handdator

Visa fullständig version : Köpa till grejer till US-modell

Krögarn
2003-08-27, 19:13
Hej

Har läst mig till att om man köper en mkiv i USA så skiljer vissa detaljer mot dom som rullar i Japan och Europa.

Det viktigaste som skiljer verkar vara att det inte finns någon oljekylare till diffen och att huven inte har scoop som förhindrar att cylinder 5 och 6 går varma.

Vad kostar det att köpa till dess delar och krävs det modifikationer på diffen för att få dit en kylare?

Btw så är jag ny på forumet men jag har läst här tidigare och det verkar ju vara ett trevligt forum.

Ranger
2003-08-29, 17:14
Hey...
Det betyder intet det Scoop i Huven... Spild af penge at begynde at lave det om, Jeg køre selv rundt i en US. Spec....
Køl på diff. er heller ikke noget du måsta have, Tænk på at ALLE bilerne i USA køre uden diff uden prob!!!

Be happy with ur nice car and spend your money on some real stuff... Like TUNING :P :P :P

Runi...

swedemix
2003-09-17, 21:36
...men sen igen är där en orsak att dom andra non-US spec modellerna har allt som fattas i US modellerna. Att det är mycket varmare här fast dom kommer utan factory cooler mods'en är lite konstigt tycker jag. Men, att ta hand om bilen så att den inte överhettas tycker jag är en viktig grej och inget att glömma speciellt om man bor på ett varmt ställe eller tävlar med bilen(autox eller strippen).

An annan sak är att en bil där ägaren inte tog hand om "basic maintenace" som boost läckor, bensin filter, sparkplugs (och kylar grejer) etc. innan man tänker på allt BPU godis kommer aldrig att vara så snabb som en som har gjort det. Spelar ingen roll om där är +++++ värt av mods for att hinna ifatt all maintenace som fattas.

Tillbaka till din fråga, jag kan tyvärr inte hjälpa dej med priserna i Sverige men jag(i US) skaffade en hood scoop(mest for att det såg snyggt ut), och ska snart skaffa alla dom andra nödvandiga kylar delarna som fattas till mitt lilla projekt. Tänk på att dom flesta här(i US) skaffar blockoff plates eller gör EGR mod för att hindra överhettning på cyl 5 och 6. Hood scoopen kommer knappast om över huvudtaget hjälpa där alls.

Nils
2003-09-21, 17:48
Det ar over 110 grader farenheit har i Vegas under sommaren. Min US spec Supra hadde inga problem i hettan.

n

Supramannen
2003-09-22, 10:12
Euro delarna har iinget med hettan att göra, är för att se till att det håller för Europeiska körförhållnaden

SupraMagnus
2003-09-22, 11:57
Exakt ! Jag låg i 270-280 km/h en lång stund på autobahn när jag åkte genom Tyskland en natt i Maj , och då måste värmen från ex. diffen ha någonstans att ta vägen .
Jag hade aldrig provat detta utan kylare till diffen.
Toyota har inte satt dit prylarna av en slump.

M.v.h

Magnus

Lotuspojken
2003-09-22, 14:35
Diffkylare.

Säg mig magnus, vart ska man aka 270-280 i sverige.

Jag anser den nödvändig i tyskland pa autobahn i 270-280 km/h men inte under svenska körförhallanden.

Den hade nog inte suttit pa svensk salda bilar om dom funnits. Ioförsig Kanske, av att man inte vill dela europa med olika utrustningar.

Dom finns där av en anledning, Yes men inte ens hälften av suprorna i sverige kommer vara i närheten av att behöva det.

Ubbe

SupraMagnus
2003-09-22, 18:51
Diffkylare.

Jag anser den nödvändig i tyskland pa autobahn i 270-280 km/h men inte under svenska körförhallanden.

Den hade nog inte suttit pa svensk salda bilar om dom funnits. Ioförsig Kanske, av att man inte vill dela europa med olika utrustningar.

Dom finns där av en anledning, Yes men inte ens hälften av suprorna i sverige kommer vara i närheten av att behöva det.

Ubbe

Europa Suprorna har olika utrustningar ... men inte berträffande kylning.
Kom hit en natt så ska jag visa dig .....
E4 an nattetid här erbjuder minst lika stora möjligheter som autobahn om du vill...
Dessutom behöver man inte ligga på i 280 för att automat och diff m.m.
ska ta stryk ...det handlar om annat också ...
Varför tror du jänkarna fick lyktor i plast ?
Omtänksamhet ?
Eller för att solen bleker plast mindre i USA ?
Om du också äger en "modern" amerikanare som jag vet du svaret ...
F.ö. tycker jag att man ska kunna bila även i bl.a. tyskland med supran på autobahn som jag gjorde utan att riskera det ena och det andra , men även här har vi "fria" vägar nattetid ....
Att man inte behöver diffkyl m.m. där du befinner dig är en helt annan sak :lol:
Det vet jag ...

/Magnus

Lotuspojken
2003-09-22, 19:01
Diffkylare.

Ubbe

Kom hit en natt så ska jag visa dig .....
E4 an nattetid här erbjuder minst lika stora möjligheter som autobahn om du vill...
Dessutom behöver man inte ligga på i 280 för att automat och diff m.m.
ska ta stryk ...det handlar om annat också ...
Varför tror du jänkarna fick lyktor i plast ?
Omtänksamhet ?
Eller för att solen bleker plast mindre i USA ?
F.ö. tycker jag att man ska kunna bila även i bl.a. tyskland med supran på autobahn utan att riskera det ena och det andra , men även här ....
Att man inte behöver diffkyl där du befinner dig är en helt annan sak :lol:
Det vet jag ...

/Magnus

Varför fick jänkarna lyktor av plast? För att lagen där säger att glaslyktor som ev kan lämna vassa kanter vid krock inte tillåter det. Men det visste du väl?

Du för övrigt där jag befinner mig har jag 3,5 KM landningsbana att testa toppfarter på, ligger 2 min från mitt garage och ingar i hyran.....

Ubbe

SupraMagnus
2003-09-22, 19:19
Om du tror att alla nya bilar i USA åker runt plastlyktor har du fel....
Min cheva levererades med samma glaslyktor i USA 1996 precis som idag ...
Jag har två stora biltillverkare som kunder .
De berättar att de oftast levererar strippade versioner av sina bilar till USA efter som de citat : "väljer med plånboken i stället för hjärnan".

Köper bilisterna hos dig bil för att köra på din fina flygraka eller på de "vanliga" *host* vägarna ?

Men det är klart ska man bara åka ett par kilometer med en kall diff på landets enda raka utan "potholes" så behöver man ingen kylare .. men jag vill kunna använda min bil även i tyskland

Magnus

Lotuspojken
2003-09-22, 19:30
Nej, alla USA bilar åker inte runt med plastlyktor. Det avgörs av amerikanarnas bilsäkerhets department. Som ser olika på olika bilar.

Magnus, när var du här senast, 80 talet? Vägarna är faktist bättre än sverige på vissa ställen, sämre på andra men generellt en hög klass. jag borde veta detta då jag bott här i 3 år.

SupraMagnus
2003-09-22, 19:37
Hej !

Det var ett tag sen faktiskt .måste jag erkänna...
Ni kanske har vägar nu som till och med kan få upp tempen på en Supra diff ? :wink:
Varför blev det ingen körning med Opeln i Sverige denna sommar ?

M.v.h.

Magnus

Rainman
2003-09-22, 20:01
Lugn pojkar! Jag tycker inte att någon ska behöva förklara sej varför han eller hon väljer att köpa US-modell eller Euro-modell. Det går att ta bort & det går att sätta dit grejerna om man vill. Det som dom har gemensamt är att det faktiskt är Supror båda två! :D

SupraMagnus
2003-09-22, 20:31
Lugn pojkar! Jag tycker inte att någon ska behöva förklara sej varför han eller hon väljer att köpa US-modell eller Euro-modell. Det går att ta bort & det går att sätta dit grejerna om man vill. Det som dom har gemensamt är att det faktiskt är Supror båda två! :D

Inga problem Reine ...
Lotus och jag sköter det snyggt via PM ...vi har bara lite olika infallsvinklar ....

M.v.h.

Magnus

Rainman
2003-09-22, 20:42

Inga problem Reine ...
Lotus och jag sköter det snyggt via PM ...vi har bara lite olika infallsvinklar ....

M.v.h.

Magnus
ok.