handdator

Visa fullständig version : Luftfilter + system kräver fuelcut

T-rex
2003-12-22, 22:00
Jag har filter + slowpokes gamla avgassystem.

Hade ju aldrig trott att det skull vara SÅ stor skillnad mot orginal.

Jag fick på systemet i söndags men kunde inte prova fullt ut då pga regn.
Men idá hade vi -9 och torr väg.

När jag kommer upp i högre varv och 2:a turbon går in så klipps effekten
och varningslampan börjar blinka. Kan det stämma att laddtrycket blir för högt och att det jag behöver en fuelcut?

Jag är samtidigt lite orolig för att jag har kopplat fel sladdar då jag blev tvungen att klippa av kablen vid mittersta katen för att överhuvudtaget få ner det gamla systemet. Där var 2st svarta (jord) och jag vet inte om jag
har bytat plats på dom 2. Detta måste ju var ett vanligt problem då muttrarna rostar samman mkt lätt här och dom flesta här har ju redan bpu, minst.

Har ställt frågan om mina sladdar tidigare men ingen tycks veta vad jag menar eller har inte haft det problemet . Men kanske någon vet vad jag menar.

Supramannen
2003-12-22, 22:10
Slowpoke glömde väl säga att detta system kommer göra så du överladdar hela tiden, är för stort

Du kommer inte kunn ahålla laddtrycket nere, du har säker ett laddtryck på 1,4 plus nu när det är kalt

T-rex
2003-12-22, 22:23
Menar du att inte ens fuelcut kommer att hjälpa mig?

Förstår du vad jag menar med mina kablar och tror du att det har ngn
betydelse om man bytar plats på dom 2?

1.4 i laddtryck! Inte konstigt att den vill spinna i 4:an. Men ju e det ju kallt med allt vad det innebär.

Lotuspojken
2003-12-22, 22:33
Tjenare,

Fuelcuten (defendern) kommer hjälpa dig att spränga motorn...

Fuelcuten har ju som uppgift att strypa soppan när laddtrycket blir för högt så att det inte ska gå att köra sönder. men har du problem med laddet och dessutom tar bort fuelcuten så är risken stor att något går sönder. Om du nu har så högt ladd, vilket enkelt kan kollas med turbotrycksmätare.

Ubbe

T-rex
2003-12-22, 22:53
Tjenis Ubbe!

Nej, inte ta bort ngn fuelcut utan köpa en ny var tanken :wink:

Lotuspojken
2003-12-22, 22:59
Tjenis Ubbe!

Nej, inte ta bort ngn fuelcut utan köpa en ny var tanken :wink:

Köpa ny?

Beställ en Fuelcut defender om du ska ladda högre, Rickard har säkert på hyllan,

Det man gör är att man monterar in en elektronisk pryl som stör ut signalen till fuelcuten och flyttar den högre så att du kan ladda högre utan att fuelcuten går in och stör.

Rekomenderas att du köper en ny boostcontroller också så att du har koll på laddtrycket samt en turbotrycksmätare.

Ubbe

T-rex
2003-12-22, 23:05
Ja just precis så ska det vara, vi missförstod nog varandra.

Du vet möjligtvis inget om min kabelkoppling (om du nu har läst om den)?
Är lite orolig för det.

Lotuspojken
2003-12-22, 23:08
Kabelkoppling,

Jag skulle bli förvånad om biltillverkaren är så dum att dom märker två viktiga kablar med samma färger...

Ubbe

Andy_hstad
2003-12-23, 00:29
Låt mig gissa du har två svarta och en eller två vita (gråa).Det ända som kan hända om du vänder kablarna fel till lambdan är att svgasvärdena blir höga.Men kör in till någon som har co mätare och kolla om lambdan fungerar du lär märka om den inte gör de.

T-rex
2003-12-23, 10:19
Jag tackar så hemskt mkt för svaren.

Jag språkade med Slowpoke igår och han sa att på dom flesta eftermarknads-systemen så finns där inget uttag alls för den andra
givaren så det hela spelar inte ngn roll.

Men som sagt tacka för alla svaren.

Synd att man inte får så bar laddtryck när det är 25+ ute som om man får nu vid -10.

Det är som tidigare sagts också att det måste en betydligt häftigare koppling till för nu bara slirar den så fort jag kommer upp på 3:ans växel och däröver.

Supran måste vara den bilen som ökar mest med bara luftfilter + system.
Snacka om många hk per $.

Supramannen
2003-12-23, 10:25
Hej

Inte för att va elak men tror du bör byta informations källa, är extremt mycket felaktigheter du mattas med, men du gör som du vill

Avgas system kommer ge dig laddtryck problem vad han än säger, jag vet då kag lagt bilen åt han, och jag vet för han har ringt och beklagat sig över problemet, jag vet för han har lagt en tråd om det på SF och jag vet för att Supran använder DP och avgas system för att reglera turbo tryck med mottryck som följd

Du behöver visst båda lamda sonderna

Hör av dig om du vill ha riktig info, har för mig att vi pratat innan och du skulle återkomma

Ps: Jag har el boken om du vill veta hur kablarna ska va

Supramannen
2003-12-23, 10:29
Hade du haft ett annat avgas system som inte hade tillåtigt skenade laddtryck så hade din koppling levt nu, är ofta liknade fenomen som ditt som dödar kopplingen