handdator

Visa fullständig version : Bästa BPU prylarna till MKIV?

v_skogh
2004-01-22, 12:36
Vad skulle ni föredar att använda för saker till er BPU Supra och varför?
Vad anser Rickad, vilka saker är det som gäller?

Tigerstorm
2004-01-22, 12:39
Vad skulle ni föredar att använda för saker till er BPU Supra och varför?
Vad anser Rickad, vilka saker är det som gäller?

Hej v_skogh!

Rickard är på semester i Thailand.. Läs sticky topicen..
Så du får vänta ifall du ha Rickards personliga svar..

Mvh

Martin

v_skogh
2004-01-22, 13:01
Hej Martin,
Jag såg det efter jag postat.
Men sen finns det väl andra på detta forum som har erfarenhet av BPU till sina MKIV.

Tigerstorm
2004-01-22, 15:09
Hej v_skogh..

Javisst det finns massor av kunskap här :)
men du skrev ju under att du frågade vad Rickard tyckte.. :)

därför jag svarade :)

Alla ordrar och så som vanligt, fast Nikki sköter om det hela om du vill ha något akut =)

Mvh

Martin

sleeplezz
2004-01-22, 15:10
HKS SSQ Dump, Blitz SUS, HKS Ti avgas, RMM Downpipe, sen en schysst BCC och BC räcker till att börja med. Finns ju så mkt alt. men det ovan fungerar perfekt.

v_skogh
2004-01-22, 15:18
HKS SSQ Dump, Blitz SUS, HKS Ti avgas, RMM Downpipe, sen en schysst BCC och BC räcker till att börja med. Finns ju så mkt alt. men det ovan fungerar perfekt.

Detta borde ge hur mycket effekt vid hur mycket ladd?
Förresten, några bilder på bilen sen du lacka om?

sleeplezz
2004-01-22, 19:29
Effekten mm beror mkt på skick på motor osv, men ca 400 RWD vid 1,2 Bar ska inte vara några problem.

Har tyvärr inga bilder efter omlacken, vissa saker ska lackas om nästa helg sen ska jag plåta lite.

Är du seriöst intresserad av Supra eller spånar du bara runt lite?

Junior
2004-01-22, 22:13

HKS Ti, visst är de ett bra alternativ, snyggt och låter häftigt men håller du inte med om att de går lika bra med en lite billigare variant nu när de inte va snack om direkt dom högsta effekterna.

själv kör jag stenhårt på Tanabe Racing M. :) (kanske inte de billigaste)
rmm dp, hks ssqv, hks smf, greddy bcc och bc

v_skogh
2004-01-23, 07:31
Effekten mm beror mkt på skick på motor osv, men ca 400 RWD vid 1,2 Bar ska inte vara några problem.

Har tyvärr inga bilder efter omlacken, vissa saker ska lackas om nästa helg sen ska jag plåta lite.

Är du seriöst intresserad av Supra eller spånar du bara runt lite?

Klart man är seriöst intresserad av Supra, har alltid gillat bilen.
Dock är utbudet för LH-drive har i europa väldigt magert så man kanske tar sig an en import från england igen.
Dock är det en hel del planer som måste gå i lås för att det ska bli möjligt, ska bla kika på garage nu på söndag.

sleeplezz
2004-01-23, 08:15
Dock är utbudet för LH-drive har i europa väldigt magert så man kanske tar sig an en import från england igen.
Dock är det en hel del planer som måste gå i lås för att det ska bli möjligt, ska bla kika på garage nu på söndag.

Kul!! Finns ett par som köpt högerstyrda Supror här på forumet. Försök hitta en UK såld då, bättre än Japs versionen.

sleeplezz
2004-01-23, 08:16

HKS Ti, visst är de ett bra alternativ, snyggt och låter häftigt men håller du inte med om att de går lika bra med en lite billigare variant nu när de inte va snack om direkt dom högsta effekterna.

själv kör jag stenhårt på Tanabe Racing M. :) (kanske inte de billigaste)
rmm dp, hks ssqv, hks smf, greddy bcc och bc

Jodå HKS Ti är kanske lite overkill finns massor med system som gör jobbet bra till billigare pengar. Viktigast är en schysst DP.

v_skogh
2004-01-23, 10:07

Blitz SUS?
RMM, vad är det för märke?

v_skogh
2004-01-23, 10:09

Kul!! Finns ett par som köpt högerstyrda Supror här på forumet. Försök hitta en UK såld då, bättre än Japs versionen.

Vi får väl se vad som händer, måste i vilket fall bli av med RX-7:an först.

Tigerstorm
2004-01-23, 10:11

Blitz SUS?
RMM, vad är det för märke?

RMM= Rod Millen Motorsport!

Mvh

Martin

ninjamannen78
2004-01-23, 10:12
Rmmm = Rod Millen Motorsport, en av de beste downpipe`ene på markedet.
Blitz SUS = Et av de beste induction systems på markedet.

Menghini
2004-01-23, 10:14
v_skogh

Varför inte köpa denna..... http://www.supramannen-racing.com/forum/viewtopic.php?t=1534 ..... Ett mkt bra pris för den prestandan och skicket.....
Kontakta mej om du är intresserad så skall jag säga hur vi går tillväga...

v_skogh
2004-01-23, 10:14
Istället för att köpa en Boost Cut Controler / Fuel Cut Defenser och en Boost Controler från första början kanske man ska satsa på ett komplett styrsystem typ Autronic eller liknande.
En BCC och BC går ju ändå på runt 8000 lök om man vill ha de bästa delarna.
Ett Autronic eller liknande, 20 papp?

Menghini
2004-01-23, 10:18
Istället för att köpa en Boost Cut Controler / Fuel Cut Defenser och en Boost Controler från första början kanske man ska satsa på ett komplett styrsystem typ Autronic eller liknande.

Skall du ha ett SM2 kostar drygt 20k ....sen tillkommer montering och mappning ...som ligger på ca 10-15 k om du skulle välja tex SMR ....de flesta andra är betydligt dyrare....

v_skogh
2004-01-23, 10:19
v_skogh

Varför inte köpa denna..... http://www.supramannen-racing.com/forum/viewtopic.php?t=1534 ..... Ett mkt bra pris för den prestandan och skicket.....
Kontakta mej om du är intresserad så skall jag säga hur vi går tillväga...

Är inte intresserad av den typen av bil om du fattar vad jag menar.
SÅÅ mycket effekt och automat är inte min grej.
Är mer intresserad av gata/bana än gata/stripp, du ser skillnaden va?
Väldigt fin bil förövrigt.

suprasam
2004-01-23, 10:23
V_skogh jag har ett AEM EMS som är PnP till en Supra liggande helt nytt aldrig använt det kan du få köpa till ett bra pris.

v_skogh
2004-01-23, 10:26

Skall du ha ett SM2 kostar drygt 20k ....sen tillkommer montering och mappning ...som ligger på ca 10-15 k om du skulle välja tex SMR ....de flesta andra är betydligt dyrare....

Montering skulle man ge sig på själv med input från bekanta.
Vad det gäller mappning så har väl SMT2 något som kan kallas "självinlärningsförmåga"?
I första steget när man "bara" ska pilla på laddtryck behövs väl ingen ingående mappning eller har jag missförstått det hela?

v_skogh
2004-01-23, 10:27
V_skogh jag har ett AEM EMS som är PnP till en Supra liggande helt nytt aldrig använt det kan du få köpa till ett bra pris.

Har ingen Supra än ;)
Men om det blir så är det helt klart intressant.
Lite info om detta sprut, likande Apexi Power FC eller?

v_skogh
2004-01-23, 10:36
Förresten, vad skiljer UK-spec från Japan-Spec?
Samma som mellan Euro-spec och USA-spec?

Menghini
2004-01-23, 10:58

Kan inte skillnaden mellan Jap och eu i huvudet...men söker du här på forumet hittar du det.... Men på en US och EU är det mest kosmetiskt och lite utr....medans jap-eu är det maskinellt en del.

Menghini
2004-01-23, 11:00

Montering skulle man ge sig på själv med input från bekanta.
Vad det gäller mappning så har väl SMT2 något som kan kallas "självinlärningsförmåga"?
I första steget när man "bara" ska pilla på laddtryck behövs väl ingen ingående mappning eller har jag missförstått det hela?

Kan du få hjälp med montering så soar du ju en del.....det där med självlärning vågar jag inte svara på för det är jag inte 100 på.....men för bäst resultat vet jag att en ordentlig mappning måste göras....

Thomas T66
2004-01-23, 13:38

Jap specen har andra turbos( klenare) andra spridare(440cc högomiga) olika utrustningar lite kosmetika samt inga olje kyl för bakaxel o växellåda

Usa spec är rätt lik euron förutom kyl detaljerna och lite kosmetika
Euro specen den fina :wink:
har alla kyl detaljerna fullsmetad med utrustning ( det enda man kunde välja va färg, inredning me eller utan vinge rökare eller icke rökare tror jag)
samt att både Euron och usa specen har lågomiga spridare
jag har säkert glömt massor.

största skillnaden : en japsec ger inte lika mycket effekt vid bpu som en euro/usa spec.

sen hur är det nu med spridarna

Lågomig: mycket ström för att öppna lite för att hålla öppet.
Högomig: lite ström för att öppna mer för att hålla öppet.

eller hur var det nu igen. hur som helst så har japskärran sämre komponenter.

Edit: Storbritanien ligger i europa alltså eurospec :wink:

suprasam
2004-01-23, 15:12
Gå hit http://www.mkiv.co.nz/ och tryck på knappen "specs" så behöver vi inte gissa.

Thomas T66
2004-01-23, 15:20
då hade jag rätt då nästan iaf :lol:
Utvecklar lite bara :D

nån som är kunnig på vad man hade för options när man köpte en supra i europa ?

Anonymous
2004-01-25, 13:00

Denna mappning, hur görs den?
Är det en riktig mappning med motorn i bänk, eller är det en vanlig gatmappning?

Menghini
2004-01-25, 13:46

Denna mappning, hur görs den?
Är det en riktig mappning med motorn i bänk, eller är det en vanlig gatmappning?

Det är en gatmapp....skall man göra i bänk blir det betydligt dyrare....

Anonymous
2004-01-25, 14:22
Ok, jag var bara nyfiken.

Personligen så skulle jag nog vilja ha en "riktig" mappning om jag ska betala dyra pengar för den. Bara för att om jag betalar för något, så förväntar jag mig att man plockat ut max så att säga.

Men en gatmappning funkar ju oxå om man inte är så noga!
(Eller tät :) )

suprasam
2004-01-25, 14:59
Du verkat tro att allt är gratis Johnny H man får vad man betalar för som alltid både vad det gäller bilar och mappningar. 10-15 k är inget om du skall mappa med bredbandslamda och rullande landsväg.

Anonymous
2004-01-25, 15:14
Du verkat tro att allt är gratis Johnny H man får vad man betalar för som alltid både vad det gäller bilar och mappningar. 10-15 k är inget om du skall mappa med bredbandslamda och rullande landsväg.

Men nu var det ju inte rullande landsväg heller.

Och jag har inte ifrågasatt priset utan bara undrat vilken typ av mappning vi pratade om.

Supramannen
2004-01-25, 15:27
Sm2 med cdi pris 35 000kr

Mappning och hardwire 15 000kr

Andra firmor for liknade tjanst 25-30 00kr

Anonymous
2004-01-25, 15:30
Ang mappning, hur funkar Autronics "auto tune"?

För en normal människa, blir det en fungerande mappning med denna funktion?

Supramannen
2004-01-25, 15:41
Den funkar OK, pa lag last och mellan last

Men den tunar inte tandingen, och du maste aven veta va du vill stalla in

Anonymous
2004-01-25, 19:28
Ok, så den funktionen är inte mkt att ha då? Om den inte gör jobbet rätt alltså...

Supramannen
2004-01-26, 13:47
Jo underbar

O, du vet hur man staller in den och vilka varden din motor gar bast pa

Anonymous
2004-01-26, 13:54
Hmm, i stora drag, kan man säga att denna funktion jobbar efter ett bra lambdavärde?

Alltså på samma sätt som ett orginalsystem gör på låg/dellast?

Supramannen
2004-02-07, 07:41
Hmm, i stora drag, kan man säga att denna funktion jobbar efter ett bra lambdavärde?

Alltså på samma sätt som ett orginalsystem gör på låg/dellast?

NJa den funktionen finns också men i stora drag JA