handdator

Visa fullständig version : 765hk 200SX bromsad igår.

turbotomas
2004-04-23, 11:08
Nu hoppas jag inte att folk bråkar över sånt de inte kan förutse, så kanske tråden kan få leva lite längre.

765hk och 770Nm är imponerande siffror ur en 2L motor. Än mer imponerande är hur fint motorn gick under testet och en enligt ögonvittnen på plats så gick den som en dröm.
Själva bygget isig är tydligen ganska spektakulärt men det får teamet själv ta upp när det blir dax.
Det roliga var att det var faktiskt turbon som sade stopp och inte motorn. Så större aggregat är kanske att räkna med.

Bilen skall ju användas på bana så rvi får nog se vad den går för vad tiden lider. Märk nu också att den är "proffsbyggd" så de har nog tänkt på det mesta.

Jag får väl också rikta ett tack till VM-Performance för en väl genomförd uppgift. De kan sina saker.

Mvh, Thomas

Supramannen
2004-04-23, 11:32
Ja mycket bra Bänk resultat, trodde att det skulle va turbon som sa stopp, är det i 80-90% av fallen i bänken, är alltid nästan turbon som tar stopp

KOmmer nog bli samma resultat för oss att turbon tar stopp

turbotomas
2004-04-23, 12:11
Ja, det är ganska angenäma problem när turbon säger ifrån.

Er bottendel bör väl iaf vara god för minst 1400hk kan jag tänka mig.

Mvh, Thomas

Supramannen
2004-04-23, 12:50
Ja, det är ganska angenäma problem när turbon säger ifrån.

Er bottendel bör väl iaf vara god för minst 1400hk kan jag tänka mig.

Mvh, Thomas

Är som sagt nästan alltid så

Ja minst 1400 mer troligen mycket mer

Rainman
2004-04-23, 13:03
765hk och 770Nm är imponerande siffror ur en 2L motor.
Mvh, Thomas
Helt otroligt! MYCKET Imponerande! :shock:
Hälsa dom att det va bra gjort!

Anonymous
2004-04-23, 19:07
765hk är riktigt bra.
Man kan ju undra vad det stackars blocket tycker om tillvaron :D

mad
2004-04-29, 21:05
Märk nu också att den är "proffsbyggd" så de har nog tänkt på det mesta.

Mvh, Thomas

Jag kan bara inte sluta fundera på följande uttyck, jag har inget emot det men jag kan ändå inte riktigt förstå vad du menar med "proffsbyggd". En detaljerad beskrivning av hur man definierar en proffsbyggd motor skulle vara riktigt kul att läsa!

Märk: Inget illa ment, tyckte det var ett kul uttryck så jag är bara nyfiken!

Edit: Även om Jocke är en väldigt duktig mappare och även har bidragit med bla ideerna hur vattensystemet skulle byggas om mm, så är det Dr. Ernie som ska ha mest cred för den imponerade litereffekten. Han har wavesimulerat, portat o flödat toppar, räknat o trixat så att han sedan har kunnat tala om för oss vilka kammar vi skulle leta fram samt hur vi skulle bygga grenrör o insug samt en massa annat.

Det mest imponerade som ingen förutom dom på det engelska 200:forumet har fattat är dock den höga litereffekten på 95oktan. 628hk vilket ger ganska exakt 310hk/liter - på det billigaste bränsle man kan handla på macken... Förra åter var motorn ungefär lika "ball" till sin uppbyggnad men då gav den bara 455hk på samma bränsle och volym så det är den avstämmning mellan insug/kammar/toppen kanaler/grenrör/turbo som gett "lilla" extra.... En supra behöver alltså över 930hk på handelsbränsle för att få samma litereffekt.

På VP är det ingen sport för där spikar det ändå inte... störst turbo vinner, ivf i bänken, det roliga är att kunna använda allt pulver för att komma först till mål.....

Supramannen
2004-04-29, 21:23

Mvh, Thomas

Jag kan bara inte sluta fundera på följande uttyck, jag har inget emot det men jag kan ändå inte riktigt förstå vad du menar med "proffsbyggd". En detaljerad beskrivning av hur man definierar en proffsbyggd motor skulle vara riktigt kul att läsa!

Edit: Även om Jocke är en väldigt duktig mappare och även har bidragit med bla ideerna hur vattensystemet skulle byggas om mm, så är det Dr. Ernie som ska ha mest cred för den imponerade litereffekten. Han har wavesimulerat, portat o flödat toppar, räknat o trixat så att han sedan har kunnat tala om för oss vilka kammar vi skulle leta fram samt hur vi skulle bygga grenrör o insug samt en massa annat.

Det mest imponerade som ingen förutom dom på det engelska 200:forumet har fattat är dock den höga litereffekten på 95oktan. 628hk vilket ger ganska exakt 310hk/liter - på det billigaste bränsle man kan handla på macken... Förra åter var motorn ungefär lika "ball" till sin uppbyggnad men då gav den bara 455hk på samma bränsle och volym så det är den avstämmning mellan insug/kammar/toppen kanaler/grenrör/turbo som gett "lilla" extra.... En supra behöver alltså över 930hk på handelsbränsle för att få samma litereffekt.

På VP är det ingen sport för där spikar det ändå inte... störst turbo vinner, ivf i bänken, det roliga är att kunna använda allt pulver för att komma först till mål.....

Mycket bra skrivet

Vi nöjde oss med 813,8 hk på pumpbensin, kunde gå långre men valde att stanna detta med en insug temp på ca 40 grader på gatmapen

turbotomas
2004-04-30, 00:06

Mvh, Thomas

Goddag!

Vad jag menade var att bilen var byggd av folk som hade som målsättning att tävla med den och ingen hemmapulare som byggde en kul streetbil. Jag vet att inte mycket krut har sparats för att komma hit.

Elogen till VP var ett internt remark! Som du säger så skall nog Dr. Ernie ha strörst klapp på axeln för bedriften.

Jag tog inte illa upp ;)

Mvh, Thomas

mad
2004-05-10, 23:24
Jag har fått sidan uppdaterad med bromsloggarna (www.madtech.se). Den kurvan som vi är mest stolt över är den på 95 oktan. Där har vi kunnat öka trycket med vartalet för att bebehålla ett BMEP på så närma 500psi som möjlig. ( strax över 525psi BMEP spikar den) Därav den väldigt flacka vridkurvan. På VP ger turbon mer eller mindre så mycket den kan vilket gör att trycket faller med varvet (vilket inte är meningen) och gör att maxeffekten kommer tidigare än vad som är tänkt (motorn är avstämd för att ge max vid 7900rpm). Hade det funnits mer luft att tillgå hade kurvan här varit lik den på 95 oktan men med högre värden...

Vad vi känner till är detta den högst kända litereffekten i en gatbil i svedala. Om någon känner till någon som har högre så hör gärna av er med namn, motorn, bänk, bromslogg, fakta om bränsle, exakt litervolym (borr o slag samt antal cyl) så att vi inte behöver gå runt o tala ossaningar. Lösa rykten o andra obekräftade påståenden postas inte alls.

Mattsson
2004-05-13, 21:13
Hårig dj@vla motor, imponerande! Det är bara att buga sig. Hoppas det blir fina tider nu också...

/Martin

robert pentén
2004-05-13, 22:37
hoppsa dom kommer ner på låga tolvor iår 8) :D

Supragrappen
2004-05-16, 13:59
..12a? Med den effekten och med en relativt lätt bil bör den med lätthet köra en 10a, bara det finns grepp..

robert pentén
2004-05-16, 20:49
jag retas bara dom körde en hög 12a förra året med 550hk ;)