handdator

Visa fullständig version : Underkylt regn kunde ha gått illa...

-FW-
2003-12-27, 13:15
Igår när jag var på väg hem från en liten tur in till Stockholm kommer jag i godan ro i ungefär 70 blås på en 70-väg (det är kanske halt tänker jag eftersom den gula snöflingan lyser i bilen och det har regnat hela dagen). Hinner knappt tänka tanken när jag kommer ut ur en vänsterkurva så fortsätter bakdelen på bilen vidare och vill förbi framdelen. Som tur var så är det bara en fläck och däcken återfår greppet nån sekund senare men jag sitter ändå med hjärtat i halsgropen för på båda sidorna av vägen har man ca. 1,5 m fritt fall ner på en åker... Samma kurva som det här hände i håller man kanske 120 i på sommaren när man är på bushumör. Vägen såg torr ut och de som inte vet att det brukar vara halt så in i h-t på den här vägen kan råka riktigt illa ut.

Det här är ganska ovanligt fenomen här i trakterna generellt så det brukar hända otrevliga olyckor när det väl är sånt här väder.

Ta det lugnt i vintertrafiken!

Nikorasu
2003-12-27, 13:49
Sånt är riktigt läskigt, råkade ut för samma grej förra året fast då när jag körde ut i en t korsning och kände att jag inte hade grepp på bakhjulen, fick ratta om som en galning för att inte träffa körfältsavdelaren som var i betong, här såg oxå asfalten snustorr ut, skönt att det inte hände något Fredrik...

-FW-
2003-12-27, 14:02
Precis, det är roligt att sladda men bara om man får bestämma själv och gärna med lite mer plats än en vanlig landsväg...

Strykis
2003-12-27, 14:25
Sånt där är inge vidare kul. Råkade själv ut för blixthalkan förra veckan men tack vare 4wd så jag kunde gasa mig ur sladden så klarade jag mig. Hade jag haft en "vanlig bil" hade jag nog först pajjat fäljarna på refugen för att sedan fortsatt in i en stor lyktstolpe. Var inge buskörning här heller...hela bilen började glida i sidled i en kurva :?
Pulsen var nog skadligt hög ett tag där.

GT4-R
2003-12-27, 14:30
Samma här var på väg hem från stockholm igår,när det blev snorhalt strax innan månkarbo.

Skulle göra en omkörning när antisladd lampan blinkande till, avbröt för jag trodde det var noge fel.kopplade ur TRC stämplade på och vips så gick det att drifta i 90 på 4:an. Kul var det.

Bil is200

GT4-R

Junior
2003-12-27, 15:31
Jag fick upp min puls i 200+ i sommras, va ute och lekte lite med supran när de plötsligt börja regna, låg i 110 på 6:an och skulle göra en omkörning så jag drog i 4:an och stämpla. De gör jag aldrig om för vips så kom bakarslet ut och jag trodde seriöst att de skulle sluta mycke illa.

Så då la jag försiktigt i 6:an igen och körde lugnt hem och ställde undan bilen skakis som man va.

Ferox
2003-12-27, 17:51
Jag fick upp min puls i 200+ i sommras, va ute och lekte lite med supran när de plötsligt börja regna, låg i 110 på 6:an och skulle göra en omkörning så jag drog i 4:an och stämpla. De gör jag aldrig om för vips så kom bakarslet ut och jag trodde seriöst att de skulle sluta mycke illa.

Så då la jag försiktigt i 6:an igen och körde lugnt hem och ställde undan bilen skakis som man va.

Är det pulver så är det pulver :D

Nikki
2003-12-27, 17:52
Vatten fast eller flytande är inte att leka med på vanliga vägar... ta d lugnt grabbar o tjejer...

Mvh Nikki