handdator

Visa fullständig version : grenrör

Thomas T66
2003-03-15, 14:19
vilket är bäst gjutis eller rostfritt?

Gullig
2003-03-15, 15:35
vilket är bäst gjutis eller rostfritt?
Enligt mitt tycke gjutet.
Försöker ha så lite rostfritt som möjligt på bilen har en tendes att gå sönder när jag e i farten med skiftnycklen.

Supramannen
2003-03-15, 18:09
Helt klart ett rostrfritt,finns inga fin gjutis grenrör till mkiv som flödar så mycket man vill ha

Mvh
Rco

Thomas T66
2003-03-15, 22:23
det är alltså bara brist på tillverkad vara som får folk att välja rostfritt :shock: om man lyckas få någon att tillverka ett special i gjutjärn skulle det då vara mer attraktivt?
jag har fått för mig att gjutet är bättre också ,bara för attt det är värme tåligt men hur höga egt pallar ett rostfritt+

Supramannen
2003-03-16, 16:40
Inga problem med EGT på ett rostfritt

Jag skulle välja ett HKS eller greddy hela dan framför ett gjutis

Maxout
2003-03-16, 22:36
det är alltså bara brist på tillverkad vara som får folk att välja rostfritt :shock: om man lyckas få någon att tillverka ett special i gjutjärn skulle det då vara mer attraktivt?
jag har fått för mig att gjutet är bättre också ,bara för attt det är värme tåligt men hur höga egt pallar ett rostfritt+

Nja det är absolut inte en brist som får folk och företag att välja rostfria extractorgrenrör i stället för gjutjärn

HKS,Greddy mfl väljer ju inte rostfritt som material därför att det är billigare eller enklare på något sätt,
Utan det är ju för att det är bättre

Att tillverka ett extractorgrenrör av gjutjärn som har motsvarande flöden och volymer
som dom rostfria ,gör att det blir mycket material (massa) vilket betyder att det blir avsevärt mycket tyngre , och gjutjärns grenrör med mycket massa spricker ofelbart om man inte har höga halter av nickel i järnet
då blir kostnaden för gjutjärnsgrenröret inte försvarbar
så rostfritt är utan tvekan det överlägset bästa alternativet

MVH Maxout

suprasam
2003-03-17, 21:58
Här kan ni läsa fakta om SS och vilken "grade" av SS som e bäst

http://www.burnsstainless.com/TechArticles/Stainless_article/stainless_article.html

Adde
2003-04-28, 01:56
Har det inte med att avgaserna kyls bättre med ett grenrör i rostfritt än i ett gutet grenrör??

//Adde