handdator

Visa fullständig version : Bromsljusramp MKIV

Boboo
2003-12-28, 10:35
Hej allihop! Hoppas ni haft en trevlig jul.

Jag har en liten underlig fråga.
Var ska man koppla in strömmen till ljusrampen? Hittar inte anslutningne på kretskortet nånstans?
Efter bilen vart omlackad av tidigare ägare fattas kabeln till rampen.
Vet nån vad en ny sån här kostar hos Toyota inkl glaset på framsidan?

//Björn

Supramannen
2003-12-28, 11:16
Menar du tredje broms ljuset, är inte alla som har det kostar ca 2500kr på Toyo

Boboo
2003-12-28, 11:22
Menar du tredje broms ljuset, är inte alla som har det kostar ca 2500kr på Toyo

Japp menar det tredje bromsljuset, som sitter i mitter integrerat i bagage luckan. Usch det va dyrt för den lilla, det blir till att göra nåt eget för att få igång den då.

Supramannen
2003-12-28, 20:43
Tror du kan ha missförståt det lite, bara för det sitter en reflex där behöver det inte va ljus i den, vissa har bromsljuset andra inte, dom som de tinte går sladd till har den inte alltså

Fonz
2003-12-29, 11:32
Tror du kan ha missförståt det lite, bara för det sitter en reflex där behöver det inte va ljus i den, vissa har bromsljuset andra inte, dom som de tinte går sladd till har den inte alltså

Vet du varför dom har gjort så? Alltså att vissa har och vissa inte?
Jag har en europa modell med tredje bromsljuset, finns det eur-modeller utan eller är det jänk-modeller som saknar?

Supramannen
2003-12-29, 16:59
Är blandat, dom flesta euro bilar skaknar

fartblind
2003-12-29, 17:11
varken jag eller Bateman har någon ljusramp på våra, bara reflex..

Supramannen
2003-12-29, 17:25
varken jag eller Bateman har någon ljusramp på våra, bara reflex..

exakt

jag hade inte det på min första svarta heller

Junior
2003-12-29, 18:17
Jag har ljusramp på min.. Så de är alltså en ovanlig liten detalj på euro-modellen

Trevligt! :)

Thomas T66
2003-12-29, 18:31
jag har inte haft i sär det där reflex varianten alltså men det kan väl inte vara så svårt att koppla in sig på strömkretsen till det vanliga bromsljuset o "biltema" dioder under reflexen???

eller passar det? är det skillnad på reflex varianten o den ljusförsedda?

Boboo
2003-12-29, 18:31
Ok så det är så det ligger till. Då får jag kolla vad det är jag har för något. Om det nu skulle vara en reflex så är det ju lite kul att bygga dit en ramp med dioder istället. Ser snyggare ut tycker jag. Kanske man slipper en o annan idiot som skulle köra in i baken...
Tack för infon! :o

//Björn

Supramannen
2003-12-29, 18:39
anntingen har man reflex eller så har man bromsljus

går inte att ta isär

Thomas T66
2003-12-29, 18:46
Kan du inte lägga upp en bild på en feflex o ljusramp om du har tid o lust Rickard? är lite nyfiken på hur stora skillnaderna är ?
har nämligen fått ett helt annat pris på en ljusramp en 2500
men man kanske kan lirka sig undan med lite jävlar anamma?

Supramannen
2003-12-29, 18:50
Du ser knapp skillnad, är massa dioder bakom glaset liksom

Ca 2500kr har jag för mig det kostar på Toyo

Ps: vi har försök della dom, ingen br aide

Thomas T66
2003-12-29, 19:03
Ps: vi har försök della dom, ingen br aide

:mrgreen: okidoki jag misstänker resultataet...

men om man läggerpengarna på en diod nu då är det bara kabeldragningen som skiljer det åt ?
borde ju inte vara så himla stor skillnad förutom själva dioden/reflexen får man ju hoppas på för det ser ju mycket trevligare ut me tredje bromsljus :lol:

Supramannen
2003-12-29, 20:11
köper du bro,sljuset är det bara koppla in det men du måste dra om vissa saker för det

Boboo
2003-12-29, 20:20
Vad är det man måste dra om förnågot? Det sitter ju ett uttag i bagelickan som är tomt på min, det borde väl va bromljus?

Supramannen
2003-12-29, 20:27
Vad är det man måste dra om förnågot? Det sitter ju ett uttag i bagelickan som är tomt på min, det borde väl va bromljus?

Du ska inte tro att bara för det sitter en kontakt där så går det att plugga in ditt my inköpta bromsljus, den lyser inte för det

:P

sleeplezz
2003-12-29, 20:39
Jag har ljusramp med dioder :D

Någon som vet varför vissa bilar saknar det? Har det med årsmodell att göra? Kan väl inte vara en option man hade som köpare?

Boboo
2004-01-03, 22:22
Jag har mätt i det tomma utaget jag hade och det finns inte bromsljus där iaf. Men det kanske är i det utaget det finns bromljus på japan modellerna då? Går det att dra fram bromljus hit tror du?

Supramannen
2004-01-03, 23:17
Jag har mätt i det tomma utaget jag hade och det finns inte bromsljus där iaf. Men det kanske är i det utaget det finns bromljus på japan modellerna då? Går det att dra fram bromljus hit tror du?

Ja du får köpa bromsljuset på toyota

@lpher
2004-01-03, 23:34
Jag har mätt i det tomma utaget jag hade och det finns inte bromsljus där iaf.

Inte högtsitande bromsljus på min 94 Supra TT (eurospec) heller....og jag har også mätt...på den kabelanslutningen som ligger der....mest sannsynligen så er den inte koblat til nånn ting....

Boboo
2004-01-06, 19:39

Inte högtsitande bromsljus på min 94 Supra TT (eurospec) heller....og jag har også mätt...på den kabelanslutningen som ligger der....mest sannsynligen så er den inte koblat til nånn ting....

Nä antagligen är det så som du säger. Kablarna är säkert tomma i andra änden med. Men då kan man ju använda dom o koppla på spänning på dom så är det ju färdig draget iaf. Gäller bara att man hittar andra änden på kablarna bara. :lol:

Bateman
2004-01-06, 19:44

Nä antagligen är det så som du säger. Kablarna är säkert tomma i andra änden med. Men då kan man ju använda dom o koppla på spänning på dom så är det ju färdig draget iaf. Gäller bara att man hittar andra änden på kablarna bara. :lol:

Det vet nog Rickard.. Han har ju grejat med det!

//Björn

PGone Kungen
2004-01-06, 22:50
Om jag inte kommerihåg helt fel så tog jag ett Biltema 36 dioders broms ljus och kortade av med 4 dioder. Täck in de klara "32" dioderna och lacka det fula bruna kretskortet silver med sprayburk. Limma sedan fast krets kortet med lim pistol och där effter locket på bak sidan som du "tagit borrt försikitgt med kniv". Må hända lite händig kille :wink: men ca 120Kr +1h40min sen körde jag ut.

Boboo
2004-01-07, 10:51
Det finns inte möjligvis nån som har ett elschema på Supran???
Hade blevit lite lättare då. Hade även vart intressant att ha om andra grejer skulle börja krongla.

Bateman
2004-01-07, 13:21
Om jag inte kommerihåg helt fel så tog jag ett Biltema 36 dioders broms ljus och kortade av med 4 dioder. Täck in de klara "32" dioderna och lacka det fula bruna kretskortet silver med sprayburk. Limma sedan fast krets kortet med lim pistol och där effter locket på bak sidan som du "tagit borrt försikitgt med kniv". Må hända lite händig kille :wink: men ca 120Kr +1h40min sen körde jag ut.

Vart tog du ström ifrån?

Annars mkt bra skrivet!
Säkert många som kan ha andvändning för detta, om man nu inte e sugen på å lägga ca 2500kr..

//Björn

sleeplezz
2004-01-07, 14:20
Är väl inga problem att "stjäla" ström från de ordinarie bromsljusen?

PGone Kungen
2004-01-09, 17:43
Tack Björn. :) Tog från broms ljuset ,vänster. Men kolla med Rickard eller Toyota "Kungen Kurva" :wink: i S-holm. Det står i förpackningen på original ljuset vart det skall kopplas in. :!: :!: :!: Hörde igår av en god vän kalla honnom "QS" 8) att i vissa länder har man på Toyota fått lite felaktiga priser, typ No Dk. Så Toyota Handlarna har beställt från europa lagret i Bryssel och sållt Bromsljusen för ca :!: 580 Riksdaler :!: . Maila mig om intresse så kan jag kolla om det går att få till dom priserna mera.
Mvh Patrik.

Mina kompisar "sade" Varför är alltid dina alu fälgar svarta :shock:
Öppnade dörren och pekade in och sa ! Ser du de där två pedalerna till höger ? :twisted: Jag trycker alltid lika hårt på båda 8) Men på en åt gången. :D :D

Rainman
2004-01-09, 22:46
Mina kompisar "sade" Varför är alltid dina alu fälgar svarta :shock:
Öppnade dörren och pekade in och sa ! Ser du de där två pedalerna till höger ? :twisted: Jag trycker alltid lika hårt på båda 8) Men på en åt gången. :D :D
Det här gillade jag! :D :D :D + :D