handdator

Visa fullständig version : supra frågor

Rasmus
2003-10-20, 02:37
varför togs mk 4 an aldrig inn till sverige? (som ny då alltså) för dyr..?
å varför slutade dom att tillverkas? det är ju en av toyotas häftigaste modeller!!:) jag är säker på att flera skulle beställa en supra om tillverkningen togs upp på nytt:):)

janf
2003-10-20, 22:24
På A svarar vi

-För dyr

På B svarar vi

-All kapacitet behövdes för att bygga SUVar. Många japanska supersportbilar har fått ge plats åt suvar i produktionen,

Rasmus
2003-10-21, 03:18
På A svarar vi

-För dyr

På B svarar vi

-All kapacitet behövdes för att bygga SUVar. Många japanska supersportbilar har fått ge plats åt suvar i produktionen,

hmm...nog har dyrare sportbilar tagits inn till sverige,,,,

SUV ar ja just så...vem vill ha tråkiga såna när det finns supra...
men nog byggde toyota andra sportbilar då,celica....MR 2...

MVH Rasmus

Thomas T66
2003-10-21, 16:20
Kika lite på www.mkiv.com står mycket matnyttigt där :pleased:

wow kolla va många nya smileys vi har fått :icon14: :jumpy:

janf
2003-10-21, 19:56
Det ligger nog en del i begreppet "för dyr"

Toyota hade inte den där "klangen" som Porsche, Ferrari, Lamborghini osv som kan få köpare att hala upp den där FETA plånboken, och tur är väl det annars hade väl ingen på listan haft råd att faktiskt köra en mkIV.

När jag köpte min så jämförde jag en hel del, gick man på sådana bilar så fick man en nerkörd 70 talare med kass prestanda för samma pengar.

Du kan inte heller säga att Toyota fortsatte tillverka sportbilar, Celican mfl är ju ingen "sportbil", med det menar jag att dessa delar de flesta komponenter med restan av Toyota programmet (supran har ju i princip bara egna prestanda delar) och därför kostar den skyhögt mer i utveckling och produktion än när man bara kastar på en lite fräsigare överkraoss på några bilar som delar bottenplattan med miljoner dussinbilar.

Dessutom hade man problem att bilen inte blev godkänd I Californine med se nya avgasreglerna, hade kostat massor med att utveckal en ny motor.

Att då använda produktionskapaciteten till att rulla ut miljoner SUVar at RAV modellen ger ju mer klirr i kassan.

Junior
2003-10-22, 00:24
Imponerande, påläst du janf! :D

Rasmus
2003-10-23, 21:54

Toyota hade inte den där "klangen" som Porsche, Ferrari, Lamborghini osv som kan få köpare att hala upp den där FETA plånboken, och tur är väl det annars hade väl ingen på listan haft råd att faktiskt köra en mkIV.

När jag köpte min så jämförde jag en hel del, gick man på sådana bilar så fick man en nerkörd 70 talare med kass prestanda för samma pengar.

Du kan inte heller säga att Toyota fortsatte tillverka sportbilar, Celican mfl är ju ingen "sportbil", med det menar jag att dessa delar de flesta komponenter med restan av Toyota programmet (supran har ju i princip bara egna prestanda delar) och därför kostar den skyhögt mer i utveckling och produktion än när man bara kastar på en lite fräsigare överkraoss på några bilar som delar bottenplattan med miljoner dussinbilar.

Dessutom hade man problem att bilen inte blev godkänd I Californine med se nya avgasreglerna, hade kostat massor med att utveckal en ny motor.

Att då använda produktionskapaciteten till att rulla ut miljoner SUVar at RAV modellen ger ju mer klirr i kassan.

stort tack.janf !! :D för att du tog dig tid att reda ut mina funderingar
angående suprans tillverkning å pris!!:)

@lpher
2003-10-23, 23:37

Bra sagt ;-)

Men...jeg må legge til at Supran deler ganske mange deler med Soarer/SC300 ;-)

@lpher

GTS-4
2003-10-24, 01:18
Snacket här nere är att ingen av de 6 cylindriga japanska sportbilarna kunde klara av de nya avgasreglerna i Japan. Att modifera motorerna för att klara de nya reglerna skulle inte vara kostnadsefektivt så de la ner produktionen.

Rasmus
2003-10-24, 02:58
Snacket här nere är att ingen av de 6 cylindriga japanska sportbilarna kunde klara av de nya avgasreglerna i Japan. Att modifera motorerna för att klara de nya reglerna skulle inte vara kostnadsefektivt så de la ner produktionen.'

just så...synd att tillverkningen av en sån superbil upphörde pga löjliga avgasregler....:(:(

GTS-4
2003-10-24, 03:16
just så...synd att tillverkningen av en sån superbil upphörde pga löjliga avgasregler....

Jepp det är nog sista gången vi ser de underbara I6orna i de japanska sportbilarna :( Både Toyota och Nissan verkar gå på 3.5l V6or men de lär väl inte komma förrän 2010 :cry:

janf
2003-10-24, 15:34
Ljuset i mörkret tycker jag är att en del märken orkar stå på egna ben. T.ex Toyota, och delvis BMW även om man stökade med Rover ett tag, och fortfarande strular med Rolls.

Hur kul är det att köpa ny Volvo V40 som är samma som Mazda 2 som är samma som Ford Focus c-max......en platta - flera karosser :-(

Om 10 år så kan vi kanske glömma märkesklubbar och bil fanatiker som alltid älskat att tråka varandra, BMW vs Volvo, Europeiskt vs Japanskt, Corvett mot Supra osv, det finns hur många sådana "klassiska fighter" som helst. Vad ska vi sedan snacka om när alla köra samma bil men med olika dekal bara?

@lpher
2003-10-25, 00:08
Snacket här nere är att ingen av de 6 cylindriga japanska sportbilarna kunde klara av de nya avgasreglerna i Japan. Att modifera motorerna för att klara de nya reglerna skulle inte vara kostnadsefektivt så de la ner produktionen.

Men nu finns ju 2JZ-GTE'n i Aristo V300 ennu da...så...hvorfor klarer den avgasreglerna da? ...eller er det fremtidige avgareglar det er snakk om?

http://www.toyota.co.jp/Showroom/All_toyota_lineup/Aristo/index.html

@lpher

janf
2003-10-25, 20:19
Kommer inte ihåg hela storyn bakom problemet med californiens avgasregler.

Jag har för mig att det INTE berodde på att den släppte ut för mycket eller för skitiga avgaser, original med kattarna kvar går den mycket, mycket rent och fint.

Det hade något att göra med alla deras konstiga regler om OBD och annat obligatoriskt elektroniskskräp som skall övervaka det hela......

GTS-4
2003-10-30, 04:55
Jag läste det i High Power Imports eller Speed, Australiensiska biltidningar båda. Kommer inte ihåg vilket nr dock pga min fästmö bestämde sig för att de tog upp plats..... :( Ska kolla om någon kompis kan komma ihåg någonstans där det står.

btw... Midterms suger :wink:

janf
2003-10-30, 21:19
GTS-4 wrote:

Men nu finns ju 2JZ-GTE'n i Aristo V300 ennu da...så...hvorfor klarer den avgasreglerna da? ...eller er det fremtidige avgareglar det er snakk om?

http://www.toyota.co.jp/Showroom/All_toyota_lineup/Aristo/index.html

@lpher

Jag trodde inte att 2JZ-GTE motorn tillverkades längre, är det inte så?