handdator

Visa fullständig version : MKiv, hållbarhet efter trim?

Ante
2003-03-26, 21:48
Jag kommer med en svår fråga, som det inte finns rakt svar på.
Jag antar att många MKiv ägare här åker med någon form av BPU och ett mindre antal med singelkonvertering. Jag vet att motorn är något utöver det vanliga och mer skottsäker än de flesta andra motorer, men en bil som har gått 15-20000mil klarar den verkligen av en singelkonvertering utan att man först går igenom motorn och gör en normal renovering, lager, ringar, packningar osv? Är det någon här som har fått ras med orginal, bpu resp singelkonvertering? Har någon renoverat motorn innan trim eller fungerar det att trimma och köra? Självklart är det en fråga utan rakt svar, det finns alltid "lik" som kan rasa av orginaleffekten likaväl som en bil/motor med 20000 mil på mätaren som är i kanonskick.
Frågan är intressant för jag funderar på ett köp med en framtida singelkonvertering och om en motorrenovering isåfall måste in i kalkylen.
Tacksam för kommentarer och erfarenheter av MKiv ägare.

de Schalom
2003-03-27, 15:08
Hej!

Bra fråga du ställer tycker jag. Jag vet dock inte 100% om mitt svar är rätt men då får någon gärna rätta mig.

Jag tycker att det är bra konstigt om man inte gör en "cheek up" med motorn när den har gått runt 15-20 000mil. Skall man dessutom göra en singelkonvertering på en sådan bil så tycker jag att det är väldigt dumt om man inte kollar till motorn innan. Vill licksom inte sattsa bra många tusingar på singelkonvertering och så rasar motorn för något simpelt, förstår du min tanke?

Sen så är ju inte bara motorn otroligt stark, utan de finns ju andra delar på bilen som kan hålla nästa de tre dubbla effekten utan att behöva ändras och pillas med. Men som sagt, olika skick från bil till bil

Skall man däremot göra en "vanlig" bpu så tycker jag ändå att man bör kolla igenom motorn dels för att den har gått så långt (som du antyder på menar jag) men även för att man har mer ett säkert kort på.

Ja, lite av min lilla kunskap men som sagt, rätta mig gärna någon om det är något som inte stämmer här.

Supramannen
2003-03-27, 15:27
Nått som jag rekomderar alla BPU ägare är

STOR servise innan

Stift
olja
oljefilter
olja i lådan
olja i diffen
bensin filter
kamrem
multirem

Minst detta men går även att plusa på

Slowpoke
2003-03-28, 12:47
Alla långmilare utan renovering och trim går så småningom till läkarbordet, punkt slut! Ta det från en som vet!

Sen så spelar inte milen någon roll heller för den delen, vet andra som haft problem, i USA spikar dom sönder sina motorer redan vid BPU nivå..

Så, visst Supran är överdimensionerad, men bara då den är frisk! Det är inte många tyvärr...

Ante
2003-03-28, 16:27
Tack för svaren!
Ni har ungefär samma tankar som mig.
Milen borde påverka en del men självklart kan man spika sönder en lågmilare om den är felinställd, går för snålt, för högt tryck osv.

Slowpoke:
Är det din MKiv som rasat eller någon annan tidigare bil?
Om det är Supran, kommer du ihåg på ett ungefär vad en renovering kostar?

Trevlig helg på er
//Ante