handdator

Visa fullständig version : Singel turbo...

Supra anton
2003-10-07, 13:16
Hur många här i sverige har singlat sina mk4:or?
Är det någon här förutom mej som har seriösa planer på uppgradering under vintern?

Supramannen
2003-10-07, 14:23
Här i Sverige är det just nu

Dessa

Menghini SMR supra
Zeb med PHR grejer, zeb har fixat det mesta själv men även handlat lite av SMR
Daniel i Borås med grejer från SMR
SilverSupra gammla, team kammrat

Sen verkar det va ett gäng som verkar fundera på det nu,Och av dessa verkar 50% köpa och konsultera SMR om bästa lösningen

Sen har vi ett gäng i Norge som min ex bil, och Tommy lila och Qvick slivers även dessa har SMR delar och support härifrån, men dom är så långt bort så dom klara sig själva mest

sleeplezz
2003-10-07, 20:51
Jag har allvarliga funderingar på singel eller någon form av twinsetup, dock måste jag antagligen förstärka autolådan och det är inte gratis, så jag får se vilket jag tar först.

Rikard: Är ett autronic system det enda som gäller vid singel? Finns det något singel kit som klarar sig på orginal soppa system?

Z_Lopez
2003-10-07, 21:11
Jag har allvarliga funderingar på singel eller någon form av twinsetup, dock måste jag antagligen förstärka autolådan och det är inte gratis, så jag får se vilket jag tar först.

Rikard: Är ett autronic system det enda som gäller vid singel? Finns det något singel kit som klarar sig på orginal soppa system?

Lär dig av mina misstag, jag kan köpa tre orginalsupror för vad min har kostat mig nu :(

köp grejer av nån som kan supror, Då har du även en grym support.

nu har ju iofs rickard varit snäll och hjälpt ändå, fast jag har ju köpt mycket via honom också :)

Bateman
2003-10-07, 21:39
Är det någon här förutom mej som har seriösa planer på uppgradering under vintern?

Jag har seriösa singel planer för min bil!
Allt hänger ju som vanligt på pengar... :(

//Björn

swedemix
2003-10-07, 23:40
Jag bor inte i Sverige men vet precis hur det känns att ha planerat det i evigheter. Men pengar är som sagt "the secret". I mitt fall, så har jag inte spenderat någonting på Supran på ungefär ett år men sparade istället för....ett nytt hus! Det blev till och med över till en *liten* singel med! Hehe!
Nytt köksbord och soffa eller upgraded fuel...hmm...(priorities-priorities!)

Men hoppas på att se många fler svenska singels i vår!

Supramannen
2003-10-08, 00:33

Nej det funkar bra med AAEM också, men lite oprovat i Sverige än men det kommer nog ändras snart

Z_Lopez
2003-10-08, 00:44

Nej det funkar bra med AAEM också, men lite oprovat i Sverige än men det kommer nog ändras snart

Det fungerar faktiskt jävligt bra med Aem..

Supramannen
2003-10-08, 01:32

Lär dig av mina misstag, jag kan köpa tre orginalsupror för vad min har kostat mig nu :(

köp grejer av nån som kan supror, Då har du även en grym support.

nu har ju iofs rickard varit snäll och hjälpt ändå, fast jag har ju köpt mycket via honom också :)

Är lungt Zeb

Hjälper så gärna till när man har med Reko killar att göra, och hjälper gärna till i fortsättningen bara du handlar lite....:)

Du skulle kört den till mig....:)

sleeplezz
2003-10-08, 14:31
Rickard: Vad får man ge i runda slantar för en "budget" singelkit, helt komplett med allt? Om man kör AEM då. Sköter monteringen kan jag ordna själv. Måste AEM mappas mm? Kan var bra att veta så man vet ungefär vart man ska fixa ihop, funderar på att offra min båt för ett singelkit nämligen.

MVH

Supramannen
2003-10-08, 14:57
Ett budget kit ligger mellan 35-50k ja ett AEm måste mappas ca 30k för ett sånt installerat och mappat. Sen ett soppa system för ca 20k

Så en 100k minst

sleeplezz
2003-10-08, 15:01
Låter vettigt. Den stora frågan är då, vad för man ge för en SP400? Har för mig att du nämnt 35k innan? Är det en helt ny låda eller byggs min befintliga om?

Supramannen
2003-10-08, 15:02
Nej nej

En sp 400 kostar minst 70k och inget jag kan rekomdera

Men en SMR 400 kan jag fixa

Supra anton
2003-10-08, 15:35

//Björn

Ja de e inte billigt. Mina orig rasade. Lika bra uppgradera när man ändå håller på. Valet står mellan greddy t78 el en gt60.

Supramannen
2003-10-08, 16:28

Om du är seriös hör av dig så kan vi göra ett group by

Junior
2003-10-08, 16:31

//Björn

Samma här.. Skulle vara riktigt kul, men då äre ju stålarna de sitter i. Men man vet ju aldrig hur man ligger till om 2 år då de mesta bör vara gjort innan apu.

325twinturbo
2003-10-09, 00:17
Vad är de för fördel med singelturbo? Visst kan man klämma dit ett stort aggregat och få ut mycket toppeffekt (högt upp i registret). Detta borde mest vara användbart på för hög toppfart eller snabba strippen tider. Men om man är helt såld på strippen körning så finns de ju andra typer av bilar som jag hävdar är mer lämpliga.

Vore inte ett klokare alternativ att montera dit två moderna mindre turboaggregat? Kostnadsbilden varierar ju lite förstås. Detta borde ge ett bra mycket finare arbetsregister. Om man ser till t.ex. bankörning så är ju toppeffekt i månt och mycket lägre prioriterat mot att ha snabb respons och ha ett brett register i motorn.

Jag är inte så påläst på supran man jag antar att den i likhet med t.ex. skylinen har två parallellt arbetande aggregat.

Z_Lopez
2003-10-09, 00:28
Vad är de för fördel med singelturbo? Visst kan man klämma dit ett stort aggregat och få ut mycket toppeffekt (högt upp i registret). Detta borde mest vara användbart på för hög toppfart eller snabba strippen tider. Men om man är helt såld på strippen körning så finns de ju andra typer av bilar som jag hävdar är mer lämpliga.

Vore inte ett klokare alternativ att montera dit två moderna mindre turboaggregat? Kostnadsbilden varierar ju lite förstås. Detta borde ge ett bra mycket finare arbetsregister. Om man ser till t.ex. bankörning så är ju toppeffekt i månt och mycket lägre prioriterat mot att ha snabb respons och ha ett brett register i motorn.

Jag är inte så påläst på supran man jag antar att den i likhet med t.ex. skylinen har två parallellt arbetande aggregat.

det har ju även supran orginal..
undrar varför vi byter ????

inte för att det blir sämre :)

fartblind
2003-10-09, 07:56
Om man kör 2st mindre turbo parallellt så borde inte responsen bli snabbare, det finns ju bara hälften så mycket avgaser till varje turbo som ska sätta snurr på den, alternativt om man kör dem sekventionellt då är ju fördelen med respons uppenbar, men då finns det andra nackdelar som att det är betydligt svårare med styrsystem och sånt för en sån setup…

Rent effektmässigt finns det enkelturbos som är stora nog för en monstersupra, så att använda 2 aggregat istället för ett har jag svårt att se någon fördel med överhuvudtaget förutom att det kanske ser lite coolare ut under huven.. 

Strykis
2003-10-09, 10:29
Nu har jag inte arbetat ihop min supra än men angående att välja en lämpligare bil till strippen. Jag antar killar som har MKIV vill åka till strippen med lite stil och klass också eller vad säger ni grabbar? :wink:

Supramannen
2003-10-09, 10:57
Exakt som Fartblind skriver

Twin är för show folk som vill ha nått som inte andra har, eller för folk som vill ha mycket effekt 1500hk+

Repons och spool angånde twin och singel är en MYT

Ranger
2003-10-09, 13:09
what about me :?
Even that im danich in still driving on swedich plates...

suprasam
2003-10-09, 14:37
Ok alla som som ska gå single i höst/vinter ringer Supramannen så att vi kan få till ett group buy, tänk på att det tar en stund att få hit grejorna och att det alltid tar längre tid än vad man tror, dags att börja agera om man skall va "single" nästa sommar :-).

325twinturbo
2003-10-09, 14:47
mitt argument i det hela är att på en 6cyl så har man en avgaspuls med 120 graders mellanrum då man får störningar mellan cylindrarna. Inte helt optimalt med andra ord. Om man istället använder 2 aggregat så blir mellanrummen 240 grader istället, störningen uteblir nästan helt då avgas- durationen på kammen är runt 240-300 grader.

Responsen förbättras även den eftersom att man får en mindre massa att dra runt i form av turbinhjulet. En stor massa kontra två mindre.

Ytterliggare argument som torde tyda på två aggregat är en fördel. För att få samma flöde ur en turbin som två så måste man i de allra flesta fall ha bra mycket högre hastighet.
De går ju åt mer energi att öka en hastighet från en hög hastighet än låg.

Sen så kan jag tänka mig att man i många fall inte har jämbördiga referenser. De flesta aggregat klarar minst 300hk om de är lite moderna och vettiga. Att t.ex. jämföra två sådana med ett 500hk aggregat är inte rikigt korrekt. Snarare får man jämföra det med ett 600hk aggregat, siffrorna i exemplet är inte de bästa men principen kvarstår.

Sen kan man ju ställa sig frågan varför billtillverkare då använder dubbelturbo installationer, deras tekniker är ju betydligt mer pålästa om detta än vad vi någonsin kommer att bli.

Ett argument skulle kunna vara de praktiska, på t.ex. en porsche boxer motor så blir installationen enklare i detta fall. De förklarar dock inte varför skyline, supra, alpina biturbo dvs raka 6:or inte har enkelturbo orginal. Pengar är nog inte de största bekymret.

Ranger
2003-10-09, 15:19
mitt argument i det hela är att på en 6cyl så har man en avgaspuls med 120 graders mellanrum då man får störningar mellan cylindrarna. Inte helt optimalt med andra ord. Om man istället använder 2 aggregat så blir mellanrummen 240 grader istället, störningen uteblir nästan helt då avgas- durationen på kammen är runt 240-300 grader.

Responsen förbättras även den eftersom att man får en mindre massa att dra runt i form av turbinhjulet. En stor massa kontra två mindre.

Ytterliggare argument som torde tyda på två aggregat är en fördel. För att få samma flöde ur en turbin som två så måste man i de allra flesta fall ha bra mycket högre hastighet.
De går ju åt mer energi att öka en hastighet från en hög hastighet än låg.

Sen så kan jag tänka mig att man i många fall inte har jämbördiga referenser. De flesta aggregat klarar minst 300hk om de är lite moderna och vettiga. Att t.ex. jämföra två sådana med ett 500hk aggregat är inte rikigt korrekt. Snarare får man jämföra det med ett 600hk aggregat, siffrorna i exemplet är inte de bästa men principen kvarstår.

Sen kan man ju ställa sig frågan varför billtillverkare då använder dubbelturbo installationer, deras tekniker är ju betydligt mer pålästa om detta än vad vi någonsin kommer att bli.

Ett argument skulle kunna vara de praktiska, på t.ex. en porsche boxer motor så blir installationen enklare i detta fall. De förklarar dock inte varför skyline, supra, alpina biturbo dvs raka 6:or inte har enkelturbo orginal. Pengar är nog inte de största bekymret.

Go back to ur Ricer boks...
Yoy dont se any skylines, Supras and Alpinas running with over 600hp org, do u??? :P

Your like my sister, always wanna argument everything...

And yes money is always a big question for the car producers, just take the original exsaust manifolds on skylines and supras, they are very "cheap looking" in my opinion

:wink: men kør du bare med bi-turbo, for det er jo det "BEDSTE" mener du I actually dont give a damn... Im still driving single...

MvH Runi[/u][b]

Supramannen
2003-10-09, 15:32

Du missar poängen

Nästan alla du listar upp anvönder en seq twin turbo lösning en helt annan sak och inget några eftermarknads firmor har råd att ta efter....

Sen som sagt finns det massa bromspapper på att det är en myt, i teorin är det en sak men inte i verkligheten

325twinturbo
2003-10-09, 15:45

Du missar poängen

Nästan alla du listar upp anvönder en seq twin turbo lösning en helt annan sak och inget några eftermarknads firmor har råd att ta efter....

Sen som sagt finns det massa bromspapper på att det är en myt, i teorin är det en sak men inte i verkligheten

Skylinen har två lika stora aggregat, alpinan lika så två t25or.
Däremot supran vet jag inte, därav min fråga ovan. Är de seq laddning på dem så blir saken en helt annan.

De där bromspapprerna hur kan man få se sådana? Vad är de för förutsättningar: turbosar wastegates osv? (menar inget provokativt utan vill veta mer om frågan).

swedemix
2003-10-09, 16:20
325twinturbo,
kanske denna link hjälper lite att förstå varför man sätter på en singel.
Sidan i stort sett visar hk nummer på olika turbon med olika mods utav
populara turbon som ofta används på Supras inkluderande hk nummer
av dom mindre populära(och väldigt dyra)HKS 2835 twins.

http://www.moreboost.org/turbos.htm

Kolla också på "Detailed Information" linken överst på sidan.

Hoppas det hjälper lite. 8)

Supramannen
2003-10-09, 17:37
Ännu ett fel Herr 325

Skylinen har lika stora turbos

fartblind
2003-10-09, 17:50
Supran har 2 lika stora aggregat men de körs i Seq läge ändå...

325twinturbo
2003-10-09, 20:05
Ännu ett fel Herr 325

Skylinen har lika stora turbos

"Skylinen har två lika stora aggregat"
Hur kan du tolka de som något annat?
Jag har hävdat att skylinen och alpinan har två lika stora parallellt kopplade aggregat.
Supran som sagt vet jag inte hur den laddar, därav min fråga i tidigare inlägg. Är det sekventiell laddning vilket det verkar vara så är singelturbo frågan en annan sak som sagt. Kostnadsfråga.

Någon som har några bra bilder på supra lösningen: grenrör osv?

Rainman
2003-10-09, 20:56
http://w1.854.telia.com/~u85434961/bilder/supramannen/9sec/132-3290_IMG.jpg
http://w1.854.telia.com/~u85434961/bilder/supramannen/9sec/133-3301_IMG.jpg
http://w1.854.telia.com/~u85434961/bilder/supramannen/133-3352_IMG.JPG
Hoppas det kan hjälpa något.

325twinturbo
2003-10-09, 21:15
Rainman tack!

Då VET jag att supran har sekventiell laddning, har hört bägge alternativen tidigare.

Min oppnering ovan gällar att byta från parallell turbo installation till en jätteturbo.

Att man inte vill ge sig på de där ormboet finns de förklaringar till!

Supramannen
2003-10-09, 21:20
Och dom som gjort det har inte fått ut nått mer, är provat av massa folk, kan ge några HK mer men inte värt kostnaden ens

Och ett puls styrt grenis gör samma sak som du eftersträvar