handdator

Visa fullständig version : Automat lådan i MKIV

SupraPierre
2003-10-12, 02:17
Hur många växlar/steg är det i MKIVn´s automat låda ?
Har hört att det sitter en "4-stegs" automat i den, stämmer det ?

Junior
2003-10-12, 03:11
Har inte erfarenhet från automat men jepp... De sägs så

fartblind
2003-10-12, 09:09
ja, 4-stegs med lock-up

SupraPierre
2003-10-12, 20:56
Ok, vad är (lockup) ? :) :?

Thomas T66
2003-10-12, 22:17
Direktdrivning kanske man kan säga du låser lådan så att du inte har slir funktionen utan fast länk mellan motor o bakaxel
förklaringen är kanske sådär men än då

SupraPierre
2003-10-12, 22:35
Tack, Ok, förstår nästan... Nån som har nån länk till nån sida där det står lite mer om (lockup) ? :)

Klaus
2003-10-14, 18:32
lockup is when you are "locking" your converter so it wont "slip" = all the power is going right through !
BUT, normal converters have only one "brake plate" to only lock up during crusing.
Drag racing TC's (Torque Covnverters) have 3 so the converter can be locked up when the last shift has occured !
Klaus

SupraPierre
2003-10-14, 22:27
Ok, tack för all info... tror att jag har förstått det till viss del iaf... :D

Thomas T66
2003-11-11, 17:10
Häe är en bra sida där du kan plugga lite auto lådor....
http://www.familycar.com/transmission.htm

SupraPierre
2003-11-11, 17:37
Ok, tack så mkt, ska sätta mig å läsa igenom det... men jag tänkte mest på erfarenheterna av auto lådan... har hört att det är rätt tråkigt att köra automatväxlat... :wave:

Thomas T66
2003-11-11, 17:53
Ok, tack så mkt, ska sätta mig å läsa igenom det... men jag tänkte mest på erfarenheterna av auto lådan... har hört att det är rätt tråkigt att köra automatväxlat... :wave:

Tråkigt nja :lol:
jag har en ide du kan få köra min cheva så kan du få känna på hur en tråkig automatlåda känns som sen förhoppningsvis kan du få testa en mkiv auto det är ganska stor skillnad :simsim: jag lovar......

sen om man ska jämföra så. jag har kört en del automater mest bmw o min pickis då förstårs :tongue(1): plus att jag har kört en del kvicka manuella..
exempel Bmw alpinaB10 4.6 kvick bil autolåda me tiptronic jäkla rolig bil
sen har farsan en Bmw Z3 Mroadster manuel.. o den som ett skott inbjuder till inspirerad körning vill jag lova sen har jag kört mkiv auto den lådan påminner lite om alpinans med den manuella funktionen inkopplad
slutligen tycker jag inte den manuella är roligare nån gång nånstans heller för den delen supran går kanon med autolådan vill ma ha lite kvickare 60fots så är det bara att ficksa lite högre stallspeed då går den som ett skott från stillastående också..
jag gillar iaf auto supran så mycket att jag bestämde mig för att köpa den :D

sen vet du väl att alla dem snabbaste suprorna är automater... :lol:

SupraPierre
2003-11-11, 22:35
jag har en ide du kan få köra min cheva så kan du få känna på hur en tråkig automatlåda känns som sen förhoppningsvis kan du få testa en mkiv auto det är ganska stor skillnad :simsim: jag lovar......

sen om man ska jämföra så. jag har kört en del automater mest bmw o min pickis då förstårs :tongue(1): plus att jag har kört en del kvicka manuella..
sen har farsan en Bmw Z3 Mroadster manuel.. o den som ett skott inbjuder till inspirerad körning vill jag lova sen har jag kört mkiv auto den lådan påminner lite om alpinans med den manuella funktionen inkopplad
slutligen tycker jag inte den manuella är roligare nån gång nånstans heller för den delen supran går kanon med autolådan vill ma ha lite kvickare 60fots så är det bara att ficksa lite högre stallspeed då går den som ett skott från stillastående också..

Jo, jag börjar ju bli mer och mer inne på "Auto" banan... men hur funkar det om man vill varva lite utan att bilen går frammåt... måste du lägga i neutral/parkering/lr va det heter då ? sen så finns väl alltid kickdown lr ?

Thomas T66
2003-11-11, 23:07

Jo, jag börjar ju bli mer och mer inne på "Auto" banan... men hur funkar det om man vill varva lite utan att bilen går frammåt... måste du lägga i neutral/parkering/lr va det heter då ? sen så finns väl alltid kickdown lr ?

varva när du står stilla? stalla menar du? automaten fungerar ju så enkelt förklarat att den driver vid ett visst varvtal på motorn alltså ca2500 eller va det nu är orginal.
Alltså stallspeed 2500 du kan alltså varva 2500 innan bilen vill framåt
har du då en stallspeed på säj 4000 kan du varva motorn 4000 innan den vill iväg o då jävlar vill jag lova att alla 6 växlade får kämpa för att hänga med!!
men observera att 4000 är vad dem har på bilarna med feta singelturbos alltså inget för vardagsbilar vet inte riktigt men en lockup skulle ju underlätta för gatracebilar tror jag om man har hög stallspeed.

optimal stallspeed för en BPU bil tex. skulle nog kunna tänka mig att ca 3500 är nära perfektion är inte säker men är säkert nån som kan rätta mig....

kickdown har du om du lägger i auto läge o trycker plattan i mattan.
men om du trycker i manuelknappen så lägger du växlarna själv med hjälp av växelväljaren

P
R
N
D
2
L är ordnigen är jag för mig

SupraPierre
2003-11-11, 23:22
men om du trycker i manuelknappen så lägger du växlarna själv med hjälp av växelväljaren

Joo så lång hänger jag med, men... Menar du att du varvar i neutral läge och sedan lägger i (D) drive..? som på en manuell då ? fast man då släpper upp kopplingen på en manuell...

Tycker också att det låter lite lite att "bara" ha 4-växlar...? eller hur upplever auto ägarna det ?

Thomas T66
2003-11-11, 23:29

Joo så lång hänger jag med, men... Menar du att du varvar i neutral läge och sedan lägger i (D) drive..? som på en manuell då ? fast man då släpper upp kopplingen på en manuell...

Tycker också att det låter lite lite att "bara" ha 4-växlar...? eller hur upplever auto ägarna det ?

*fniss* nej du gör inte det varva i neurtal o i me drive boomm $$$$...
jag skulle inte våga det iaf

Manuella läget det är som på en steptronic du för den framåt eller bakåt beroende på hur du vill ha det :lol: men sej att du har lagt spaken i läge 2 så trycker du Manuel knappen då ligger den på 2:an sen lägger du i 3:an då ligger den på 3:an :D inte så krångligt som det låter som en blandning av en Steptronic o tiptronic

SupraPierre
2003-11-11, 23:33

Manuella läget det är som på en steptronic du för den framåt eller bakåt beroende på hur du vill ha det :lol: men sej att du har lagt spaken i läge 2 så trycker du Manuel knappen då ligger den på 2:an sen lägger du i 3:an då ligger den på 3:an :D inte så krångligt som det låter som en blandning av en Steptronic o tiptronic

Ok, det var nästan det jag tänkte :agree: att det var ungefär som tiptronic, men isåfall är väl auto lådan ganska kul å göra lr :thumbs_up: , jag trodde att det var mer som jänkare, i med drive å sedan gasa tills det rasar (tråkigt)... :lol:

Thomas T66
2003-11-11, 23:40

Ok, det var nästan det jag tänkte :agree: att det var ungefär som tiptronic, men isåfall är väl auto lådan ganska kul å göra lr :thumbs_up: , jag trodde att det var mer som jänkare, i med drive å sedan gasa tills det rasar (tråkigt)... :lol:

:lol: nja gasa tills det rasar gör man nog ändå oavsett om den är auto eller man.
o ja jag kan intyga att automatarn är rolig att köra men sen är det ju lite beroende på vad man tycker är roligt köra rakt fram fort köra i stan osv så är auton prima

men med lite högre stallspeed säg på 3500 så åker du i från vilken sexväxlad som helst från stillastående...med samma effekt :D

SupraPierre
2003-11-11, 23:44
o ja jag kan intyga att automatarn är rolig att köra men sen är det ju lite beroende på vad man tycker är roligt köra rakt fram fort köra i stan osv så är auton prima

men med lite högre stallspeed säg på 3500 så åker du i från vilken sexväxlad som helst...med samma effekt :D

Det låter ju bara positivt, (bra)... men hur upptärder auton på en lite kurvigare väg ? går det att pressa där också lr ? verkar som det lutar mot ett auto köp, då den manuella står lite för högt i pris... (man måste ju ha pengar över till godiset i som ska i motorn) hehe :blah1: :agree:

Junior
2003-11-12, 00:22
Ursäkta ifall jag "lånar" tråden lite.

Ungefär var ligger bristningsgränsen i hk på en manuell låda?

Thomas T66
2003-11-12, 09:37

men med lite högre stallspeed säg på 3500 så åker du i från vilken sexväxlad som helst...med samma effekt :D

Det låter ju bara positivt, (bra)... men hur upptärder auton på en lite kurvigare väg ? går det att pressa där också lr ? verkar som det lutar mot ett auto köp, då den manuella står lite för högt i pris... (man måste ju ha pengar över till godiset i som ska i motorn) hehe :blah1: :agree:

Ska du köra mycket på bana så tycker jag du ska överväga den manuella
en auto låda med stallspeed på 3500 runt en bana håller nog inte så länge för atf oljan blir så jäkla varm, detsu högre stallspeed destu varmare olja du skulle du behöva femtielva oljekyl :wink:
men en auto med stallspeed på runt 3000 lite under till o med, också bra kyl så har jag svårt att föreställa mig att den skulle behöva skämmas på bana

angående den manuella lådan Matte så behöver du inte oroa dig
denna bilen har trapspeeds på 16x mph :nod: o hade en manuell låda innan dem uppgraderade till auto
http://highboost.com/moroso2003/images/DSC01336.jpg

så ska du inte uppåt 1500hästar så duger den manuella o ska du det har du redan lagt så mycket pengar att du lika gärna kan köpa en sekventiell eller raceauto :wink:

SupraPierre
2003-11-12, 11:18
en auto låda med stallspeed på 3500 runt en bana håller nog inte så länge för atf oljan blir så jäkla varm, detsu högre stallspeed destu varmare olja du skulle du behöva femtielva oljekyl
men en auto med stallspeed på runt 3000 lite under till o med, också bra kyl så har jag svårt att föreställa mig att den skulle behöva skämmas på bana

Jag tänkte mest på hurdant fästet m.m. blir på bilen när man tar ut auton på bana...eftersom man inte bestämmer hur/när man ska växla, som på en manuell... :roll:

Thomas T66
2003-11-12, 13:05
en auto låda med stallspeed på 3500 runt en bana håller nog inte så länge för atf oljan blir så jäkla varm, detsu högre stallspeed destu varmare olja du skulle du behöva femtielva oljekyl

Jag tänkte mest på hurdant fästet m.m. blir på bilen när man tar ut auton på bana...eftersom man inte bestämmer hur/när man ska växla, som på en manuell... :roll:

he he jo det kan du göra alltså bestämma när du ska växla o hur du ska växla med orginal auton alltså!!
sen är inte greppet sämre bara för att du har en automat
note!!
formel1 bilarna är automatväxlade....
wrc bilarna är också automatväxlade....
sklinnaden är att dem har en sekvetielllåda som styrs av en ecu som räknar ut vid den aktuella hastigheten vilket varvtal som ger mest effekt o på så sätt väljer växel som ger det önskade varvtal fiffigt va?!!:D

automatsupra gör likadant när du ger fullgas lägger den i rätt växel med mes teffekt!!
o dessutom kör du på bana är det ju fullgas eller ingen gas precis som F1 o WRC, o ska man inte köra fullgas t.ex. genom en kurva är det ju skitsamma om bilen drivs avn en mauell där du frikopplar eller om den drivs av en automat eller hur...

ska du ha bilen till att bara drifta med där man använder kopplingen mycket så ska du ha en manuell annars har jag jäkligt svårt att förespråka manuell
det beror lite också på att jag är insnöad på automater eftersom jag älskar "pure" acceleration o åka o njuta det kan man göra lika bra i en automat som en manuell sen hitta en lika fin manuell bil som jag har hittat en auto är jäkligt svårt... :tongue2:

EDIT: jäklar va jag skriver slarvigt :blush:

SupraPierre
2003-11-12, 15:10
he he jo det kan du göra alltså bestämma när du ska växla o hur du ska växla med orginal auton alltså!!
note!!
sklinnaden är att dem har en sekvetielllåda som styrs av en ecu som räknar ut vid den aktuella hastigheten vilket varvtal som ger mest effekt o på så sätt väljer växel som ger det önskade varvtal fiffigt va?!!:D

automatsupra gör likadant när du ger fullgas lägger den i rätt växel med mes teffekt!!
o dessutom kör du på bana är det ju fullgas eller ingen gas precis som F1 o WRC, o ska man inte köra fullgas t.ex. genom en kurva är det ju skitsamma om bilen drivs avn en mauell där du frikopplar eller om den drivs av en automat eller hur...

ska du ha bilen till att bara drifta med där man använder kopplingen mycket så ska du ha en manuell annars har jag jäkligt svårt att förespråka manuell
det beror lite också på att jag är insnöad på automater eftersom jag älskar "pure" acceleration o åka o njuta det kan man göra lika bra i en automat som en manuell sen hitta en lika fin manuell bil som jag har hittat en auto är jäkligt svårt... :tongue2:

Ok, tackar så mkt för svaren på frågorna... :agree:

Thomas T66
2003-11-12, 15:28
note!!

Inga problem :mrgreen:

SupraPierre
2003-11-12, 15:30
note!!

Inga problem :mrgreen:

Jag återkommer om det är något mer... hoppas det går bra... :wave:

Thomas T66
2003-11-12, 15:31
:biggrin: självklart!

Junior
2003-11-12, 20:52
angående den manuella lådan Matte så behöver du inte oroa dig
denna bilen har trapspeeds på 16x mph :nod: o hade en manuell låda innan dem uppgraderade till auto
http://highboost.com/moroso2003/images/DSC01336.jpg

så ska du inte uppåt 1500hästar så duger den manuella o ska du det har du redan lagt så mycket pengar att du lika gärna kan köpa en sekventiell eller raceauto :wink:

Nja så höga planer ligger inte och trynar i bakhuvet. Men då behöver man ju sluta oroa sej iaf!

Thomas T66
2003-11-12, 21:00
:D

Ferox
2003-11-13, 00:26
>Thomas T66

Du skapar enorma "vill ha" begär på oss andra utan Supror. Ända Supran jag sett röra sig någonlunda snabbt på vanlig väg var Ztellans svarta, när Gullig var i Växjö med den en gång. Körde pappas gamla Lancer 1.5 den kvällen och pressade järnet. Men redan efter första rondellen var de borta.

3 pers i automat MKIV BPU+ vs Ferox själv i Lancer 1.5 -90 ställning 1-0 :lol:

Thomas T66
2003-11-13, 17:12
>Thomas T66

Du skapar enorma "vill ha" begär på oss andra utan Supror. Ända Supran jag sett röra sig någonlunda snabbt på vanlig väg var Ztellans svarta, när Gullig var i Växjö med den en gång. Körde pappas gamla Lancer 1.5 den kvällen och pressade järnet. Men redan efter första rondellen var de borta.

3 pers i automat MKIV BPU+ vs Ferox själv i Lancer 1.5 -90 ställning 1-0 :lol:

:D antar väl att det är bra...
det är en jäkla häftig bil supran alltså :agree:

men tror inte det finns nån bpu automatare med byggd automatare
en bara, ska göra mitt yttersta för att ändra på det när jag har löst mitt supra köp :eplus2: :biglaugha:

angående ztellans bil va den automat?
sen hade ju han lustgas i sin när han satte det nuvarade svenska"rekordet" :D

Rainman
2003-11-13, 19:57
Vad är det för rekord vi pratar om?

Thomas T66
2003-11-13, 20:28

det inofficiella rekordet för bpu bilar han är väl den enda som grejat en 11xx sek körning :D tror jag iaf

Rainman
2003-11-13, 20:59
ahaa...

Ferox
2003-11-14, 01:06
Visst är det så. Den är automat och körde som bäst 11,92 192 km/h Mantorp 2002

>>Thomas T66 Kör hårt! :D

SupraMagnus
2003-11-14, 07:56

det inofficiella rekordet för bpu bilar han är väl den enda som grejat en 11xx sek körning :D tror jag iaf

I BPU ingår inte lustgas , som ztellan hade då ....

/Magnus

Thomas T66
2003-11-14, 18:06

/Magnus

i och för sig men det är väl inte så noga eller? han hade väl mer än lustgas o bpu eller?

det står i hans signatur ..swedens fatsets bpu borde stå swedens fast stockturbos men vem bryr sig om detaljer :D

ps är det ingen som vet om den är en automatare eller inte ds

Supramannen
2003-11-14, 21:00
Auto JA

Rollax
2003-11-21, 11:16
Auto JA

Hejsan
Taget från to4r.com

Editor's Note:
Everybody knows auto Supras generally post quicker elapsed times in the quarter-mile than cars equipped with manual transmissions.

>RoL<

Så här ser föresten en 1100 hk-motor ut :
http://www.to4r.com/members/media/ryanwoon_14.jpg

(Ryan Woon's)
>RoL<

Rainman
2003-11-21, 11:25
Auto JA

Hejsan
Taget från to4r.com

Editor's Note:
Everybody knows auto Supras generally post quicker elapsed times in the quarter-mile than cars equipped with manual transmissions.

>RoL<

>RoL<
Jag har inte så jättekoll på Suprorna "där" borta!
Kör han med org auto låda?

Rollax
2003-11-21, 12:20
[quote=Supramannen]Auto JA
>RoL<
Jag har inte så jättekoll på Suprorna "där" borta!
Kör han med org auto låda?

Hejsan
Första citatet från to4r,com !
Nä ,bilen på bilden är en "6-speed - all orginal. (finns det 6-spd auto ?)
Ryan Woons Till salu föressten, endast 85 000 dollar
Se hans företags sida:
http://store.yahoo.net/wotmstore/
>RoL<

Rainman
2003-11-21, 12:33
eeeh..ok. Och sammanhanget i det hela är? :pensativo:

Endast 85000 dollar...mmm, nånting på 900.000kr JÄTTEBILLIGT!

Supramannen
2003-11-21, 12:36
Matte kurs

Rainman
2003-11-21, 12:40
Jag har ingen koll på vad dollarn står i....

Rainman
2003-11-21, 12:42
ok rå...det blev visst 640509kr

Supramannen
2003-11-21, 12:43
eeeh..ok. Och sammanhanget i det hela är? :pensativo:

Endast 85000 dollar...mmm, nånting på 900.000kr JÄTTEBILLIGT!

Supramannen
2003-11-21, 12:44

Ojdå bara 150 000kr i skillnand

Rainman
2003-11-21, 12:44
haha. Jag trodde skiten stog i 11... nånting! :biggrin(1):

Rainman
2003-11-21, 12:45

Ojdå bara 150 000kr i skillnand
*asg* JAAA JAAA JAAAA.... :biggrin(1): :mrgreen: :azzangel:

Supramannen
2003-11-21, 12:46
Dags att dra upp huvet i sanden

För supra nyheter www.supraforums.com

För värden och sverige www.dn.se

:firing:

Rainman
2003-11-21, 12:51
Pallar inte att läsa massa engelska eller nyheter... inte min grej.

Supramannen
2003-11-21, 12:53
Då får du nog börja palla dig det, annars kommer du alltid va efter..:)

Rainman
2003-11-21, 12:57
Äh..

Supramannen
2003-11-21, 12:59
Äh..

Jopp

Allmänbildning att veta att dollarn är under 8 kronoe inte att den är 11

Rainman
2003-11-21, 13:03
Den dan jag verkligen kommer att köpa något ifrån USA så tar jag reda på vad dollarn står i, annars bryr jag mej inte... :D

Jag borde ha kollat upp det innan jag skrev 900....håller med där.

Supramannen
2003-11-21, 13:04
Ja ja

Du får ha huvet kvar i sanden då, du är snäll för det

Rainman
2003-11-21, 13:42
, du är snäll för det
Tack! Det är du med! :D

ztellan
2003-11-26, 13:44

/Magnus

i och för sig men det är väl inte så noga eller? han hade väl mer än lustgas o bpu eller?

det står i hans signatur ..swedens fatsets bpu borde stå swedens fast stockturbos men vem bryr sig om detaljer :D

ps är det ingen som vet om den är en automatare eller inte ds

Magnus: Vem har "beslutat" att lustgas är APU?? Jag anser att allt så länge du inte bytt turbona är BPU...

Det är ju inte speciellt avancerat att sätta dit lustgas... är gjort på en eftermiddag.

T66: Ja, det är en Automatare och jag måste hålla med dig, jag tycker det är helt underbart med automat.

MVH Ztellan

Supramannen
2003-11-26, 13:58
BPU innehåller inte NOS, sen om man vill ha det är en annan sak men i USa så skulle det klassas som BPU+NOS helt annan klass och tider som gäller då

ztellan
2003-11-26, 14:08
BPU innehåller inte NOS, sen om man vill ha det är en annan sak men i USa så skulle det klassas som BPU+NOS helt annan klass och tider som gäller då

På Mkiv.com som ju tycks vara allas bibel så klassas NOS som BPU+

MVH Ztellan

Thomas T66
2003-11-26, 14:45

På Mkiv.com som ju tycks vara allas bibel så klassas NOS som BPU+

MVH Ztellan

Tycker det tolkas på lika många sätt som gatbil eller inte..
Bpu=avgassystem, bcc och en boostcontroler sen kanske sport luftfilter ur mina ögon sett :wink:
allt annat är vidare utveckling o ju mer grejer destu närmare apu blir man
jänkarna köra ju med samma uppsätttning som en singelturbo bil fast
med orginal turbos nästan ju och kallar sig BPU+++

om man räjsar mot en "promod "bil på nått streetrace o får stryk så känns ju inte det lika jobbigt som att få stryk av nån som har en liknande bil
samma sak med BPU fenomenet sätter man en 11 med bara bpu
å sen får höra massa tjafs från nån med piggyback ic lustgas you name it.
så känns ju inte det lika jobbigt heller :D

Tycker jag i alla fall :D

Supramannen
2003-11-26, 17:01
PÅ supraforums är man BPU+NOS om man använder det, annser inte att man har ett BPU rekord omman körd med NOS, men man har BPU+ NOS rekordet

SupraMagnus
2003-11-26, 20:13
PÅ supraforums är man BPU+NOS om man använder det, annser inte att man har ett BPU rekord omman körd med NOS, men man har BPU+ NOS rekordet
Mark Tozer som "uppfann" BPU anser inte att Lustgas m.m. ingår i det ,
BPU+++ = avgas , filter , BCC , Boostcontroller , kamdrev , IC , m.m.
thats it ...
Respektera detta ...
Om mer än detta (typ raketmotor på taket eller likn.) ingår så anser jag att att BPU inte gäller längre ...
Kanske principer , men om en BPU klarat en 11 så ska det vara utan lustgas , annars så är det en BPU+Nos

/Magnus

ztellan
2003-11-26, 21:43
thats it ...
Respektera detta ...
Om mer än detta (typ raketmotor på taket eller likn.) ingår så anser jag att att BPU inte gäller längre ...
Kanske principer , men om en BPU klarat en 11 så ska det vara utan lustgas , annars så är det en BPU+Nos

/Magnus

Detta är ju en rätt så löjlig diskussion tycker jag. Det är ungefär som att försöka avgöra vad som är en gatbil eller inte....
Så en automatsupra med vanlig bpu+ ic, kamdrev och säg stallconverter till 4000 varv mm är fortfarande en bpu men har man nos så är det inte bpu? Det tycker jag är upp till betraktaren.

Men förlåt då om det är så hemskt. Jag har kört 12,34 på mantorp utan lustgas. Men det var utan ic och kamdrev ex. Alltså ren bpu utan en massa +.... Ska man hårddra det så är det ju inte bpu så fort man har ic, då är det ju BPU +...

Min åsikt.

MVH Ztellan

Thomas T66
2003-11-26, 22:43
jag håller me ztellan litegran här
bpu+ ic kamdrev o lustgas = apu
bpu+ lustgas = apu
:dizzy:

det är ju faktisk lite orättvist även om större skaran tycker att det är så :)

Ztellan hade du orginal stallspeed på din bil när du körde 11sek repan
i så fall vad hade du för 60fot?
hade du orginal stallspeed så tycker iaf jag det är en jäkligt bra prestation!!!

Supramannen
2003-11-26, 22:53
thats it ...
Respektera detta ...

/Magnus

Detta är ju en rätt så löjlig diskussion tycker jag. Det är ungefär som att försöka avgöra vad som är en gatbil eller inte....
Så en automatsupra med vanlig bpu+ ic, kamdrev och säg stallconverter till 4000 varv mm är fortfarande en bpu men har man nos så är det inte bpu? Det tycker jag är upp till betraktaren.

Men förlåt då om det är så hemskt. Jag har kört 12,34 på mantorp utan lustgas. Men det var utan ic och kamdrev ex. Alltså ren bpu utan en massa +.... Ska man hårddra det så är det ju inte bpu så fort man har ic, då är det ju BPU +...

Min åsikt.

MVH Ztellan

Finns regler för att kunna klassa tiderna och NOs är inte BPU

Men BPu och massa + är en helt annan sak då håller du dig till vad orginal turbos kan pumpa, öser du på gas stoppar du in mer än dom kan pumpa

Som i vilken drag klass som helst

1 power adder lägger du till en till klass bytte eller vikt straff

Så det är solklart bpu är en sak och bp+ nos är en annan

Supramannen
2003-11-26, 22:56
jag håller me ztellan litegran här
bpu+ ic kamdrev o lustgas = apu
bpu+ lustgas = apu
:dizzy:

det är ju faktisk lite orättvist även om större skaran tycker att det är så :)

Ztellan hade du orginal stallspeed på din bil när du körde 11sek repan
i så fall vad hade du för 60fot?
hade du orginal stallspeed så tycker iaf jag det är en jäkligt bra prestation!!!

Sorry men helt fel

Apu blir det aldrig så länge orginal snurror är kvar

Han hade orginal stall med några tips från mig, men med gas så minemerar du behovet av högre stall speed som du behöver om du inte kör gas

Thomas T66
2003-11-26, 23:03
Okej :)
alltså
klass1: bpu bara
klass2: bpu plus annat bröte
klass3: bpu plus gas
klass4: bpu+ plus gas
klass5: maxa orginal turbona
klass6: maxade orginal turbos + gas
nåt liknande eller ?

hur mycket gas laddade ztellan då? för mig att det inte va så mycket verkar som en jäkla bra tid ändå. 12.3x eller va det va är ju rätt hyffsat utan gas med orginal lådan tycker jag iaf om man jämför med vad jänkarna kör :D

Supramannen
2003-11-26, 23:34
Okej :)
alltså
klass1: bpu bara
klass2: bpu plus annat bröte
klass3: bpu plus gas
klass4: bpu+ plus gas
klass5: maxa orginal turbona
klass6: maxade orginal turbos + gas
nåt liknande eller ?

hur mycket gas laddade ztellan då? för mig att det inte va så mycket verkar som en jäkla bra tid ändå. 12.3x eller va det va är ju rätt hyffsat utan gas med orginal lådan tycker jag iaf om man jämför med vad jänkarna kör :D

Nu löjla du dig

BPU och BPU gas finns

Du kan ju inte jämföra en BPU och bpu gas bil då du kan ösa på med 150-200 med gas på en BPu bil och köra skjortan av en bpu bil då

Supramannen
2003-11-26, 23:36
Ps:Stellans tid både med gas och utan gas är SKIT bra så ingen tror att det är nån som klagar inte jag allefall

Thomas T66
2003-11-26, 23:49
okej jag löjla mig lite :lol:
trött nu...

ztellan
2003-11-27, 13:21
Ps:Stellans tid både med gas och utan gas är SKIT bra så ingen tror att det är nån som klagar inte jag allefall

Hahaha! Schysst att du skriver skit med stora bokstäver och bra med små... ;)

Skojar bara.
Jag körde 11an som sagt med hjälp av ett tips som Richard lärde mig på telefon ett par dagar innan om jag inte minns fel. Första repan jag körde på mantorp var utan gas. Den blev 12,6x, sen körde jag en 12,10 med gas, sen 12,34 (har jag för mig, vågar inte svära på hundradelen.) utan, därefter 11,92 med gas. Jag körde med 50-shot.

Min 60-fot var 1,79 på 11-repan.

Jag har kört 12,01 på vanlig opreppad asfalt med 75-shot också ett par helger efter... Bilen gick mycket bättre den dagen. Synd att det inte var nåt fäste överhuvudtaget....

MVH Ztellan

Supramannen
2003-11-27, 13:38

Hahaha! Schysst att du skriver skit med stora bokstäver och bra med små... ;)

Skojar bara.
Jag körde 11an som sagt med hjälp av ett tips som Richard lärde mig på telefon ett par dagar innan om jag inte minns fel. Första repan jag körde på mantorp var utan gas. Den blev 12,6x, sen körde jag en 12,10 med gas, sen 12,34 (har jag för mig, vågar inte svära på hundradelen.) utan, därefter 11,92 med gas. Jag körde med 50-shot.

Min 60-fot var 1,79 på 11-repan.

Jag har kört 12,01 på vanlig opreppad asfalt med 75-shot också ett par helger efter... Bilen gick mycket bättre den dagen. Synd att det inte var nåt fäste överhuvudtaget....

MVH Ztellan

Stora som små... :lol:

Jag tycker det är bra gjort för det

Thomas T66
2003-11-27, 13:44
1.8 i 60fot är inte det rätt grymt även med 50 shot det kan ju inte göra sådär himla mycket ju?!?

Supramannen
2003-11-27, 13:47
1.8 i 60fot är inte det rätt grymt även med 50 shot det kan ju inte göra sådär himla mycket ju?!?

1,8 är bra

Men ett 50hk shot är inte säkert att det ger 50hk kan ge mycket mer, om insugsluften är varm

Thomas T66
2003-11-27, 13:52

1,8 är bra

Men ett 50hk shot är inte säkert att det ger 50hk kan ge mycket mer, om insugsluften är varm

Okej en till fråga bara en ic hade den verkligen kunnat tillföra nånting på ztellans 11sek körning jag tänkte ju bra på att lustgasen är väl ca -80 när den sprutas in i insuget blir väl lite marigt för en ic att slå det?

Supramannen
2003-11-27, 13:53

1,8 är bra

Okej en till fråga bara en ic hade den verkligen kunnat tillföra nånting på ztellans 11sek körning jag tänkte ju bra på att lustgasen är väl ca -80 när den sprutas in i insuget blir väl lite marigt för en ic att slå det?

Exakt

ztellan
2003-11-27, 14:12
1,8 är väl rätt okej. Jag hade väl hoppats på lite bättre.. Jag körde 1,95 utan lustgas på Emmaboda som är känt för sitt usla fäste...

Men men .. jag är helt nöjd med att ha kört en 11a, det roliga i det var, tyckte jag att göra alla mods själv hemma i garaget...

Här är "mina" mods:

hks hiper exhaust
rod millen downpipe
blitz dsbc silver boost controller
hks fcd
blitz sus air intake system
greddy 52mm turbo gauge
greddy 60mm exhaust temp gauge
fuel damper bypass
egr blockoff plates
NOS nitrous 50/75-shot system
urethane front lip
powerhouse street/drag wheels with mt/et street

Dessutom uppflyttade framblinkers till parkeringsljusen...

MVH Ztellan

Supramannen
2003-11-27, 14:15
Man kan säga att det är en SMR bil med Ztellan som meck

Thomas T66
2003-11-27, 14:16

MVH Ztellan

hörde att det gav ca 10 hk till va! :biglaugha:

Jaja Ztellan du är min förebild.! 8)

ztellan
2003-11-27, 14:16

Stämmer!!

MVH Ztellan

ztellan
2003-11-27, 14:17

MVH Ztellan

hörde att det gav ca 10 hk till va! :biglaugha:

Jaja Ztellan du är min förebild.! 8)

MINST!!

MVH Ztellan§

Thomas T66
2003-11-27, 14:23
förretsen fuel bypass modden märkte du nån skillnad med den, satte du bara en teflon slang från filtret till fuelrailen eller?
du provade inte att köra soppa pumpen på konstant 12volt?

ztellan
2003-11-27, 14:34
förretsen fuel bypass modden märkte du nån skillnad med den, satte du bara en teflon slang från filtret till fuelrailen eller?
du provade inte att köra soppa pumpen på konstant 12volt?

Satte en stålomspunnen slang mellan filtret och railen. Jag provade inte konstant 12V nej.

MVH Ztellan

Thomas T66
2003-11-27, 14:35
märkte du nån skillnad då?

Supramannen
2003-11-27, 14:42

Stämmer!!

MVH Ztellan

Så summan av kardemuman

Alla Supror som gått nått här I sverige har SMR ett finger med i

:jester:

Thomas T66
2003-11-27, 14:44
:lol: ja det stämmer ju.

men ztellan än fråga till hade tractioncontrol säkringen i?

har ytterligare en fråga kan man hålla laddtrycket om man kopplar ur dumpen och ändå kör med tractioncontrolsystemet inkopplat för att vara rädd om automat lådan?

ztellan
2003-11-27, 17:46

har ytterligare en fråga kan man hålla laddtrycket om man kopplar ur dumpen och ändå kör med tractioncontrolsystemet inkopplat för att vara rädd om automat lådan?

Jag hade aldrig säkringen i....

MVH Ztellan

Thomas T66
2003-11-27, 20:10

MVH Ztellan

men inte dumpen?.....

ztellan
2003-11-27, 20:35

MVH Ztellan

men inte dumpen?.....

Jag hade ingen dump....

Thomas T66
2003-11-27, 20:38

MVH Ztellan

men inte dumpen?.....

Jag hade ingen dump....

:kiss: nå funkade det.....

:lol:

Supramannen
2003-11-27, 21:26

MVH Ztellan

men inte dumpen?.....

Jag hade ingen dump....

Orginal väl

Thomas T66
2003-11-27, 22:09
tror inte det :D