handdator

Visa fullständig version : frågor om olja

mateus
2006-04-18, 18:32
1: vilken motorolja är bäst att använda i vära kära spisar

2: vilken olja är bäst för min auto låda?

3: bäst till bakaxeln?

skulle vilja veta vad som är BÄST tänker byta snart!!

Thomas T66
2006-04-18, 21:47
mobil 1 har det varit i min bil så länge jag haft den och så länge alla andra haft den också

har den i både automatlådan bakaxeln och motorn och servon

Rainman
2006-04-19, 08:20
Mobil 1 i motor.

Jaffa
2006-04-19, 09:08
Valvoline Racing ska vara riktigt bra med.

Mvh Markus

Supramannen
2006-04-19, 10:34
Vi kör Mobil 1 rakt igenom, hör av dig så skickar jag allt du behöver

mateus
2006-04-20, 06:14

okej pris på det som går åt då motor+autolåda+bakaxel??

Supramannen
2006-04-21, 03:17

Har inte det exkat priset på auto olja i huvet men ca 1600kr för allt +frakt

prosty
2006-04-21, 09:04
Har ni testat köra med Motuls olja? Körde ni inte QS 20-50 mineral i Menghinis gamla SMR Supra?

Test
2006-04-21, 22:52
Fakta om oljan

http://www.piaa.com.tw/images/2004102135815Mobil%201%20SuperSyn%205W50.jpg

pdf produktblad:
http://www.mobil.com/Sweden-Swedish/Lubes/PDS/Pds_Files/glxxsepvlmomobil1_5w-50.pdf

Produktbeskrivning
Mobil 1 5W-50 är den mest avancerade syntetiska motoroljan, framställd för att ge maximalt slitageskydd och därmed en jämn körning vid alla tillfällen. Mobil 1 5W-50, Rally Formula, överträffar branschkraven och de krav som biltillverkarna ställer på högpresterande, turboladdade, bränsleinsprutade, bensin- och dieseldrivna motorer. Mobil 1 5W-50 lämpar sig särskilt för användning vid höga hastigheter och påfrestande körning med många start och stopp. Oavsett om det gäller tävling eller normal körning ger Mobil 1 5W-50, Rally Formula, kraftfull motorprestanda och pålitligt skydd, som ger en enastående körupplevelse.

Egenskaper & Fördelar
Mobil 1 5W-50 är tillverkad av en patenterad blandning av toppresterande, syntetiska basoljor som förstärkts med Supersyn Antiwear Technology, det mest avancerade additivsystem som är tillgängligt idag. Den breda viskositetsgraden för Mobil 1 5W-50 ger, tillsammans med den patenterade Supersyn Antiwear teknologin, en flexibel kombination av kraftfullt skydd, som resulterar i en hittills ouppnådd prestanda i många körsituationer. Denna olja överträffar inte bara de strängaste branschkraven utan är även godkänd av flera ledande biltillverkare för servicepåfyllning. Bilar man använder Mobil 1 5W-50 i kommer att ha enastående prestanda, oberoende av körförhållanden, situation eller ålder. Nyckelegenskaper och fördelar innefattar:

Features
Advantages and Potential Benefits
Aktiva rengörande och renhållande tillsatser Förhindrar aktivt uppbyggnad av slam och avlagringar, vilket leder till ett långt och rent liv för motorn
Enastående värme- och oxidationsstabilitet Minskar oljans åldrande och möjliggör förlängda oljebytesintervall
Minimal oljeförbrukning Mindre kolväteföroreningar och oljepåfyllning till följd av flyktighet
Tävlingstestad teknik Prestandareserv för de mest extrema körsituationerna
Högt viskositetsindex och Supersyn Antiwear teknologi Utmärkta smörjegenskaper och slitageskydd för alla körstilar och -förhållanden

Användningsområden
Mobil 1 0W-40 rekommenderas för alla typer av moderna fordon och i synnerhet för högpresterande, turboladdade, bränsleinsprutade bensin- och dieseldrivna motorer av i personbilar, sportiga nyttofordon, lätta skåp- och lastbilar.

* Mobil 1 5W-50 lämpar sig för alla typer av svåra körförhållanden, i synnerhet krävande förhållanden som körning med hög hastighet på motorväg och stadskörning med många start och stopp.
* Mobil 1 rekommenderas inte för 2-takts- eller flygmotorer, såvida inte specifikt godkännande givits av tillverkaren.

Specifikationer och godkännanden

Mobil 1 5W-50 uppfyller eller överträffar följande industrispecifikationer:
ACEA A3,B3,B4
API SL,SJ,CF

Mobil 1 5W-50 innehar följande maskinbyggargodkännanden:
Daimler Chrysler 229.3
Porsche Godkänd
Volkswagen 505.00

Typiska egenskaper

Mobil 1 5W-50
SAE Grade 5W-50
Fyllning RN 4677 AAE
Viskositet, ASTM D 445
cSt @ 40ºC 104.9
cSt @ 100ºC 17.5
Viskositetsindex, ASTM D 2270 184
Askhalt, vikt-%, ASTM D 874 1.2
HTHS-viskositet, cSt @ 150ºC ASTM D 4683 4.21
Lägsta flyttemp, ºC, ASTM D 97 -54
Flampunkt, ºC, ASTM D 92 236
Densitet @15 ºC kg/l, ASTM D 4052 0.859

Supramannen
2006-04-21, 23:49
Har ni testat köra med Motuls olja? Körde ni inte QS 20-50 mineral i Menghinis gamla SMR Supra?

Nej nej inge mineral skit hos oss...:)

mateus
2006-04-25, 05:39

kan du ge mig namnnen på alla dom oljorna + vilken viskositet kom på att jag kan köpa det genom firman ju

JaPe
2006-04-25, 07:53

kan du ge mig namnnen på alla dom oljorna + vilken viskositet kom på att jag kan köpa det genom firman ju

Är väl bara att firman köper genom SMR så är det klart.

Supramannen
2006-04-25, 10:42

Är väl bara att firman köper genom SMR så är det klart.

:)

janf
2006-04-25, 11:06
Har i alla år kört på Castrol RS syntetic 10-60. (dyrt som fan.....)

Är det dåligt? Kör ju aldrig i annat än sommarvärme med väl varmkörd motor. Den oljan har ju otroligt bra högtemp egenskaper.

Supramannen
2006-04-25, 11:08
Har i alla år kört på Castrol RS syntetic 10-60. (dyrt som fan.....)

Är det dåligt? Kör ju aldrig i annat än sommarvärme med väl varmkörd motor. Den oljan har ju otroligt bra högtemp egenskaper.

Den duger bra