handdator

Visa fullständig version : Bromsslangbyte

Road-Runner
2004-01-06, 00:14
Hej

Är det något speciellt jag bör tänka på när jag skall byta bromsslangar. Är bromssystemet självevakuerande så all bromsvätska rinner ur när jag tar bort slangarna? Läste på en länk att systemet var svårt att lufta själv och att man bör åka in till en toyota verkstad och be dem göra det sista.

Tack på förhand.
/Andreas

Thomas T66
2004-01-06, 17:49
är för mig att TOMSID hade lite strul när han bytte på sin hör med han om detaljer
tror det räcker med att du pumpar så mycket du kan me pedalen o sen kör in vid närmsta toyotaverkstad o låter dem ficksa till det sista är för mig att det är servon som strular till det så man inte kan pumpa ut all luft själv
hur som helst så är jag osäker prova dig fram :D men ta det för guds skull försiktigt vid första turenom du provar själv :)

TomSid
2004-01-06, 19:16
Japp, hade problem att få ur luften, dock tillräckligt för att våga köra med bilen men det var fasen på gränsen alltså.
Vet inte om det går att göra bättre på egen hand, men jag tog min till min vän Peter som jobbar på Toyota Eskilstuna för att fixa så det blev riktigt bra.

Thomas T66
2004-01-06, 19:27
va gjorde han då? pumpa ut den me servon? :)

Road-Runner
2004-01-06, 20:38
Tja,

tack för svaret. Tog det lång tid för verkstaden att göra detta SID?
dum fråga: måste man lufta bromsarna i nån viss ordning eller kan man lufta hhur som helst? och är det hydralisk koppling och i sånna fall måste man lufta den också i sånna fall hur???

Tack på förhand
/Andreas :P

HenkeM
2004-01-07, 15:07
Tja,

tack för svaret. Tog det lång tid för verkstaden att göra detta SID?
dum fråga: måste man lufta bromsarna i nån viss ordning eller kan man lufta hhur som helst? och är det hydralisk koppling och i sånna fall måste man lufta den också i sånna fall hur???

Tack på förhand
/Andreas :P

Det jag hört är att du måste ha bilen igång när du luftar, börja med det bromsok som sitter längst ifrån huvudcylindern och sedan det näst längst ifrån osv.
Själv har jag inte testat än, men gör så mycket du kan själv. Sedan är det bara att åka in till Toyo och be dem fixa resten om det inte funkar.
Ett hett tips är att när du ändå är där och pillar, byt all bromsolja mot en som tål höga temperaturer, det lönar sig i längen att ha bra oljor.

Road-Runner
2004-01-11, 10:57
Vilken bromsolja ska det vara som är bra och tål en värme bra då? Hur mycket skall fyllas då? Och i såna fall blandas den med orginaloljan eller skiktar den sig? Man får ju aldrig ur riktigt allt tänkte jag.

HenkeM
2004-01-12, 15:47
Vilken bromsolja ska det vara som är bra och tål en värme bra då? Hur mycket skall fyllas då? Och i såna fall blandas den med orginaloljan eller skiktar den sig? Man får ju aldrig ur riktigt allt tänkte jag.

Kolla med Rickard vilken bromsolja du ska ha, beror ju på hur hårt du tänkte köra. Motul & Mobil1 har jag hört ska ha bra prylar, men sedan finns det ju värre oljor.

Du kan ju pumpa ut det mesta av den gamla oljan, troligtvis så blandas inte den nya och gamla oljan om du plockat av bromsslangarna, då har nog mycket av den gamla runnit ut.
Rent logiskt så borde du inte tömma i ny olja i behållaren och blanda där, utan använd den ny oljan till att trycka ut den gamla, man ser ju skullnad när det börjar skvätta ny bromsolja vid luftningsnippeln.

Men ta inte mitt ord som lag, är bara glad amatör. :roll: och har inte kommit till att byta oljan än, mina ok ligger nyrenoverade vid sidan om bilen. Väntar på skivor och klossar. :azzangel:

Supramannen
2004-01-12, 19:37

Kolla med Rickard vilken bromsolja du ska ha, beror ju på hur hårt du tänkte köra. Motul & Mobil1 har jag hört ska ha bra prylar, men sedan finns det ju värre oljor.

Du kan ju pumpa ut det mesta av den gamla oljan, troligtvis så blandas inte den nya och gamla oljan om du plockat av bromsslangarna, då har nog mycket av den gamla runnit ut.
Rent logiskt så borde du inte tömma i ny olja i behållaren och blanda där, utan använd den ny oljan till att trycka ut den gamla, man ser ju skullnad när det börjar skvätta ny bromsolja vid luftningsnippeln.

Men ta inte mitt ord som lag, är bara glad amatör. :roll: och har inte kommit till att byta oljan än, mina ok ligger nyrenoverade vid sidan om bilen. Väntar på skivor och klossar. :azzangel:

Skulle du inte ha andra grejer eller vart ordern vägen..:)

HenkeM
2004-01-13, 16:40

Skulle du inte ha andra grejer eller vart ordern vägen..:)

Du har PM :)

ThomasT
2004-01-14, 01:09
Bästa bromsvätskan är Castrol SRF, och givetvis dyrast... Om man är lite priskänslig så är Motul RBF600 näst bäst.

Nu vet inte jag hur en Supra funkar men generellt så tappar man vätska vid luftningsnippeln tills det kommer ny fräsch vätska. Man börjar med hjulet längst från huvudcylindern sedan den som är näst längst bort osv. Se till att det alltid fylls på med ny vätska i behållaren så det inte kommer in luft i systemet.

Det finns lite olika "amatör" vertyg att ta till. En variant som suger ut vätskan vid nippeln. http://belma-lefa.e-line.nu/e-line/images/prod250/400750.jpg

En variant där man trycksätter vätskebehållaren mha ett däck. http://www.mekonomen.se/inetkat/Catalog_images/tillbbild/small/42-71340.jpg

TTE SilverSupra
2004-01-21, 15:51
Jag har renoverat min ok samt bytt bromsslangar på min MKIV alldeles nyligen. Jag köpte Motul olja av Rickard. Jag använde ett luftningsverktyg med backventil. Allt fungerade bra, verkar ha fått ur all luft. Bromsarna känns stumma och fina.

HenkeM
2004-01-21, 15:58
Här finns det ganska mycket att läsa och lära om bromsvätskor:

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2432

Kanske inte så mycket om hur man luftar osv. men data och skillnader på olika vätskor.