handdator

Visa fullständig version : Små frågor

Frost
2003-04-08, 11:56
Hej

Vart kan jag få tag på fakt om bensinförbrukning (med och utan bpu), tillåtna fälg/däck storlekar etc?
Vill egentligen inte skapa en tråd om detta eftersom jag antar att svaren finns lite överallt. Hoppas med överseende...

Tack tack

SupraMagnus
2003-04-08, 20:14
Om du är bekymrad över bensinförbrukning ska du defenitivt inte köpa en MKIV , när man har roligt med dom (vilket väl är meningen)drar dom massor oavsett bpu eller inte ....
Det får man inte ha några bekymmer med ...bara att åka in och fylla på tanken när nålen pekar mot rött 8)
Ska du ha en bil med låg bensinförbrukning får du satsa på en Toyota Prius :wink:

/Magnus

Gullig
2003-04-08, 20:16
Om du är bekymrad över bensinförbrukning ska du defenitivt inte köpa en MKIV , när man har roligt med dom (vilket väl är meningen)drar dom massor oavsett bpu eller inte ....
Det får man inte ha några bekymmer med ...bara att åka in och fylla på tanken när nålen pekar mot rött 8)
Ska du ha en bil med låg bensinförbrukning får du satsa på en Toyota Prius :wink:

/Magnus

Nu finns det ju ingen röd markering på Supror =) Så det blir lite svårt att veta när man ska tanka då och man nu går efter färg =)
Tacka vetja lampan som börjar lysa lite när som när mätaren gått över det sista tjocka sträcket. Lite opålitlig den lampan =)

SupraMagnus
2003-04-08, 20:27
Nu finns det ju ingen röd markering på Supror =) Så det blir lite svårt att veta när man ska tanka då och man nu går efter färg =)
Tacka vetja lampan som börjar lysa lite när som när mätaren gått över det sista tjocka sträcket. Lite opålitlig den lampan =)
Jaså du kör med originalmätaren ... :lol:
Då förstår jag .... det finns bättre grejor ....
Originalmätaren på min Supra MKII var mycket bättre än MKIV ans

/Magnus

Gullig
2003-04-08, 22:54
Jaså du kör med originalmätaren ... :lol:
Då förstår jag .... det finns bättre grejor ....
Originalmätaren på min Supra MKII var mycket bättre än MKIV ans

/Magnus
:D jo den duger knappt visar lite fel så att säga var uppe i 280km/h mätaren stod över sissta tjocka sträcket då gick motor kraften ner och lampan lös.
Blev galen på den jävla mätaren :roll:

Frost
2003-04-09, 14:18
hahahaha, neeej, jag är inte orolig för bensinförbrukningen, snarare nyfiken. Sedan om den drar 1L eller 4L milen får jag ta, men det är alltid kul att veta så mycket som möjligt innan man slår till (resonerar jag)

Frost
2003-04-11, 22:06
hmm, ingen som har den siffran? (eller länk till instruktionsboken eller liknande..? hemskt nyfiken är jag :roll:

Hya
2003-04-13, 17:59
hahahaha, neeej, jag är inte orolig för bensinförbrukningen, snarare nyfiken. Sedan om den drar 1L eller 4L milen får jag ta, men det är alltid kul att veta så mycket som möjligt innan man slår till (resonerar jag)

ligger på ca 1,5 till 2 liter/milen vid "normal" (några spontan race ibland) körning

Frost
2003-04-13, 19:47
ok, tackar. Vad skiljer det sig när man sprättar upp den med bpu (+++... etc)
Hehe, känns som om det kommer gå åt en hel del bensinpengar, bara att börja spara :)

@lpher
2003-04-14, 00:06
Ifølge en test i et fransk blad....jeg fant på nettet...husker ikke hvor....
så er tallene:

6-speed:
14,7 til 23,7 liter bensin pr 100/km

Auto:
14,0 til 25,2 liter bensin pr 100/km

MEN...jeg har personlig IKKE fått min mkIV til å bruke mer enn 1,7....
ved blandet AKTIV kjøring (by/motorveg)....men min er jo bare 'standard' så jeg er fornøyd ;-)

Frost
2003-04-15, 13:04
ok, tack för svaret. Var och kikade på en mkiv här i karlskrona förrut och igår såg jag den åka förbi mig, antar att den blivit såld :(

@lpher
2003-04-15, 21:54
ok, tack för svaret. Var och kikade på en mkiv här i karlskrona förrut och igår såg jag den åka förbi mig, antar att den blivit såld :(

Dumt....men stå på....VIL du virkelig ha en Supra...så får du tak i en etterhvert...bare du er tålmodig nok ;-)

Jeg hadde drømt om Supra i 4 år....og brukte ca. 6 måneder på å finne min ;-)

janf
2003-04-19, 10:23
Beror som sagt på hur man kör.....

Min mkIV drog 0.76 l/mil under italiensemestern..... rätt bra tycker jag, jag körde mer än 100 mil på en tank!!!!

@lpher
2003-04-19, 16:58
Beror som sagt på hur man kör.....

Min mkIV drog 0.76 l/mil under italiensemestern..... rätt bra tycker jag, jag körde mer än 100 mil på en tank!!!!

Wow....bra...
Jeg har ikke kjørt den så mye på langkjøring enda, men med blandet AKTIV bykjøring/motorveg....så drar min ca. 1.3 - 1.7 pr mil.

MEN...som janf sier så er det fullt mulig å få den til å bruke MYE mindre om man bare klarer å la være å kjøre for aktivt med den ;-)

@lpher

StreZzerMAN
2003-04-20, 12:44

Dumt....men stå på....VIL du virkelig ha en Supra...så får du tak i en etterhvert...bare du er tålmodig nok ;-)

Jeg hadde drømt om Supra i 4 år....og brukte ca. 6 måneder på å finne min ;-)

Var det en Mörkblå met. ? -94 aut med BPU kit ? Den e nog inte såld, dom begär 299 000:- för den och den e halv risig och har gått nästan 15k mil.....den står hos bilhandlaren på gullberna vägen efter saab/opel.....

Kollade med på den men det var inte mycke att ha däcken bak var slut på innsidan med vilket innebär att det är dax för en hjulinställnig och nya däck OCKSÅ....

Fonz
2003-04-20, 19:00
Min ligger strax runtom litern på motorväg på sexan.....
Man sparar en del soppa på att ligga med farthållaren....men hur kul är det??? :roll:

@lpher
2003-04-21, 01:20
Man sparar en del soppa på att ligga med farthållaren....men hur kul är det??? :roll:

Hard to argue that statement ;-)

Björn Larsson
2003-04-21, 01:28
beror på vad man sätter farthållaren på hehe

StreZzerMAN
2003-04-21, 01:30
beror på vad man sätter farthållaren på hehe

Sant :D

janf
2003-04-21, 08:15
Festligt.....

Jag bor också i Karlskrona, så det kan vara min svarta -94 6 speed du kan har sett, har ställt på den nu.

Var och letade efter den med automat på Gullberanvägen men hitta den inte, det var i höstas, förstod nog inte vilken firma den stod på.

Fyrhjulsinställning kostade bara 750 kr.

StreZzerMAN
2003-04-21, 11:41
Festligt.....

Jag bor också i Karlskrona, så det kan vara min svarta -94 6 speed du kan har sett, har ställt på den nu.

Var och letade efter den med automat på Gullberanvägen men hitta den inte, det var i höstas, förstod nog inte vilken firma den stod på.

Fyrhjulsinställning kostade bara 750 kr.

Jodå , det e ju inte dyrt med hjul inställning men nya däck e ju inte gratis... :) , Jag tror den heter gullberna vägen, som går förbi Volvo, Saab/Opel sen e det den där bilfirman efter Saab/Opel på vänster sidan, det står lite bilar tillsalu utanför....men MKIV står inne i hallen...

Mvh ///Laurin

janf
2003-04-26, 15:37
Råkade åkade förbi med min egen mkIV idag och då stod den utanför firman så jag passade på att ta mig en titt, på utsidan och insidan. Fortfarande till salu.