handdator

Visa fullständig version : Frågor angående SMR400?

Egnell
2003-10-15, 09:48
När du, Rickard, "bygger" SMR400 lådan, måste du då utgå från SP400 lådan (SP ombyggda TH400 som du tyckte var skräp) eller kan du i princip "bygga" en SMR400 från scratch ur en helt orginal TH400?

Supramannen
2003-10-15, 10:56
Fixar egen

Mj
2003-10-15, 11:05
vad blir det för stall? Är det mycket underhåll eller bara byta olja och åka?

Supramannen
2003-10-15, 11:08
Stll väljer man själv, men denna låda är inget för folk som inte är strip och street sugna,

Håller för 1500hk
Högt stall varv ca3500-4000 på convertern
3 växlar

En låda för MAX ACC

Egnell
2003-10-15, 11:19
Lyckades hitta många begagnade TH400 helt orginal för under femtusen. Men jag förstår att det är rätt så mycket godis som stoppas på en TH400 för att göra den till en SMR400... Ex, det där TransBrake är inget som är på lådan orginal va?

Hur var det... läste nånstans att någon tog delar av drivlinan från en manuell för att göra bilen mer "streetable" med den här lådan, stämmer det?

Supramannen
2003-10-15, 11:50
Prova och montera en standar th400 så får vi se hur det går....:)

Ja det går att monter 6 växlade bak klumpen för att få lite lägre utväxling

Egnell
2003-10-15, 12:04
nej nej... :mrgreen: Antydde inte ens något sådant, bara visa med det att det är ju "en viss" värdeökning efter uppgradering, hehe.

Mera frågor.. det manuella ventilhuset, är det också något som görs av dig eller?

Angående speccarna på lådan, går det inte att göra kompromisser för lägre pris, ex "bara" pall för 750hk (allt är ju relativt)

Supramannen
2003-10-15, 12:12
Allt görs av mig,alla moddningar

Supramannen
2003-10-15, 12:17
Angående speccarna på lådan, går det inte att göra kompromisser för lägre pris, ex "bara" pall för 750hk (allt är ju relativt)

Nja det går finns typ en 1000hk historia men denna låda är för racers inte för svensson Supra ägaren

Egnell
2003-10-15, 12:58
finns kanske många med supra (framför allt automatare) som vill vara en "räjser" :lol: vad vet jag... hehe

Funkar inte samma ombyggnation på släktingen TH200-4R då, lägre utväxling samt overdrive växel (4-vxl) Få en sådan med manuellt ventilhus...

Supramannen
2003-10-15, 17:48
NEJ

sleeplezz
2003-10-15, 19:21
Personligen tror jag att det skulle finnas ett stort behov av en låda som tål en 700 hk och fortfarande funkar till vardags alltså med alla fyra växlar samt lockupen kvar. För oss som inte kör på strippen mer än för att det är kul nån gång då och då, men ändå vill ha lite mer pulver i bilen.

Finns det något alt. för detta på marknaden? Har hört att det finns ett förstärkningskit för ca 1000 dollar, men att man då måste skicka hela autlådan till usa och sen tillbaka igen. Borde väl finnas folk som klarar det här i Sverige? Vad tror du Rickard?

Själv funderar jag på ett litet singelkit (500 hk+), men det som bromsar det är att få fram cash till en ny låda typ smr400, samt framörallt att jag använder min bil mer än till strippen (kör ca 1800 mil om året)...

Supramannen
2003-10-15, 19:34
Då är inte Smr 400 rätt låda, då ska man köpa en preppad orginal låda av SMR, men dessa kostar minst 40k och då med inbyte av gamla lådan

Hitta nån i Sverige som kan fixa dessa låder ser mörkt ut för jag vet ingen som vill va guinea Pigg

Thomas T66
2003-10-15, 20:01
Låda 5-10k delar för 55-60000 är ganska mycket pengar blir lite nyfiken på vad det är för nåt i den? turbin titanium hokuspokus stator :wink:

o detta är om man ger orginal låddan i in byte? eller??

Z_Lopez
2003-10-15, 20:12
hmm.

Om det nu vore så att det fanns ett billigare alternativ som är BRA , så hade rickard med stor sannolikhet sålt såna lådor också..

men faktum kvarstår. Det finns inte.

Märker att några fiskar efter innehållet i lådorna, Rickard gör ingen stor kova $$$ på att sälja lådor till någon, För liten marginal. möjligen på att montera dom!

dom är redan svindyra att ta fram i delar alltså.

Bpu:ad automat fungerar ett tag! sen är det uppgradering som gäller.

:)

Man kan säkert tillverka delar till orginal automaten, men det skulle bli dyrare, o sen vet man ju inte om det håller? Vem vågar pröva?

Supramannen
2003-10-15, 22:22
Om nån vill eller har lust kan dom montera och bygga sina egna th400 lådor, nån krona billigare lär det bli men bra mycket jobbigare kan jag lova att det blir

Här är några saker som ingår

Byggd låda som pallar 1500hk och 10 000rpm
Adapter platta så orginal bellhouset passar
Converter omgjord så den passar supra svänhjulet
Kardan med adapter plata
Quick silver spak
Växellåds fäste
Annat djupt tråg
Kit för att göra om så hastighetsmätare funkar
mm
mm

Egnell
2003-10-16, 07:41
De ä lugnt Rickard, tror många förstår att det både blir jobbigt och näst intill samma pris om man gör det själv. Antar att det är främst uppgraderingen på lådan i sig som sticker iväg med kulorna, kanske inget man som "amatör" gör själv heller precis.

Vad jag var ute efter redan från början var om liknande konvertering gick att göra på andra lådor, exempelvis då TH200/TH700 (4vxl båda två) Har hittat en del jänkare som kör med det i stripp sammanhang, även om nu TH400 är bästa valet :roll: Men det visar ju att även de lådorna pallar med, de finns ju en uppsjö uppgraderingar till sådana också...

Tanken var väl ungefär att en sådan låda kanske skulle lämpa sig lite bättre för vanligt körande också (iom 4vxl och lägre utväxling), även om nu vikten skulle ligga på stripp/street. Ett "budget" val för den som har automat och vill köra sekventiellt t.ex.

Själv skulle jag inte vara lika skeptiskt till ett köp av en automat supra, om det fanns godis som SMR200/SMR700 för eventuell uppgradering :mrgreen: Tror det finns kunder för en sådan uppfinning iaf

Thomas T66
2003-10-16, 18:57
:mrgreen: HiHi nä jag tror inte nån spekulant är intresserad av att bygga själv å dessutom tror jag inte många besitter kunskapen

men man blir löjligt nyfiken bara när supramannen-racing bygger ballare grejer än jänkarna :wink:

Thomas T66
2003-10-16, 18:59
Jag har en 700låda o dem såvitt jag vet är dem 3 växlade med od

Supramannen
2003-10-17, 00:05
De ä lugnt Rickard, tror många förstår att det både blir jobbigt och näst intill samma pris om man gör det själv. Antar att det är främst uppgraderingen på lådan i sig som sticker iväg med kulorna, kanske inget man som "amatör" gör själv heller precis.

Vad jag var ute efter redan från början var om liknande konvertering gick att göra på andra lådor, exempelvis då TH200/TH700 (4vxl båda två) Har hittat en del jänkare som kör med det i stripp sammanhang, även om nu TH400 är bästa valet :roll: Men det visar ju att även de lådorna pallar med, de finns ju en uppsjö uppgraderingar till sådana också...

Tanken var väl ungefär att en sådan låda kanske skulle lämpa sig lite bättre för vanligt körande också (iom 4vxl och lägre utväxling), även om nu vikten skulle ligga på stripp/street. Ett "budget" val för den som har automat och vill köra sekventiellt t.ex.

Själv skulle jag inte vara lika skeptiskt till ett köp av en automat supra, om det fanns godis som SMR200/SMR700 för eventuell uppgradering :mrgreen: Tror det finns kunder för en sådan uppfinning iaf

Om du tror det så får du ta fram det själv, men lite trött på alla ifråga sättningar detta är vad som finns och det är vad det kostar om man tror det finns bättre lösningar så är man välkommen att prova att bygga nått själv och pröva med att sälja det

Men egnell skulle va kul att se dig slå alla stora trimm hus i USa på fingrarna som gjort sin hemläxa väl

Dom som vill ifrågga sätta mer är välkommna att kolla in på Supraforums där många som byggt liknade bilar kan slå alla dina ider ur luften

Supramannen
2003-10-17, 00:07
:mrgreen: HiHi nä jag tror inte nån spekulant är intresserad av att bygga själv å dessutom tror jag inte många besitter kunskapen

men man blir löjligt nyfiken bara när supramannen-racing bygger ballare grejer än jänkarna :wink:

Bygger inget ballare, bygger samma saker men som funkar som det ska, sen ingen ide att köpa därifrån när man kan bygga samma här nu när man vet hur det ska göra och hur man förbättrar

Thomas T66
2003-10-17, 23:27
Om smr lådan funkar som den ska antar jag att sp lådan inte gjorde det o om fallet är så? påstår jag här på sittande arsle att din låda är ballare

hejar hellre på hemmalaget än bortalaget liksom

Menghini
2003-10-18, 01:11
Jag har en 700låda o dem såvitt jag vet är dem 3 växlade med od

Nädu.....en 700 är 4 växlad med lockup.

Thomas T66
2003-10-18, 12:47
sitter i en cheva pickup va tvungen att gå ut o räkna o du hade rätt menghini men lockup???

skulle du kunna specca lådan då jag har usel koll på den

Klaus
2003-10-19, 12:22
Hi Rickard
You say you build your own trannys !
How comes Larry say he sold you the the tranny you put on the car you call "SMR 400" ?
Klaus

Ranger
2003-10-19, 12:50
:lol: :wink:

Supramannen
2003-10-19, 12:54
Hi Rickard
You say you build your own trannys !
How comes Larry say he sold you the the tranny you put on the car you call "SMR 400" ?
Klaus

Om du inte snackar så mycket skit ock läser istället så kanske du kunde uppfatta det

Thomas T66
2003-10-19, 13:09
tror han har lite svårt me det svenska språket :?

Supramannen
2003-10-19, 13:12
Vi kanske skulle klara oss bättre utan kaxiga danskar ett tag

Klaus
2003-10-19, 13:56
Hey guys !
Calm down !
No, I dont have a doctor degree in your language, so I might make mistakes, but the post #2 in this tread gives the impression that "you fix it all yourself" - and thats was why I did wonder why you bought the SP 400 tranny from Sound Performance!
I also wonder if you have made any changes to the SP400 tranny/drivetrain at all other the given it a new brand: "SMR400" ?
Klaus

Supramannen
2003-10-19, 14:03
Exakt

Som jag har skrivit så köpte jag en Sp 400 dom va skit, va tvungen att fixa med den massa för att få den att funka sen va det inget kit som Sp sa, så nu gör jag egna som kallas SMR 400 på samma sätt som Boostlogic gör sina egna

Orginalet är en Sp400 som är uppdaterad och förbättrad

Supramannen
2003-10-19, 14:06
Och dom nya SMR 400 som byggs har ingen inblandning av SP

Klaus
2003-10-19, 14:26
OK
Is there any internal changes made to the TH 400 Tranny ?
I assume that it is "only" the driveshaft that has to be made along with an adapter plate (between the tranny housing and bellhousing), a modded TC, shift mecanism, speedo mod, ect, ect, ...
What is your price on a "SMR400 Kit" (not mounted, no core´) ?
Has ayone bought one from you yet ?
Klaus

Supramannen
2003-10-19, 14:31
OK
Is there any internal changes made to the TH 400 Tranny ?
I assume that it is "only" the driveshaft that has to be made along with an adapter plate (between the tranny housing and bellhousing), a modded TC, shift mecanism, speedo mod, ect, ect, ...
What is your price on a "SMR400 Kit" (not mounted, no core´) ?
Has ayone bought one from you yet ?
Klaus

Typ som denna

Built TH400 w/ BL MKIV bell housing adapter
Non Lock-Up Torque Converter (choose your stall)
Custom Driveshaft
Aluminum Transmission Mount
Speedo Adaptor
Signal Generator
B&M Shifter
Lokar Stainless Steel Dipstick
Energy Suspension Polyurethane Transmission Mount Bushing
Shifter Bracket
Shifter Cable
Transmission Lines(Hard Lines)
Six speed Console

Ingen såld än men det byggs och är på ggggggg

Klaus
2003-10-19, 14:43
Hi
That is just a exact copy of the things listed at BL ... :!:
Once again: What is you price on a complete (like kisted above) "SMR400" kit :?:
Klaus

Klaus
2003-10-19, 14:44
http://www.boostlogic.com/products.html#drivetrain

Supramannen
2003-10-19, 14:49
Hi
That is just a exact copy of the things listed at BL ... :!:
Once again: What is you price on a complete (like kisted above) "SMR400" kit :?:
Klaus

SOm jag skev ovan beror på vad man vill ha, men billigare än Bl eller Sp blir det ju inte samma pengar

Supramannen
2003-10-19, 14:51
http://www.boostlogic.com/products.html#drivetrain

Japp tog det för att vissa vad som brkar ingå i dessa kit, derrras låda listar ca 1000hk därför är den billigare

Letade efter listan på SF om sp innehål men hitta den inte

Klaus
2003-10-19, 15:03
The SP kit contains the same items as the BL kit !
I have talked to both Kean and Larry
(perhaps not he same brands)
The only options you can have on both transmissions is TC lock up and Trans Brake.
My OPINION is that the interior of the tranny is exactly the same in the SP and BL tranny.
I don't THINK they rebuild the interior of the tranny !
Do SMR rebuild the interior ?
Klaus

Supramannen
2003-10-19, 15:20
It should be diffent

I have also talkd with both of them and the Sp unit is built to 1500hp and the BL kit is built to 1000hp, tou can easly see this on the price

I will search for the info

Supramannen
2003-10-19, 15:33
Bra trådar om 400 lådor

http://www.supraforums.com/forum/showthread.php?s=&threadid=43711&highlight=sp400

Supramannen
2003-10-19, 15:39
http://www.supraforums.com/forum/showthread.php?s=&threadid=122646&highlight=sp400

Klaus
2003-10-19, 19:41
Two very good treads !
Reading them once again I understand that the internals must be different - hince the price difference !
Looking forward to se the internals list of the SMR400 tranny, the length of the warrenty period and of course at what price you are selling the kit !
Will the SMR400 tranny also be with optional Lockup of the TC ?
Why did you have to "produce" some of the things yourself on the tranny you got from SP ?
I thought they came as a "bolt on kit" with ALL needed !
Klaus

Supramannen
2003-10-19, 19:46
Why did you have to "produce" some of the things yourself on the tranny you got from SP ?
I thought they came as a "bolt on kit" with ALL needed !
Klaus

So did I

But so what not the case, I will never do busnice with Sp again

Klaus
2003-10-19, 20:57
Looking forward to se the internals list of the SMR400 tranny, the length of the warrenty period and of course at what price you are selling the kit !
Will the SMR400 tranny also be with optional Lockup of the TC ?
Klaus

Plaese answaer above !
When wil the SMR400 be avalibel and at what price ?
Klaus

Menghini
2003-10-20, 01:36
sitter i en cheva pickup va tvungen att gå ut o räkna o du hade rätt menghini men lockup???

Lockup låser så det inte slirar. Du kan testa den genom att ligga i 90-100 och toucha bromsen lite lätt....då skall du höra att den ökar varvet några hundra.....gör den inte det är det paj

Thomas T66
2003-10-20, 16:39

Lockup låser så det inte slirar. Du kan testa den genom att ligga i 90-100 och toucha bromsen lite lätt....då skall du höra att den ökar varvet några hundra.....gör den inte det är det paj

Tack jocke uppskattar det :D

Egnell
2003-10-20, 21:54

Om du tror det så får du ta fram det själv, men lite trött på alla ifråga sättningar detta är vad som finns och det är vad det kostar om man tror det finns bättre lösningar så är man välkommen att prova att bygga nått själv och pröva med att sälja det

Men egnell skulle va kul att se dig slå alla stora trimm hus i USa på fingrarna som gjort sin hemläxa väl

Dom som vill ifrågga sätta mer är välkommna att kolla in på Supraforums där många som byggt liknade bilar kan slå alla dina ider ur luften

Oj... :oops: ville verkligen inte provocera fram irritation med mina tankar (ber ärligt om ursäkt om så är fallet) B.t.w... priset på din låda har jag aldrig ifrågasatt... Tror mig inte alls veta vad som är bättre på något sätt, var som sagt bara nyfiken på om det fanns andra lösningar eller utvecklingsmöjligheter.

Först nu vet jag ju att det inte finns (annars hade jag ju inte frågat från början, right?)

Men men... ber som sagt om ursäkt