handdator

Visa fullständig version : Vilken olja kör ni på?

SupraBoy
2003-05-19, 20:23
Jag tänkte höra vilken olja ni kör på? och ifall ni upplevt några problem med den?

Anledningen varför jag frågar är för att främre packboxen vid vevaxeln har gått och det troligen för att motorn har gått på Mobil 1 hela livet tills för två oljebyten sedan. Och sedan Mobil 1 igen. Jag läste på supraforums att det vara flera som hade samma problem efter att gått från en olja till Mobil 1.

Mvh
Andreas

Rainman
2003-05-19, 22:51
Jag personligen tycker att Mobil 1 är för tunn för MK3:an, som gärna dricker en hel del olja.
Jag rekomenderar en lite tjockare olja som typ Castrol TWS som har en Viskositet på 10W/60.

Sparco
2003-05-20, 10:29
Jag gillar Quakerstate helt klart, ökänd innom dragracing juh, många kör ju 76 men jag gillar Quakerstate, fast jag kör inte med mineral oljer som många vill utan jag kör helsyntet.. tunn å fin å håller för värme.. 8)

något som mineral oljor inte gör! :roll:

Supramannen
2003-05-20, 10:34
Har inget med oljan att göra säger jag, det går främre packboxar i USa då och då,beroende på lite olika saker

Nikorasu
2003-05-20, 11:02
Har hört att mineralolja ska vara skitbra, dock håller den inte mer än drygt 500 mil sen har den gjort sitt...

Toyparts
2003-05-20, 13:36
Jag personligen tycker att Mobil 1 är för tunn för MK3:an, som gärna dricker en hel del olja.
Jag rekomenderar en lite tjockare olja som typ Castrol TWS som har en Viskositet på 10W/60.
Der er jeg VELDIG enig med deg, jeg kjører castrol 10/60 selv, problemet er at i dustenorge så koster denne 190kr literen :x , så det koster jo en del å bytte, for jeg bytter olje og filter hver 3000-4000km.

MVH Erik

Sparco
2003-05-20, 15:32
vill man ha fin bil så ska man byta ofta, så enkelt e det... man kan snåla å skita i det men då håller det inte.

byter olja filter 500 mil ALLTID!
vxl 1500 mil ALLTID
Bränsle filter 800 mil
Luftfilter rengörs var 300 Mil. (tvättbart)
bromsvätska 1500 mil.
tändstift och kablar 1000 mil.

Det e dyrt men dt känns bra! Många säger att kablarna kan sitta kvar, men jag har hög värme utveckling i motorrum och det e märkbar skillnad när man bytt kablar, presis som om han tappar några % av gnisttillfällena när dom börjar bli gammla.
JAg byter alltid alla vätskor i alla begbilar jag köper, äve´n om säljaren säger det e ny bytt så känns det inte så säkert endå! :?

X-TREME
2003-05-20, 18:13
Kör på mobil 1:värsta...funkar då för mig. Det beror ju oxå helt på hur man kör (och vilken bil man har)vilken olja man kan/bör köra på. I en "bruksbil" kan man gott köra med mineralolja(även om helsyntet är bättre..)men i en "värre" bil bör man väl köra på helsyntet, den oljan både "håller" längre och tycker ju trots allt bättre om överladdning och plågeri :lol: :lol: