handdator

Visa fullständig version : E85-2JZGTE ??

Thomas T66
2004-01-13, 21:10
Som topic antyder så undrar jag hur mycket det skiljer en vanlig bensinare gentemot en motor som går på E85?

sen undrar jag hur mycket som skulle behöva modifieras i supran för att kunna köra på E85?

fruktansvärt nyfiken :lol:

Är det ingen som vet? :(

Rainman
2004-01-15, 10:32
Ha! jag vet inte ens vad E85 är? :oops:

Nikorasu
2004-01-15, 11:22
Låter som en växellåda =)...

Thomas T66
2004-01-15, 11:31
ett hög intressant bränsle tror jag :lol:
det är etanol (E) 85% ( E85) och resten bensin.
oktanhalten på bränslet är 110oktan nånting är väldigt osäker men det va nått sånt iaf, och det kostar mindre än vanlig 98oktanig macksoppa....

och resten av min tankegång är väl ett faktum :D

finns en kille som skall testa detta på en effektiv motor mer än så får jag nog inte säga :D
men tänk er att kunna tanka billigt o kunna köra på höga laddtryck med en singelturbosupra t.ex. när som helst var som helst :D låter det inte trevligt?

nackdelen med soppan är kallstartegenskaperna det är därför det finns 15% bensin i bränslet ,på vintern skulle det vara mer bensin i blandningen för att underlätta kallstarterna, mackarna sköter blandningen så det är inget man behöver bry sig om

och här kommer min andra teori in värför är det ingen som har motorvärmare på sin supra jag känner inte till nån iaf??
jag som jobbar i skogen använder motorvärmare dagligen på maskinen o jäklar va det spar på grejerna, sen när jag såg att Håkan Nilsson har motorvärmare i sin Promod bil blev jag bara mer nyfiken :lol:
kallstarter sliter ju mycket på en mototr varför har ingen brännare på sin pärla då :pensativo:

eller är jag bara dum i huvudet?

tacksam om nån kunde hjälpa till att reda ut detta samt svara på mina 2 första frågor :D

Xantim
2004-01-15, 16:55
Jo det låter skit bra....men skulle inte vilja köra på vintern med högt laddtryck. sen så använder man juh oftast bilen bara på sommarn å då e det ju inte lika kallt så då slipper man juh problemet med kallstarter.

Thomas T66
2004-01-15, 19:49
Xantim kallstarter har du alltid om du inte har motorvärmare mer eller mindre bara :D
höga laddtryck på vintern eller inte det är väl inte så många som kör sin pärla på vintern ändå :D

angående laddtryck så är det ju så att man kan inte ta ut så mycket effekt på 98oktanig soppa men 110 oktanigt däremot då behöver man inte bry sig så mycket om soppan bara laddtryck osså tändningen man kan alltså köra på samma effekt uttag på gatan som på strippen eller dynon ( OBS i min värld :wink: ) billigt dessutom

som det är nu skulle jag föredra ett soppa system med 2 tankar en för macksoppa och en med racefuel för att underlätta samt att man inte behöver hålla på att blanda o beräkna tömma å krångla eller hur man nu gör :lol:

detta hade ju varit skithäftigt om det funkar med E85..

j

sleeplezz
2004-01-16, 06:09
E85 smörjer för dåligt har jag hört, finns några här i Borås som blandar ca 20% E85 i bensinen, Turbos älskar det för de för bättre kylning, men max 20% är vad jag hört. Funkar även att få ner avgasvärden vid besiktningen.

Thomas T66
2004-01-17, 16:13
E85 smörjer för dåligt har jag hört, avgasvärden vid .

samma som metanol då :wink2:

Supramannen
2004-01-17, 16:16
Har massa info detta men det är lite hemligt för tillfället då detta är väldigt nytt

Thomas T66
2004-01-17, 19:32
Har massa info detta men det är lite hemligt för tillfället då detta är väldigt nytt

lova bara att jag blir den första som får höra resultatet... :happy:

Xantim
2004-01-17, 20:27
hheheheh neeee det e vi som hänger i åkersberga som först får veta :wink: :wink:

turbotomas
2004-01-18, 00:54
E85 smörjer för dåligt har jag hört, avgasvärden vid .

samma som metanol då :wink2:

Ja pga för lite kolinnehåll.

Mvh, Thomas