handdator

Visa fullständig version : Försäkringsfrågor

Road-Runner
2003-08-07, 05:47
Man har ju nu skaffat sig denna eminenta kärra. Och nu återstår bara regbesiktning och försäkring. Har ringt runt lite till olika försäkringsbolag och fåt lite olika bud. Men de flesta över 10k/år. Finns det andra alternativ till detta typ entusiastförsäkring eller liknande? Förslag och ideer?

Tack på förhand

SupraMagnus
2003-08-07, 07:47
Jag har entusiastförsäkring hos länsförsäkringar , kostar 1600 kr helåret , helförsäkrad.

M.v.h.

Magnus

Bateman
2003-08-07, 18:23
Har inte min påställd hela året + att den står på morsan, betalar 5500kr helförs, den tid den e påställd...
Undra om det e många medelålders damer som äger supror? :D

//Björn

SupraMagnus
2003-08-07, 20:13
Har inte min påställd hela året + att den står på morsan, betalar 5500kr helförs, den tid den e påställd...
Undra om det e många medelålders damer som äger supror? :D

//Björn

Det är just det som är problemet ...
Försäkringsbolagen håller på att strama åt detta ...
Eftersom "missbruket" enligt dem ökat lavinartat
Om faster agda 80 äger ex. en Harley Davidson men "rätta" ägaren visar sig vara någon annan ...
Detta kommer att kollas upp vid eventuell olycka , skada m.m.
Vem som är rättmätig ägare till fordonet kollas upp genom finansiering vem som betalar räkningar m.m.
Försäkringsbolagen räknar detta som försäkringsbedrägeri och fordonet betraktas som oförsäkrat ,samt rättspåföljd , med allt elände som det kan ställa till med.
Bara ett tips .
Jag vet , man kan diskutera detta i det oändliga , jag ville bara visa på försäkringsbolagens nya syn på det.
Det finns stora pengar att tjäna här så räkna inte med att försäkringsbolagen kommer att ligga lågt ..

/Magnus

weezer
2003-08-07, 20:38
Jag betalar 8900 kr för min MKIV på IF.

Passa er för att ställa bilen på någon annan! De kollar allt, service, bensin, däck mm mm. Inga idioter som man kan tro, skadereglararna är ofta ganska unga och vet vad som gäller. Har en kompis som inte fick en spänn pgr av detta. Dessutom kan de kolla om du trimmat bilen, inte heller så populärt tyvärr...

Mattsson
2003-08-07, 22:04
Trimmet och bensinen kan bli problem men räkningarna kommer till den som står på bilen och då betalar han/hon naturligtvis detta. Om personen ifråga får in motsvarande summa på sitt konto någon vecka efter så är ju det ett lustigt sammanträffande, dock inget bevis för något.

Stå på Er...! Klart som f@n att man ställer bilen på någon annan om man är yngre och bor i stan. Köpa bil för 50.000:- och sedan betala 25.000:- (ja det är ett riktigt exempel) för ett års försäkring är ju helt sjukt, på två år har man betalt hela bilen. Trotts detta så kan du ge dig f@n på att dom försöker snika om du skulle krocka...

/Martin

Henren
2003-08-17, 17:32
Jag betalar 8900 kr för min MKIV på IF.

Passa er för att ställa bilen på någon annan! De kollar allt, service, bensin, däck mm mm. Inga idioter som man kan tro, skadereglararna är ofta ganska unga och vet vad som gäller. Har en kompis som inte fick en spänn pgr av detta. Dessutom kan de kolla om du trimmat bilen, inte heller så populärt tyvärr...

Har aldrig hört talas om att man inte får ut nått på försäkringen, ingen av de bilarna som jag har haft har stått på mig. Det är till och med jag som ringt och försäkrat dem.

Har varit inblandad i fösäkringsärenden och de har aldrig kollat upp nått och vi har fått ersättning jämt.

Enda gången man inte borde få ut nått är om man har försäkringen som bara personer över 24 får köra...Tror även då att man får ut pengar, men med en mycket högre självrisk...

/ Henke

HenkeM
2003-08-18, 15:48
Har aldrig hört talas om att man inte får ut nått på försäkringen, ingen av de bilarna som jag har haft har stått på mig. Det är till och med jag som ringt och försäkrat dem.

Har varit inblandad i fösäkringsärenden och de har aldrig kollat upp nått och vi har fått ersättning jämt.

Enda gången man inte borde få ut nått är om man har försäkringen som bara personer över 24 får köra...Tror även då att man får ut pengar, men med en mycket högre självrisk...

/ Henke[/quote]

Har varit med om allt ni pratar om.
Hade en MR2 -01 innan jag skaffade Supran, MR2:an stod på morsan.
Försäkringsbolaget började kolla upp vem som finansierade bilen och vem som betalade försäkringen, höll på att bli ett jäkla strul med det där.
Supran jag har nu står på mig själv, 18k helåret helförsäkrad + MERförsäkring. Men jag kommer bara ha den påställd halvårsvis.
Visst kan man skaffa entusiastförsäkring, men detta har sina nackdelar.
Visst, händer det inte något med bilen, så är det ju lungt. Men säg att "faster Asta" kör in i dig när hon ska parkera eller du får inbrott när bilen INTE står i garaget, då kanske det inte är så roligt längre.

Hur man än gör, så lönar det sig att kolla med flera olika försäkringsbolag och LÄS DET FINSTILTA i avtalet, speciellt när det gäller "entusiast" försäkring.

TomSid
2003-08-18, 16:43
Min står på mig, betalar 1500:- i månaden Länsförsäkringar

Menghini
2003-08-18, 18:41
10k om året för mej....billigt för en sån här bil tycker jag, Trygg Hansa.

markus
2003-08-18, 19:13
Principen är ju att varje bilmodell , ålderskategori , område m.m. ska betala för sin risk .
En äldre herre som har en Volvo 142 i norrlandsskogarna med 100000 prickfria mil på sitt samvete ska väl inte betala kostnaderna för en 18 åring som har en Porsche i Rosengård ?
Om man skriver bilen på någon som inte är ägare och användare till bilen gör man sig skyldig till försäkringbedrägeri .
Varför , jo du stjäl ju pengar från folk som skött sig prickfritt , genom att de har fått en betydligt högre premie än vad de skulle haft annars .
Heder till er som har försäkringen på er och som inte åker snålskjuts (stjäl) från andra.

Markus