handdator

Visa fullständig version : Mazda RX-7... *Funderar*

WingsWest
2003-12-25, 04:01
Som sagt "Norrlandsguld" införskaffat sig en Rx-7 om inte huvudet tänker fel av allt man tryckt i sig så här under juletid *suck* :oops:

är ute efter fakta, hur bilen är osv.. (Tankarna har ju slagit en om Import) i väntan på Mkiv:en så klart :wink: har hittat ett flertal fräscha ex.. men hört och läst att det varit lite strul med Wankel motorerna!?
i och med att de är 50/50% viktfördelning på bilen måste ju de eller "bör" ge rätt goda väg egenskaper? :) sen kandet väl ej va ngt större problem att pressa in lite godis under huven heller..

är nöjd med all info och fakta jag kan få tag i..

GOD JUL & GOTT NYTT ÅR på er alla! :wink:

suprasam
2003-12-25, 12:13
Vad jag läst är låg vikt, bra väghållning, de stora fördelarna, den stora nackdelen är wankel motorns tillförlitlighet den läcker ofta olja.

LINDIS
2003-12-25, 23:40
Jag sålde min rx-7:a i våras och köpte mig en mkIV istället. Jag kan säga det att vägegenskaperna på 7:an känndes som snäppet bättre än suprans (jag som inte vant mig vid den extra vikten :lol: ). Men hur som helst så är det riktigt bra väghållning i 7:an. Jag hade motsvarande BPU++ på min bil dvs. downpipe, filter,intercooler,racecat,catback system,apexi power fc mm. och med dessa mods gick bilen riktigt bra!! (höga 12:or på strippen)
Men som ni säger så var jag hela tiden orolig att maskinen skulle rasa :( .
Wankelmotorn är en härlig maskin som det går att krama ur en hel del pulver ur, men det kräver väldigt exakt tuning!! Det kan räcka med en tendens till spikning och du kan ha blåsa en apextätning. Men vågar man så tycker jag att man skall satsa. Den ligger ju helt klart bättre till prismässigt än supran. Jag kan sammanfatta det med att supran mer känns som en välbyggd gt vagn, och 7:an är mer en sportvagn som det knirrar och knarrar i på japanskt vis :wink: .

Mvh, Magnus

Judge
2003-12-26, 06:48
mmmm Mazda :wink: