handdator

Visa fullständig version : böter för att köra utan kisse?

Neoz
2004-01-02, 22:42
får man böter?? isf hur mycket?

robert pentén
2004-01-03, 00:23
ok först och främst är det vällan sällan att man får det, man kan ju sänka bilen en del så dom inte ser ;) eller svetsa nån plåt runt om så det ser ut som en katt. men iallfall

tror max belopp är 2500kr men det brukar bli ombesiktning mest!

fartblind
2004-01-03, 10:56
straffet beror på hur "brottet" rubriceras, om du blir dömd för enbart otillräcklig avgasrening är det bara ca 2000kr som mest. Om du blir dömd för miljöbrott så är det dagsböter eller fängelse för upprepad förseelse...låter kanske hårt men så är det....

Dock är chansen att dömas för miljöbrott ganska liten och jag vet ingen som blivit dömd för det i sverige, för miljöbrott krävs uppsåt av föraren dvs han är fullt medveten om att han förstör miljön genom att inte ha tillräcklig avgasrening, han måste vara medveten om att bilen saknar detta....och bevisbördan ligger på rättsystemet och inte på föraren...
Bedöm själva risken att åka dit för miljöbrott...

//
tjing
M

X-TREME
2004-01-04, 19:26
Har aldrig hört talas om nån som torskat för att köra utan kat. Hur stor är risken att åka dit egentligen...polisen har oftast inte örnkoll på läget:
"Har du verkligen besiktat med det här avgassystemet?" är väl som en standardfråga från deras sida. Säger man då: "jo" så inte fan orkar många poliser krypa å kräla under bilen, då hittar dom hellre nått annat ovanför tröskelhöjd å sätta dit en för :lol: :lol:

SupraPeter
2004-01-05, 12:35
har för mig att man kan åka på dagsböter men är inte säker...bilen går ju trots allt bäst utan...alt racekatt

holck
2004-07-02, 14:47
Jag blev stoppad en gång av en sheriff.
Han tittade under min bil och påstod att jag inte hade någon kisse.
Jag hävdade bestämt att jag hade det (sitter två racekattar orginal).
Han väntade väl sig en stor avlång grejj som de brukar se ut.
Jag sade också att jag har ett helt orört avgassystem och jag köpte
bilen fabriksny så det är ingen annan som har kunnat grejja utan att jag visste om det.
Han blev skitsur och skickade iväg mig..

/A