handdator

Visa fullständig version : Virus varning!

Egnell
2003-03-28, 21:49
Tänkte bara utfärda varning... har ju full tro på att alla här inne skyddar sig ordentligt men tydligen slinker lite igenom ibland :mrgreen:

de Schalom verkar ha drabbats av den där nya masken som en svensk hade gjort (kommer inte ihåg namnet på masken)... fick nämligen 20 mail från honom vid exakt samma tidpunkt, med bifogad fil (xx.scr) och nåt tjafs om skärmsläckare (varierar ibland).

Det kan drabba andra också... jag hade bra skydd och har redan råkat ut för masken ca 4 ggr redan så jag visste vad det var.

Var på er vakt, ha bra skydd och se till att ha senaste säkerhetsuppdateringar till bl.a Outlook för att undvika missöden.

Rainman
2003-03-28, 23:27
Samma här...jag har alltid uppdaterade antivirusprg.
Det konstiga är att jag har fått virusmejl från några här på forumet...så det är nog en del som har masken i sej. de Schalom & Tomas T66 nu senast....

Thomas T66
2003-03-28, 23:31
från mig ??????????
skickar det sig själv då eller? otäckt !!?

Rainman
2003-03-28, 23:43
från mig ??????????
skickar det sig själv då eller? otäckt !!?
ja, jag fick 10st på raken av dej ikväll innehållandes dom vanliga sakerna som cirkulerar idag, skärmsläckar-tjafs & en annan sak som jag inte äns har brytt mej om att kolla upp. Som sagt, dom tas bort att mitt antivirusprg innan dom kommer in i min dator. :D

Egnell
2003-03-28, 23:49
Masken går genom en bugg i Outlook (förutsatt att man inte har uppdaterat med servicepack o dyliky) som gör att det räcker att förhandsgranska mailet, alltså bara markera det. Sen så skickar det mail till alla i din adressbok och mail som du har reply:at på, utan att man märket nåt.

De flesta sådana här maskar gör egentligen ingen skada, förutom att det kan krasha större mail-servrar eftersom det blir som en atomboms liknande effekt... masken skickar till en mottagare, som i sin tur skickar till flera i hans adressbok, osv osv....

Som sagt... var på er vakt!

de Schalom
2003-03-29, 03:08
Tjena grabbar!!!

Tänkte bara be om ursäkt för email masken. De konstiga är också att jag har inte eran email sparad som email adress eller något sånt, utan den verkar spåra upp en där man skriver och liknande (typ forumet).

Fick detta problemet när jag fick en email av en här på forumet, vem behöver jag inte säga, men det hela är klart och fixat från min sida i alla fall.

Som sagt, ledsen om det rör till det för er.

Mvh
de Schalom

Egnell
2003-03-29, 12:17
Var inte meningen att peka på just dig de Schalom... tycker att ansvaret för virusattackarna ligger hos dom som skapar viruset och dom som också tillhandahåller skyddet, alltså virusskyddsmakarna. Tycker inte du ska behöva be om ursäkt. :wink:

Själv har jag både brandväggar och virusprogram som jag "lånat" från jobbet... = dyrt, inga billiga program för hemma användning egentligen, overkill som min "data mentor" hade sagt...

Iaf så har jag dessutom alla microsofts uppdateringar för XP och outlook... har varit försöktigt med filerna (har inte ens kunnat se dom eftersom dom är blockade redan innan dom kommer in) men tydligen på nåt jävla sätt så har det tydligen förekommit skick från min adress också... känns jävligt knäckande nu när jag precis viftat med fingret här på forumet :mrgreen: Kollar ju nu... vet inte om jag är smittad än... men men.

Men som sagt.... Har man virus så är det inget man ska hålla hemligt, det är ju knappast som nån personlig sjukdom! Har man fått det så har man, huvudsaken är att man åtminstone har försökt skydda sig, och då ska man inte behöva be om ursäkt!

de Schalom
2003-03-29, 12:53
Tack Egnell!

Tyckte bara att jag kunde be om ursäkt eftersom allt tydligen startade från min dator på jobbet, fick till och med detta på min jobbar email också. Sen har en tjej på mitt jobb öppnat en fil och där var det virus, nybörjare på jobbet också, så man försöker fixa så gått det går.

Du, föresten så tog jag inte ditt medelande som något "personligen hårt" mot mig alltså, hade säkert gjort en topic om detta själv också om jag fick sådna emails.

Rainman
2003-03-29, 13:27
*haha* Nu fick jag en drös virus-mejl ifrån Engell åxå !!!
Ingen fara pojkar! :D

Thomas T66
2003-03-29, 13:35
Tycker att detta var riktigt otäckt har ständigt updaterade program och tillråga på allt har jag inte fått nåt mail av någon jag har inte sett till några skärmsläckaraemail
ber tusen gånger om ursäkt om jag har ställt till med nåt :oops: :cry: :oops:

Egnell
2003-03-29, 13:36
Har sökt med mitt jätte dyra virusprogramm.. har sökt med ett annat.... dom hittar inget.....! Har kollat virus info om Ganda, som det tydligen ska heta....ska lägga sig i registret med lite start grejer.. min icke! Finns inga tecken på infektion ju. :twisted:

Fighten fortsätter...

By the way. jag har inte Rainmans email i min adressbok... hur fan funkar det här viruset...

Egnell
2003-03-29, 13:52
Har precis laddat hem nyasta signaturen till virus programmet. Har kört aftonbladets gratis scan. Kör för tillfället Symantec´s online scan, och inget utav dom har hittat nåt virus.

Verkar som att viruset är kapabelt till att samla in mailadresser från webläsaren vilket gör den till nåt helt nytt! Den använder sig dock av samma meddelande som Ganda, misstänker att det är en vidareutveckling av den masken. Troligen därför inget virusprogram hittar viruset...

Det är ju uppenbart att viruset kan skicka till adresser som inte ens finns i adressboken, och det håller sig ju kring oss.. än så länge. Fatta om det sprider sig till zatzy eller nåt liknande! :shock:

Har försökt hitta nånstans där man kan rapportera nya virus, men lyckas inte hitta nåt bra... Har en känsla om att senaste dygnet blir roligt!

Rainman
2003-03-29, 13:52
Hej
Ladda hem "Ad-aware", den tar bort massa spionprg som man har på datorn. :D

http://www.lavasoft.de/support/download/

Egnell
2003-03-29, 14:46
Fixade hem det där... hade en del skit i hörnen.... :P

Angående viruset..... har testat 3! olika program, eller egentligen 4 med tanke på att mitt virusprogram (eTrust Inoculate) kör med två virusmotorer.... det hittar inget! Har kollat varenda "Run-line" i datorn, finns inget som automatiskt startar.

Det roliga är att mitt min mail inte ens kan skicka utgående mail, eftersom jag sitter hemma hos en polare med teila comhem, vilket gör att jag inte kan skicka mail genom tele2´s utgående smtp-server (av säkerhetsskäl. Inkommande funkar dock.

Rainman?? du sa att ditt virusprogramm sniffade upp ett par skumma mail... vad säger loggen om det? Står det nåt namn på viruset? Skulle underlätte rejält om man nu har nåt och man kan identifera det...

Rainman
2003-03-30, 01:35
Det som kommer med den såkallade skärmsläckaren heter "W32.Ganda.A@mm"
Och så finns en variant som heter "W32.Ganda.A@mm.enc".

Egnell
2003-03-30, 05:14
mycket konstigt.... har testat femta firusprogrammet nu... hittar inget virus!!! brukar vara medveten om hur man fixar virus, men nu är jag riktigt osäker..... fattar inget!

Egnell
2003-03-30, 14:29
Nu får det fan vara nog! Det sprider sig som skitlukt för fan. Verkar ju ha gått crazy senaste dygnet. Tills för två dagar sen var allt lugnt, nu tankar man hem 75 mail från diverse personer, senast nu Nikki och jag antar att hon dessutom varit ganska alert på virus fronten.

Jag har varit alert och sitter med virusprogram för företagslösningar, tycker inte att sånt här ska kunna hända då. Är det nåt jävla supervirus eller??

Rainman vad kör du med för virusprogram?

suck... om inget hjälper blir det self destruct... formatera skiten!! :evil:

Nikki
2003-03-30, 15:54
http://personal.inet.fi/koti/ilpo.kiuru/fun/animg/hakkaa.gifViruset är trolitgtvis en mask som rör sig på nätet o har igentligen inget med mailadresserna den kommer ifrån att göra... Bara för att den kommer från tex min adress så betyder d inte att jag har viruset... Masken letar upp ett ställe med mailadresser i skickar ut från dem...

TIPS!! Om vi nu gör så att alla här på forumet tar bort sina mailadresser så kommer detta att upphöra iaf för tillfället!! Om man nu behöver maila varann så PM:a istället...

Mvh Nikkihttp://www.supraforums.com/images/smilies/FIREdevil.gifo Rainmanhttp://www.mediawatchers.nl/smileys/boldblue.gif

Rainman
2003-03-30, 16:30
Jag kör med Norton Antivirus 2002...

Egnell
2003-03-30, 19:51
Hmm... rolig mask. På Mcafee´s hemsida stod det inget om att masken "maskerar" sig som andra adresser, utan bara att den hittar tänkbara mål att maila genom *.htm/html filer som sparas i cachen på datorn.

Hur som helst, eran förklaring ger ju svar på varför jag inte lyckas hitta nån mask på disken, med 6:e virusprogrammet nu, för det finns ingen :wink:

Mer oroande är ju det faktum att någon här på detta forum ÄR smittad och denne vet kanske inte om det. Antingen det eller att servern skulle vara smittad (verkar inte troligt).... har precis fått hot om polisanmälning från många arga människor som inte fattar att det är ett virus skulle va kul om vi kunde lösa det här!

...så kolla upp det här folk, speciellt ni som inte har nåt virusprogram alls

Såvida inte sex olika virusscanners har fel så har inte jag nåt iaf!

Rollax
2003-04-01, 00:38
[quote="Rainman"]Hej
Ladda hem "Ad-aware", den tar bort massa spionprg som man har på datorn. :D

http://www.lavasoft.de/support/download

Hejsan
Ad-Aware är bra för att rensa skitfiler "coccies" Det florerade ett liknande för ett par år sen på supramannen och på TCS
jag fick ett antal Ca 20 i timmen från både kända o okända Tydligen skickade jag lika många också ??? Nu har jag ett som heter "Kaspersky AVP" det ligger på och scannar hela tiden datorn är på slagen det slår upp vaningen innan du ens hinner öppna mejlet, sen hamnar mejlet inlåst i karanrtän som du rensar eftersom Har funkat bra för mej

Rainman
2003-06-30, 18:08
Nu är "virus-mejlen" i full fart igen! Har ni märkt det?
Det är ingen fara, se bara till att ha ett uppdaterat antivirus prg.

Egnell
2003-06-30, 21:22
tror det är nu bugbear.B... lite mer nasty än det förra. Försöker stänga av brandväggar m.m.

Som sagt... masken (precis som den förra som härjade här) skapar ju en egen smtp mailbox. Så även om det tex står att mailet är från mig eller från rainman, så är det i sjävla verket masken som kopierar våra adresser från sparade *.htm/html i temp-mappar och anger sig att vara oss.

Lättast var det att se, när en kvinna var nära på att polisanmäla mig för trakaserande mail. Det kom från min adress, såg det ut som, bara det att kolla man meddelande källan såg man att det kom från en användare på telia... jag kör med tele2.. SYND!

Tyvärr räcker det med att någon här inne är oförsiktig, så kommer snart masken att skicka mail i vårt namn *suck*

Strykis
2003-07-01, 00:11
Har märkt att det bästa sättet att inte bli berörd av alla dom här virusena är att inte använda outlook då det är skandalöst dålig säkerhet. Ursäkta svordommen men det är verkligen ett skitprogram. Jag kombinerar Norton Security med norton antivirus sammtidigt som jag flyr Outlook som pesten och jag har klarat mig. Virus progget varnar direkt när dom där maskarna knackar på. Kanske bäst att poängtera att jag inte fått klagomål i alla fall angående att jag skickat mail men vet vet :wink:

Egnell
2003-07-01, 01:59
Som jag sa.... Även om vi skulle få massa mail från dig, så behöver det inte betyda att det finns nåt virus på din dator!

Tro mig, innan vi fick klarhet i det här så satt jag med säkert 4-5 olika (!) virusprogram för att det kom mass-mail från mig men inte hittade dom nåt virus på min dator (konstigt... nej för det fanns inget heller!!) Någon inne på forumet hade masken som "samlade upp" våra mail-adresser här på forumet, maskerade sig som dom och masskickade ut till folk.

Lösningen är att 1. skydda sig själv så man inte hjälper masken att sprida sig vidare. och 2. att ta bort sin adress från forumet (eller iaf ändra den så den inte är funktionell)