handdator

Visa fullständig version : Växellåda problem

de Schalom
2003-08-03, 20:30
Hej!

Skulle köra upp supran från Malmö då jag äntligen fick importerat in den till Sverige från Schweiz. Bilen är dock redan såld till en kille. Har fått ett ganska så stort problem nu med växellådan.

Körde då från Malmö för att köra vidare till Linköping, där jag skulle övernatta hos en vän. På vägen så sprack växellådan, vilket är konstigt med tanke på att bilen bara gått runt 11 000 mil. Borde hålla mer än så. Jag körde, stannade för rött och körde sen på grönt. Skulle lägga i treans växel och den gick verkligen inte i. Prövade igen och samma sak hände, prövade en tredje gång men samma resultat.

Svängde av till en statoil och kikade lite närmare på det hela. Prövade med växlen där, fast att bilen var avstängd så blev det samma resulat.

Bärjade bilen till Malmö igen. Efter några dagar så fick jag se att fyra skruvar var av, där de skall sitta sex skruvar, men de andra två satt hårt som berg. Alltså jag talar om där själva värme insolatorn ligger, eller vad man nu kallar den.

Min fråga: Vad gör jag nu? skruvar fattas och jag får inte i trean eller någon av de högre växlarna, kopplingen funkar dock fint. Är det en ny växellåda som gäller eller vad tror ni?

Enormt tacksam för all hjälp som jag kan få.

Mvh
David

de Schalom
2003-08-04, 13:27
Ingen som förstår eller har tips?

Rainman
2003-08-04, 13:54
Du är nog ganska ensam om det problemet.... :(

Har ägaren alltså inte fått bilen än???

de Schalom
2003-08-05, 15:56
Du är nog ganska ensam om det problemet.... :(

Har ägaren alltså inte fått bilen än???

Ser ut som att jag är ensam om det... :x

Ägaren har fått bilen men inte hämtat den ännu kan man säga, var på semester sen förr och hade små problem med överföringen från hans bank till min, om man nu får säga så mycket.

Z_Lopez
2003-08-08, 00:03
Hej!

Skulle köra upp supran från Malmö då jag äntligen fick importerat in den till Sverige från Schweiz. Bilen är dock redan såld till en kille. Har fått ett ganska så stort problem nu med växellådan.

Körde då från Malmö för att köra vidare till Linköping, där jag skulle övernatta hos en vän. På vägen så sprack växellådan, vilket är konstigt med tanke på att bilen bara gått runt 11 000 mil. Borde hålla mer än så. Jag körde, stannade för rött och körde sen på grönt. Skulle lägga i treans växel och den gick verkligen inte i. Prövade igen och samma sak hände, prövade en tredje gång men samma resultat.

Svängde av till en statoil och kikade lite närmare på det hela. Prövade med växlen där, fast att bilen var avstängd så blev det samma resulat.

Bärjade bilen till Malmö igen. Efter några dagar så fick jag se att fyra skruvar var av, där de skall sitta sex skruvar, men de andra två satt hårt som berg. Alltså jag talar om där själva värme insolatorn ligger, eller vad man nu kallar den.

Min fråga: Vad gör jag nu? skruvar fattas och jag får inte i trean eller någon av de högre växlarna, kopplingen funkar dock fint. Är det en ny växellåda som gäller eller vad tror ni?

Enormt tacksam för all hjälp som jag kan få.

Mvh
David

om det fattas skruvar så hänger växellådan ett gäng grader fel.. låter som om att när du skall i med en växel så måste axeln in i nållagret, vilket blir svårt v.lådan inte sitter som det skall.
allt måste va exakt...

kolla om du ser nån glipa mellan låda och motor..

om du bor i stockholm, så kan jag kolla på det om du vill.
måste se det , för att kunna ställa nån diagnos..

Supramannen
2003-08-08, 00:09
Är bultarna i bakant han menar inte mellan motor och sprängkåpa

Z_Lopez
2003-08-08, 00:18
Är bultarna i akkant han menar inte mellan motor och sprängkåpa

där är du ju... typ ringt dig, men inget svar... mycket att göra va?
hör av dig när du har tid..
lite frågor angående min turbo, osv o lite annat godis

Supramannen
2003-08-08, 00:21
Japp har massa att göra, har legat under Supra hela dagen, hade typ 20 missade samtal idag...

När denna är klar ska nästa in, har ful bokade dagar

Bäst är att du ringer igen, annars glömmer jag

Z_Lopez
2003-08-08, 00:23
Japp har massa att göra, har legat under Supra hela dagen, hade typ 20 missade samtal idag...

cool, hör av mig då!

Supramannen
2003-08-08, 00:26

cool, hör av mig då!

Du kan ringa nu, är uppe