handdator

Visa fullständig version : Behöver råd vid köp av MKIV

Blad
2003-03-19, 17:14
Dessa frågor har ni säkert fått flera gånger, dock hittar jag dem inte när jag sökt så jag frågar på. Ni får gärna bolla mig rätt om det redan finns länkar om det här.

1. Om man ska köpa en MKIV, vad ska man ge för ett bra ex här i Sverige samt i Tyskland? Vill hälst ha otrimat, manuel låda är väll att föredra, men automat går också bra. Vad jag förstått när man kollar på Supra så är automat billigare.

2. Vanligaste felen kan ju vara bra att veta när man åker och kollar, så berätta gärna.

3. Ska man försöka undvika ex som gått över ett vist anntal mil? Kör 3000GT idag och skulle nog hålla mig borta från en som gått över 16000mil, men vad jag förstått så ska supran vara mer "tålig" än 3000GT´n.

4. Är det något specielt årtal man ska passa sig för, eller håller MKIV hög kvalite genom alla årtalen den tillverkades under?

5. Är det samma utrustnings standard under de åren den tillvärkades eller tillkommer det saker i de nyare?

6. Man behöver inte chipa om man ska ha BC va? Vad är det gyllene trycktalet som man ska hålla sig under när man installerat BC om man har orginal spridare och pump?

Tack på förhand
/Anders

Gullig
2003-03-19, 19:40
Svar:
1: priset ligger 210-250 000kr. Automat är billigare cirka 20k billigare.
Fördel med automat är att motorn oftas är i bättre skick än manuell.
Nackdel, känslan som vissa pratar om (enlig mig är automat perfekt på en supra) och den drar 10-20% mer bensin.

2: Lyssna på turborna! Och leta skarvar, kanske bilen har krockat, leta efter innåtgående bucklor på vanliga skravning ställen.
Att bilen varit krockad betyder dock ej att den är sämre om det är bra gjort som det oftast är. Ztellans gammla var krockad och under hans tid som ägare av bilen visste han ej om det. Jag såg det först efter jag byggde om ljudet.

3: Supran rullar långt långt. Men kolla när turborna är senast renoverade eller bytta. Och glöm ej kamremmen när du åker hem med bilen och är glad=)

4: Har aldrig hört om nåt dåligt år och de flesta suprorna är 94or. Tror ej du hittar nåt annat.

5: Vet att det är lite små nya funktioner på limited edition som kom 98 fast ej i europa utan USA.
Men som sagt du hittar nog bara 94or.

6:Glöm ej FCD. Håller du dig under 65 så är det lungt och upp till 90 med varmkörd strippkörning så.

suprasam
2003-03-19, 21:24
Om du köper en automat kan du tappa upp till 50hp som automaten tar i xtra drivline förlust. Om du skall byta till singel i framtiden måste du bygga om automaten för att den skall hålla, om du köper en manuell räkna med att byta koppling samtidigt som du går BPU(Basic Performance Upgrade dvs. avgas, BC, FCD, luftfilter, camgears osv.). Om du går singel i framtiden så har du större möjlighet att påverka exv. lagg värre på automat måste fixa turbin med högre stallspeed.

Supramannen
2003-03-20, 12:13
Svar:

6:Glöm ej FCD. Håller du dig under 65 så är det lungt och upp till 90 med varmkörd strippkörning så.

????????????????????

Thomas T66
2003-03-20, 12:20
det är nog kg laddtryck han menar :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Supramannen
2003-03-20, 12:27

Nä inte 0,9 kan han ens menna

Rainman
2003-03-20, 12:27
Jo, såklart! Jag brukar inte heller ladda så mycket mer än typ 60-70kg!http://www.supraforums.com/images/smilies/MissileSmilie_anim.gif

Thomas T66
2003-03-20, 12:30
:mrgreen: 8) :mrgreen: :mrgreen:

Blad
2003-03-20, 12:38
Nu börjar jag bli förvirrad. Är det Gain på en Blitz BC som ska vara mellan 65 - 90 eller nått annat.

MvH
/Anders

Gullig
2003-03-20, 21:46

Nä inte 0,9 kan han ens menna
Ursäkta går efter inställningar på blitz BC