handdator

Visa fullständig version : HJÄLP !! Intyg import utanför EU....

StreZzerMAN
2003-08-21, 15:34
Jag har importerat en Supra MKIV -94 från Polen Alltså utanför EU bilen kommer ursrungligen från USA och nu till problemet jag får inte besikta bilen utan intyg från General agenten i Sverige på:

*Bromsar
*Buller
*Säkerhet

Har ringt till Toyota Sthlm men de e inte så hjälpsamma och dom säger att de får försöka få fram intyg från japan osv MEN VA FAAN !! Det finns ju redan en massa supror I EU !!! Dom på bilprovningen sa att om du inte kan skaffa intyg så får du åka ner till tyskland och regga den där sen åka hem och regga den i sverige efter det !!!?? Det MÅSTE ju finnas nått annat sätt att få igenom biljävlen ??? Han på besiktningen sa att om jag hade en liten lapp i dörren på förarsidan där det stod att det var en "Passenger Vecihle, blaha blaha" Så var det grönt för då funkade det som intyg !? Men det hade jag givetvis INTE GRRR

Är det någon som har en Supra från USA här som råkar ha nårra intyg som ligger och skräpar eller så ? ELLER har denna lilla lapp vid förar dörren !? ELLER några tips på hur jag ska göra så är jag VÄLDIGT tacksam !

PS: Jag har ringt till Vägverket, Besiktningen, Toyta Sverige, och en del andra MEN ingen kan hjälpa mig... DS:

HenkeM
2003-08-21, 15:49
Kolla med Toyota Autoimport AB i Sundbyberg. 08 - 706 71 00
Då måste du ha chassinummer och regnummer på bilen.
Dem ska kunna kolla upp det.

StreZzerMAN
2003-08-21, 16:41
Har pratat med dom men det verkar jävligt trögt....

HenkeM
2003-08-21, 17:02
Skicka ett fax, då brukar dem reagera.
Bara att skriva och tala om vad du vill ha.
Då kommer du får veta när bilen är tillverkad oxå.

StreZzerMAN
2003-08-21, 17:19
Jo men dom är inte säkra på att dom kan få fram rätt info från japan osv osv....

HenkeM
2003-08-21, 19:41
Vilka dryga jä-lar...
Du kan ju åka och testa bilen, kanske funkar på M-test center??
Dem kan ju mäta det mesta, avgas, buller, broms osv osv...
Kolla om deras test kan godkännas, då får du ju exakta siffror på just din bil.

weezer
2003-08-22, 11:25
Jag hade samma problem med en Celica jag hämtade från Tyskland, de skulle oxå ha någon form av "helbilsgodkännande" ett papper alltså, detta hade tysken inte gett till mig. Men jag ringde Toyota huvudkontor och efter nån vecka kom det ett papper. Kostade runt 500 spänn om jag minns rätt.

StreZzerMAN
2003-08-22, 12:42
Test centret gör inga sådana test längre och det där med intyg verkar inte vara lätt att få tag på... *pust*

Noble
2003-08-22, 17:47
Test centret gör inga sådana test längre och det där med intyg verkar inte vara lätt att få tag på... *pust*

Hm. nu blir ju jag orolig också.
skall importera en snart med.

Hoppas att det löser sig för dig!
(Att det skall va så svårt att få igenom en bil....sjukt)

NorrlandsGuld
2003-08-23, 07:53
Det enkla sättet är nog trots allt att vänta tills Polen blir EU land!!!

Strezzerman: Fick inte du hjälp av den där suprazaldo att hämta hem din bil ?

StreZzerMAN
2003-08-23, 12:05
Det enkla sättet är nog trots allt att vänta tills Polen blir EU land!!!

Strezzerman: Fick inte du hjälp av den där suprazaldo att hämta hem din bil ?

Superzaldo ? nej det vet jag inte vem det är, jag och en polare tog ett flyg ner till polen och hämtade den själva.. :)

Nån som vet exakt NÄR polen blir till EU land då ?

Mvh / Laurin