handdator

Visa fullständig version : AEM Plug and Play Engine Management System

Xantim
2004-01-11, 08:25
Någong som har erfarenhet ang dessa system eller har ett sådant system i sin supra?

Någon som vet priset i sverige på denna eller om man ska sattsa på ett annat system?

Kan få ett helt nytt AEM system för 900$ nämligen därför jag undrar :)

Supramannen
2004-01-11, 11:35
I sverige är det bara Zeb som använt AEM än, men det kommer fler till sommarenm, är ett OK styrsystem för pengarna och den största fördelen är PaP grejen

900 dollar är billigt men många mer saker som tillkommer

Om du inte ska bygga en värsting och har behovet av att kunna ändra allt rekomderar jag en PHR MAP ecu

Xantim
2004-01-11, 12:33
Ingen direkt värsting.........nu i sommar siktar jag på mellan ca 400-500hk men sen så ska det väll byggas mer....nått åt 700-800hk.

Vad går en PHR MAP ecu på?

Supramannen
2004-01-11, 13:30
Ca 10 000kr

fartblind
2004-01-11, 13:51
Om man redan har en bredbandslamda i bilen, finns det då någon fördel att även köpa en bredis till MAP ECUn? Är det tillräckligt att justera MAP ECUn utifrån bredisen man har som ligger separat från MAP ECUn?

Supramannen
2004-01-11, 13:55
Om man redan har en bredbandslamda i bilen, finns det då någon fördel att även köpa en bredis till MAP ECUn? Är det tillräckligt att justera MAP ECUn utifrån bredisen man har som ligger separat från MAP ECUn?

Ja man kan justera separat men troligen har du rätt sond så då kan du köra sonden rakt in boxen

fartblind
2004-01-11, 14:01
Snabba puckar...!

Kanske var lite otydlig, men jag menar att jag har en analog Bredbandsmätare alltså inget jag kan justera något med. MAP ECUn tänkte användas till att justera isåfall, eller kan man ta signalen från befintlig givare och dela på den så jag kan ha både mätaren och köra in den i MAP ECUn, eller fins det nån output från MAP ECUn så jag kan ha en analog mätare? Känns ju lite lyxigt att montera in 2st bredisar i bilen...hehe...

Hur gjorde ni på den norska bilen som kör MAP ECU?

suprasam
2004-01-12, 15:13
Du kan tjäna upp till 100 hk i midrange med ett AEM finns en hel del info. om detta på Supraforums(BLKMG) eftersom orginal ECU sköter övergngen mellan de två turbo aggregaten ganska dåligt finns det en hel att vinna på att använda ett AEM som sköter övergngen på ett bättre sätt BLKMG hade mät upp 100 hk mer effekt i midrangen men ingen direkt mer toppeffekt.

Xantim
2004-01-12, 15:19
Åfan..........då kanske man ska inhandla det systemet iaf

Ranger
2004-01-12, 19:03
You must need to know that a AEM is not something you tune yourself!!!
Plus you will need a DLI, Wideband sensor, and AIT (air intake temp) And min. 3bar mapsensor to get working right!
"piggibacks" like the PHR one seem to be a good deal, I just like to se what going on i my engine thats why I went the AEM, and logging files to se new improvement :wink:

Supramannen
2004-01-12, 19:23
You must need to know that a AEM is not something you tune yourself!!!
Plus you will need a DLI, Wideband sensor, and AIT (air intake temp) And min. 3bar mapsensor to get working right!
"piggibacks" like the PHR one seem to be a good deal, I just like to se what going on i my engine thats why I went the AEM, and logging files to se new improvement :wink:

Good post Ranger, any full blown EMS is not for the novice installer or tuner, you need to know what you are doing othervise it can go extremly wrong

People think you only need the AEM but there is alot more thing you need, exaktly as ranger says

The PHR ecu map can also logg some parameters

Supramannen
2004-01-12, 19:35
Snabba puckar...!

Kanske var lite otydlig, men jag menar att jag har en analog Bredbandsmätare alltså inget jag kan justera något med. MAP ECUn tänkte användas till att justera isåfall, eller kan man ta signalen från befintlig givare och dela på den så jag kan ha både mätaren och köra in den i MAP ECUn, eller fins det nån output från MAP ECUn så jag kan ha en analog mätare? Känns ju lite lyxigt att montera in 2st bredisar i bilen...hehe...

Hur gjorde ni på den norska bilen som kör MAP ECU?

Man använder bara bredisen när man tunar sen tar man bort den

Ranger
2004-01-12, 19:35
Can the PHR also calibrate for diff. weater conditions ( hot/cold-Moist/dry)
It still just runs on the stock Lamda or can you connect a wideband sensor to it?

Supramannen
2004-01-12, 19:39
Can the PHR also calibrate for diff. weater conditions ( hot/cold-Moist/dry)
It still just runs on the stock Lamda or can you connect a wideband sensor to it?

The PHR removs the MAF and converts to MAP, you connet a map sensor and a AIR temp sensor

ANd you can also connect a WBL so you can log it and tune from it

Ranger
2004-01-12, 19:52
Intresting... Didn`t se it as such a good alternative to the "old" VPC/GCC setup...
Just look so little in size :lol:

swedemix
2004-01-12, 20:37
"BLKMGK" är en bekant, den röda 6spd supran med en T78 jag visade på ett video clip för några månader sedan. Han har tunat den bilen själv. Han är en utav två polare jag känner(den andra är auto) som båda har AEM och tunat sina bilar själva. Dom är förresten båda också 10 sekunders bilar med.

Så vitt jag vet så är det inte nödvändigtvis billigare att gå med en PHR MAP om man är en auto singel för ex. En annan grej att tänka på är att i en auto måste man troligtvis fixa rev limitern ifall man har en hög stall. Istället för att lägga till en GForce ECU för att ta hand om det, så kan man ändra rev limitern och mycket mer med en AEM för mindre slantar totalt. Förståss behövs mer grejer som en fjo sensor, fjo wb kit m.m. som sagt utav andra i denna thread. AEM tuning kostar också mycket om man inte kan göra den delen själv eller känner någon som verkligen kan.

Där är plus och minus med vad man än går med, det är bara att läsa up, fråga och sedan välja smart.

Thomas T66
2004-03-29, 22:55
lyfter en fin tråd :D
jag undrar om man kan köra tändningen sekvetiellt med ett aem till våra sexor? jag har nämligen hört att man tvingas att konvetera om till wastefire( vill f-n inte jag ghöra när man pröjsat såpass)
stämmer detta?
kan man komma undan detta med aems 8 kanaliga cdi box
det finns kanske bara fem utgångar till tändningsstyrning? :?

suprasam
2004-03-29, 23:03
De flesta eftermarknads EMS är wastefire det är därför du behöver en HKS DLI som boostar gnistan.

Thomas T66
2004-03-29, 23:09
autronic sm2 och smc?
haltech e11?

Silver-95
2004-03-30, 08:35
Hej
Kör med AEM i min bil med originalsnurror i TTC , Greddy 3-raders , HKS Super dragger ställbara kamdrev ingen luftmassamätare större map och en ait.
Vi laddar ca 1,1 nu och har inga misständningar än så länge vet inte hur mycket det går att ladda innan man får det ?
Om du (eller någon annan) är intresserad kan ni få en kopia att utgå ifrån.
Ska finjustera lite i helgen så i början av nästa vecka bör det finnas en bra grundmapp.
Stämde rätt dåligt med programvaran på aemforumet 1,03 .
Är det några frågor så hör av dig.

Mvh

Thomas T66
2004-03-30, 12:26
:) Jo det hade varit kul att titta hur ni gör, kör ni med dli också?
men jag skulle mest vilja veta vilka sytem som pallar med att köra tändningen sekventiellt. :D

Silver-95
2004-03-30, 14:01
Kör inte med dli men köper nog en när Boostlogic-turbon ska på i maj.

Thomas T66
2004-03-30, 22:51
Haltechs väsrting pallar det inte
5-cylinder sequential and direct-fire is possible.

Kvinnoskön!!!!!!

men SMC pallar inte heller me detta va? bara 4 tändutgångar..

Sekventiell styrning av bränsle för motorer med 2 till 8 cylindrar (8 utgångar).
Tändning med 4 st utgångar (DF upp till 8-cyl).
3D bränsle och tändningsmap.
32 varvtalspunkter och 16 lastpunkter som du definierar var de skall ligga.
Anti-Lag funktion, vid beställning säg till om detta.
Data Loggning till PC eller internt (ca 3 min vid 20 ggr/s).
Extra utgångar för styrning av extrafunktioner
8 cyl motor = 1 st
6 cyl motor = 2 st
4 cyl motor = 3 st
Extra utgångar kan vara laddtrycksstyrning men endast en puls-moduleard utgång finnes, övriga on/off (även olika laddtryck vid olika motortemp), Lustgas, stage spridare, VTEC (VANOS), AC, fläktar, tomgångsmotor etc.
Finnes med high current drivers för spridarna om det behövs.
Autotune ™ som standrad efter chip 1,90.
Vatten tätt hölje som option: för marintbruk eller tuff miljö (finnes även som en vattenskyddad variant men ej tät)

va är detta det står ju samma sak på sm2 systemet?? va är det jag har fattat fel? eller är det så mycket begärt att ha all strömm till en spole itaget på 6cylindriga motorer?
och va är det här ignition expander? som autronic erbjudder?

tacksam om nån ville hjälpa till o reda ut detta :D

Supramannen
2004-03-30, 23:01
Ser inte skället med seq tändning, men med en ig expander är det löst men då måste du ha en CDi box med 8 utgångar, dubbla R500 då...räkna med ett sytem uppemot 50 000kr då

Thomas T66
2004-03-30, 23:09
mmmmmh men hur gör du med Jockes bil? sm2 me en R500 box och kör wastefire?

Supramannen
2004-03-30, 23:32

Exakt

men seq på soppan

Thomas T66
2004-04-02, 08:31

Exakt

men seq på soppan

okej..
är det fortfarande orginal spolar? om det är det hur långt kan man gå me dem?

Supramannen
2004-04-02, 11:19

Exakt

men seq på soppan

okej..
är det fortfarande orginal spolar? om det är det hur långt kan man gå me dem?

långt