han har nu upptäckt att bilen antingen har blivit "påkörd" eller någon som "har kört in i något med den"... det är nämligen en schysst skada på stötfångaren i fram som dessutom då har fått en liten röd nyans... (Reine hade haft en känsla hela förmiddagen om att d skulle vara nått)... Vi tog en massa bilder på bilen, dammet o skadorna med både digitalkamera o vanlig så vi har allt dokumenterat... Toyota kommer dock att stå för omlackningen...

Va fan ska man säga igentligen... Jag bara sitter här o skakar på huvudet o undrar hur nått sånt här kan få förekomma...

Mvh Nikkihttp://www.supraforums.com/images/smilies/FIREdevil.gif

-FW-
2003-03-26, 17:34
Tycker att ni ska sätta dit Toyota ordentligt... Blir så trött på att höra sånt här hela tiden och sen att Reine har haft den inne så länge gör det ju knappast bättre.

Ishian
2003-03-26, 17:35
Vilka jävla nötter. :evil:

Rainman
2003-03-26, 17:36
Tack Nikki !!! Jag orkade inte....

Egnell
2003-03-26, 17:38
*suck* märkesverkstäder kan vara roliga ibland. :evil:

NorrlandsGuld
2003-03-26, 17:39
Vilket tvärflyt!!!

man ska meka själv det är tydligt!!!

Man får höra sådana här historier allt för ofta!!

Lycka till med bilen eran!!! :(

Nikki
2003-03-26, 17:40
Tack Nikki !!! Jag orkade inte....

D va så lite så vännen!! What are friends 4!!

suprasam
2003-03-26, 21:03
Först ber man snällt om dom kan fixa det dom ställt till med, om dom inte förstår detta så är det dags ge dom vad dom tål. I detta fallet verkar det ju som ni båda två har varit med och sett skadorna och hur bilen såg ut innan Rain lämnade in den detta är bra. Om verkmästaren inte går med på att återställa bilen i det skick den var när Rain lämnade in den är det dags att prata med VD'n för stället ingen mening att ödsla tid på underhuggare, det kan oxå ha blivit personligt för dom som man har pratat med i början.
När ni förklarar för VD att vad han har att se fram emot är, svartalistan hos ARN eventuella tidningsreportage i diverse kvällstidningar och sist men inte minst en polisanmälan, så tror jag nog dom inser fakta att man skall vara rädd om sina kunders bilar eller stå för de saker man gör.
Jag försöker alltid göra det mesta jobbet själv, i absolut nödfall lämnar jag bilen till Toyota, hellre en mindre verkstad så man kan fpå en personlig kontakt då bryr dom sig mycket mer om att göra ett bra jobb.

Lycka till Rain och 2sexy4you

Nikki
2003-03-26, 21:47
"Suprasam"

Direkt citat från Rainman: "Fixar dom bara fronten så är jag nöjd. Pallar inte att "hålla på"..."

Jag förstår Reine... Man pallar inte att hålla på i fem månader o sen fortsätta efter man har hämtat bilen...

faj
2003-03-26, 22:13
Klåpare 'r Us

T-rex
2003-03-27, 06:35
Ett fall för Sverker Olofsson i plus (eller om det var Olsson).

Refinement
2003-03-27, 08:06
Toyota kom ju på 1:a plats i Vi Bilägare för ett tag sen, när ägare tillfrågats om vilken märkesverkstad som är bäst.
Nu ser man ju ett ordentligt undantag då....

TomSid
2003-03-27, 10:51
Riktigt tråkigt att höra.
Själv lämnar jag alltid bilen till Toyota Eskilstuna. Det är en bit att åka men jag har en mycket god vän som jobbar där. De tar hand om bilarna som ingen annan.

Supramannen
2003-03-27, 10:57
Så farligt tycker jag inte det är....

Så länge dom sår för sina misstag är det inte så mycket att göra....Och det gört dom.Det hade vart annat om du nekade ersättning

Rainman
2003-03-27, 11:06
Ja. Det jag reagerar mycket på är att när man lackar om en sak så blir det aldrig riktigt bra. + att det känns som den inte är "hel" längre om ni förstår vad jag menar. Typ som ett par lagade strumpor, även om dom är hela så ÄR dom ändå lagade....
+ att dom verkar ganska klantiga !!! :cry:

de Schalom
2003-03-27, 14:58
Rainman, måste säga att jag lider med dig suprabroder

Tänker dock fråga vad planerna är? jag menar du skall väl ändå inte låta dem ha kvar bilen när de har gjort så som de har gjort med dem? Har du tänkt sälja den eller va har du tänkt?

Enormt tråkigt att sånt här förekommer tycker jag.

Rainman
2003-03-27, 15:15
Nu står bilen hos en annan kille som ska kasta ett getöga på den!!!

Jag ska sälja så småningom, dock inte så länge den är som den är nu!
Allt ska vara schysst innan jag säljer någonting!

Mattsson
2003-03-27, 17:15
Själv har jag krigat om en rostskyddsbehandling i snart ett år...!...

Mycket byråkrati är det som skall mala igenom konsumentverk, allm. reklamationsnämnden osv...

Ca. ett halvår/instans får man räkna med, TUNGT!

/Martin

Thomas T66
2003-03-27, 18:35
man tycker ju att det inte borde ta så himla lång tid att konstatera att det stället den stod inne hos under vintern förjänar en grov avhyvling och ett stort skadestånd för sveda och värk både för bilen och för reine :wink:

Nikki
2003-03-27, 23:34
Såhär såg d ut...
http://catbox.junkshop.nu/~faj/temp_supra/01.jpg

http://catbox.junkshop.nu/~faj/temp_supra/03.jpg

http://catbox.junkshop.nu/~faj/temp_supra/04.jpg

Rainman
2003-03-28, 09:46
*WWWEEEEEEEEOOOOOOO*

Jag MÅSTE bara få uttrycka min glädje !!!!!!!!!!!!!!! :D :D :D
Jag ville inte skriva det förut, med det är Maxout som jag körde bilen till i Onsdags. Och det tog honom 10 minuter att fixa felet med den blinkande varningslampan.
*Reine är överlycklig*
Maxout är "tung" på elfel !!!!!

-FW-
2003-03-28, 10:00
*WWWEEEEEEEEOOOOOOO*

Jag MÅSTE bara få uttrycka min glädje !!!!!!!!!!!!!!! :D :D :D
Jag ville inte skriva det förut, med det är Maxout som jag körde bilen till i Onsdags. Och det tog honom 10 minuter att fixa felet med den blinkande varningslampan.
*Reine är överlycklig*
Maxout är "tung" på elfel !!!!!

Härligt! Det var den gladaste nyheten på länge! :D

PS. Han kan få titta på min Ford också... :wink:

Maxout
2003-03-28, 23:21
Kul att du vart glad Rainman ,
Jag förstår att du tappat allt hopp för Vissa Toyota verkstäder,
felet med den blinkande varningslampan och varnings-signalen var ju inte alls särskilt svårt att hitta , jag hadde väntat mig ett mer komplicerat
fel, eftersom special utbildad Toyota personal gick bet på problemet , och dom hadde ju dessutom försökt under väldigt lång tid .....mycket märkligt........
Om dom hadde gått grundligt tillväga och tittat i elschemat skulle problemet varit löst på några få minuter

På termostathuset sitter 5 st tempgivare 2 var skiftade fel och fick fel ohmvärde = fel tempvärde

dessutom var den gemensamma jordpunkten för givare mm ärgad = dålig jordkontakt
det var bara att rengöra och löda om kablarna med tveksamm kontakt
och värma krympslang över kabelskorna

jag ska lösa det andra elproblemet i början på veckan åt dig Rainman
så du kan glida runt med din fina supra lagom till nästa helg

MVH Maxout

Rainman
2003-03-28, 23:28
Maxout, du är värd en kram! :D :D http://www.mediawatchers.nl/smileys/wat3.gif

MR2-Mannen
2003-03-29, 13:40
Toyota Center i Rissne är ju guld värda....eller inte...

Min bil har varit där sedan i november (Dvs 5 månader)....Åkte dit igår för att kika på den, för dom ringde och sa att bilen var klar....
Jojo....Dom hade lackat framspoilern, men lacken hade slöppt på 2 ställen, visserligen bara stora som stenskott, men endå....Vita plastfläckar är inte så snyggt mot svart....Dessutom var det en repa vänster fram, kört emot något antagligen...Sen så saknades framblinkers....Skitkul att se, eller inte....

Säga vad man vill om TC, men inte fan är dom bland de snabbaste verkstäderna jag varit på....Får hoppas att allt annat de gjort, som jag inte kunde kolla igår, är korrekt gjort....

Thomas T66
2003-03-29, 17:56
jag snor tråden lita bara :mrgreen: men den bästa märkesverkstaden jag varit på är bmw i gbg trevligt folk där

Rainman
2003-04-07, 19:12
Senaste nytt:
Nu i veckan ska jag ner till Maxout och hämta bilen!!! :D :D
Han har fixat felet med blinkande varningslampan!!! :D
AC:n har han hittat lite småfel på åxå, den funkar men för att kontrollera en tempgivare som har med det här att göra så måste det vara lite varmare. Den ska ha ett visst ohm-värde vid 20-25 +grader och måste sitta på bilen.(han har kallt i sitt garage) :D Så jag åker ner till honom när det är lite varmare!
-Inga problem, säger Maxout! :D

Jag är iaf jätteglad!!!!!!! :D Han kan sina saker!!
Att träffa Maxout va det bästa som har hänt i år...

Nu är det bara omlackering av framkofångaren & mappning kvar, sen är jag färdig! Känns bra att det händer någonting!
Ang skadan på kofångaren så va det aldrig något tjafs med Toyota, dom till och med rekomenderade ett ställe här i närheten! *skönt*

Jag håller er underättade! *glad*

/Reine

Dan Andersson
2003-04-07, 19:30
Hallå...!

Såg dig Reine när du fick se skadan på kofångaren...
Jag gick förbi när jag hade hämtat delar till min Supra..
Hade tänkt gå fram å hälsa...kändes inte som det var rätt tillfälle...

Hoppas allt löser sig!

Mvh Danne

Egnell
2003-04-07, 20:26
Trevligt! Skönt att det har löst sig så bra som det gjort ändå.

Rainman
2003-04-07, 20:30
Hallå...!

Såg dig Reine när du fick se skadan på kofångaren...
Jag gick förbi när jag hade hämtat delar till min Supra..
Hade tänkt gå fram å hälsa...kändes inte som det var rätt tillfälle...

Hoppas allt löser sig!

Mvh Danne
Aha...nja, det va nog bra att du inte kom fram just då! Jag va ganska grinig kan man säga....

Dan Andersson
2003-04-07, 21:00
Jag såg det.....hehe

Nja du är lite lyckligare nu då i alla fall! :lol:

//Danne

Supramannen
2003-04-08, 10:39
Senaste nytt:
Nu i veckan ska jag ner till Maxout och hämta bilen!!! :D :D
Han har fixat felet med blinkande varningslampan!!! :D
AC:n har han hittat lite småfel på åxå, den funkar men för att kontrollera en tempgivare som har med det här att göra så måste det vara lite varmare. Den ska ha ett visst ohm-värde vid 20-25 +grader och måste sitta på bilen.(han har kallt i sitt garage) :D Så jag åker ner till honom när det är lite varmare!
-Inga problem, säger Maxout! :D

Jag är iaf jätteglad!!!!!!! :D Han kan sina saker!!
Att träffa Maxout va det bästa som har hänt i år...

Nu är det bara omlackering av framkofångaren & mappning kvar, sen är jag färdig! Känns bra att det händer någonting!
Ang skadan på kofångaren så va det aldrig något tjafs med Toyota, dom till och med rekomenderade ett ställe här i närheten! *skönt*

Jag håller er underättade! *glad*

/Reine

Och vem var det som styrde upp att du fick bilen till MAxout....;)

Och som jag sa står Toyota Rissne för sina misstag

Rainman
2003-04-08, 10:44
Japp, jag träffade Maxout i Rickards garage! :D

Rainman
2003-04-09, 09:39
Igår (Tisdag) hämtade jag bilen ifrån Maxout.
Lampan håller tyst och det är ju suprebra, och för att testa AC:n är det ju för kallt för som sagt...men jag tror inte att det är några problem.

Dom ända nya felen som jag upptäckte igår är att dimljusen & skylltbelysningen bak inte funkar, men jag vet ju inte om dom funkade efter att jag hämtade bilen på Toyota...jag åkte ju direkt till Maxout.
Jag ska kolla i kväll på det här...

Och så har jag fått tid till lacken åxå. På Onsdag om en vecka ska den dit.

Rainman
2003-04-09, 19:14
Hittade felet med dimljusen, det va en kabel som inte satt i.

Rainman
2003-04-12, 17:54
Båda lampor till skyllbelysningen va trasiga... :shock:
Fixat nu!

Bosse
2003-04-12, 19:32
Vilken tur att löste sig med bilen till slut Reine.
Rissne tog alldrig kontakt med oss i Kungens-kurva.

M.v.h Bosse

Rainman
2003-04-12, 23:59
Hej Bosse!
På Onsdag ska ju som sagt bilen till ett ställe där dom ska skruva av fronten och lacka....
Nu är man ju redan livrädd och trött för vad som kan hända när den är där... :shock: Jag menar, NÅGOT kommer ju att hända eller gå sönder, frågan är bara vad? Jag kommer såklart att berätta vad. Jag vet att det blir något... :cry:

Sparco
2003-04-29, 11:35
Skruva av kofångaren själv då å lämmna bara in den..
Under tiden kan du ju rengöra lite bakom! :wink:

Visst e det för jävligt när man upptäcker lackskador efter man haft den på verkstad.. har själv upptäkt ett par, men åt andra sidan har jag inte varit HELT 100% på att dom inte var där innan, det e ju trots allt ganska lätt å skylla på en verkstad.. Dock så verkade ju ditt vara ORDENTLIGT deras fel. Jag undrar sa dom på verkstaden något om att dom dragit i din bil? Jag menar det måste dom ju vetat om, gansk ordentlig smäll..
eller fick du upptäcka det själv eller? Det tycker jag e dålig stil, men det måste ju kännas skönt att dom inte tjafsa imot.

vem e maxout e han brinnjävlig på elfel? :D :D :D

Rainman
2003-04-29, 11:57
Jag fick upptäcka det själv, dom sa ingenting.

Sparco
2003-04-29, 12:45
Ganska skit gjort av dom.. hade du tagit bilen å kört därifrån och sett det två dar senare så hade dom kanske alldrig gett med sig! :evil:

Maxout
2003-04-29, 16:20
Hur går det med bilen Reine ??

Rainman
2003-04-29, 16:29
Nja...den står på lack nu...AC:n är fortfarande död, så jag tänkte komma ner till dej sen när jag är klar. Men jag hör av mej innan å så.

Maxout
2003-04-30, 18:49
OK hör av dig några dagar innan bara så jag hinner planera ( har mycket att göra nu ) så ska vi fixa dom sista små grejerna