handdator

Visa fullständig version : MPlayer.. Lösningen till många som haft problem med filmer

WingsWest
2004-03-14, 10:25
Okey Killar eftersom man hört mycket på senaste tiden om att format på filmer osv osv inte går att spela upp i diverse Windows Media, Real, DivX och dylikt.. ajja ska gå rakt på sak.. själv kör jag med ett program kallat
"MPlayer" nån här kanske redan har det men är ialf ett skit bra program, kan öppna i princip all format! (har ej stöt på ngt det inte öppnat) all media öppnar den!

finns att ladda ner på http://www.mplayerhq.hu/homepage/design6/news.html

sedan klickar ni på DOWNLOADS!

mest troligt är det ju då "zippat" så då Unzippar ni det bara.. och kom ihåg vart ni lägger det alltså vilken map!.. en ikon "Mplayer" ska det stå på den .. en vit tv ruta tror jag det är där det står mplayer.. då kan ni dra ut endast den ikonen till skrivbordet från mappen, då var det klirrat bara att köra!

Instruktioner: För att öppna en media fil så drar du enbart ut den filen du ska öppna på Mplayer ikonen och släpper så öppnas filen. (observera det går ej att öppna Mplayer via ikonen och knapptryck) får hoppas ni förstår!.

P = Pause

F = Fullscreen (Helskärm) (Tryck F en gång till om du vill få bort Fullscreen)

M = Mute (inget ljud)

Q = Quit/Exit

Höger piltangent = Spolar sakta framåt

Vänster piltangent = Spolar sakta bakåt

Uppåt piltangent = Spolar snabbt framåt

Nedåt piltangent = Spolar snabbt bakåt

- (Minus vid "sifferbordet" till höger) = Snabb Slowmotion

+ (Plus vid "sifferbordet till höger) = Långsam Slowmotion

Jaa det var väl de enda man i det stora hela behöver kunna för att bli proffisionell på Mplayer :wink: näe men ärligt talat jag rekommderar verkligen detta! skickade det till et femtal polare som inte hade en snus om vad det var, kan komma med att dom blev mer än nöjda!

istort sett är Mplayer det enda du behöver ha förutom Windows Media som man ej vill ta bort då.. men MPlayer är så grymt mycket bättre och framförallt påverkar den inte datorn mycket! tex en Bugg i en film fixar Mplayer själv den byter "codec" automatiskt för att fixa buggen.. kan starkt rekommendera detta killar! :wink:

hoppas ni tar chansen att testa det! för det kan verkligen vara lösningen så många letat efter! :wink:

Rainman
2004-03-14, 13:26
...undrar om jag är helt dum i huvet, eller om du har missat något...?

Strykis
2004-03-14, 13:58
Windows Media player byter också codec själv om den hittar någon som passar. Fel som man får beror i 90% av fallen inte på vilket program man har utan man har då helt enkelt en gammal/fel codec. Det förutsätter alltså att man kör med Windows Media Player. Det använder jag så jag vet att det funkar, därför tar jag det som mitt exempel.

Jag använder SLD codec pack Version 1.5.3
Jag kan se alla filmer jag vill, och det är många kan jag lova.
Det man också måste tänka på är att avinstallera alla andra codec för dom älskar att krocka med varann. Många är inte kompatibla med varandra som det så fint heter.

Men WingsWest en bra spelare är aldrig fel :wink:

WingsWest
2004-03-14, 14:37
Vad va det du ej förstod Reine? kan dra det igen.. du drar bara den media filen du vill öppna till MPlayer ikonen sedan släpper du den på ikonen så öppnas det!...

Strykis jo jo kan hålla med dig helt klart men slipper sitta och ladda ner codecs för jämnan sedan slipper du den där onödiga "Cpu Användingen" går väl t.ex inte att bestämma Buffertstorlek och antal buffertar på Media player eller är jag som vanligt helt ute på villovägar.. ajja ville bara va schysst men men.. :oops: :cry: har ialf haft god användning för det när det ej tar tid att öppna och slippa dom här codec problemen..

Strykis
2004-03-14, 14:50
Om det letar på codecs till alla olika format utan att man behöver ha några codecs installerade är det ju kalas bra. Jag gav er bara min lösning på problemet. Det är skitbra du kommer råd, många som behöver hjälp med det här.

Rainman
2004-03-14, 19:32
Vad va det du ej förstod Reine? kan dra det igen.. du drar bara den media filen du vill öppna till MPlayer ikonen sedan släpper du den på ikonen så öppnas det!...

Efter man har zippat upp filen så blir det en mapp.
I den mappen finns inget program lixom...ingen exe-fil eller så??
Det blir ingen ikon som du berättar...
Det måste ju installeras???

WingsWest
2004-03-14, 20:33
Näee nu Reine nu har du nog fått gå och vänta på Supran för länge.. verkar ju som du fått Suprafeber elle nått :wink: klart det ska installeras också annars händer ju inte ett smack, flåt mitt fel klumpigt att jag ej skrev det.. :cry: men får hoppas du lyckas.. jojo är kalasbra program då du kan anpassa Bred,Höjd osv på bilden med musen precis som då du förstorar eller förminskar en mapp.. kalas kalas.. :D

SupraMagnus
2004-03-14, 20:43
Näee nu Reine nu har du nog fått gå och vänta på Supran för länge.. verkar ju som du fått Suprafeber elle nått :wink: klart det ska installeras också annars händer ju inte ett smack, flåt mitt fel klumpigt att jag ej skrev det.. :cry: men får hoppas du lyckas.. jojo är kalasbra program då du kan anpassa Bred,Höjd osv på bilden med musen precis som då du förstorar eller förminskar en mapp.. kalas kalas.. :D
Mplayer är väl för de 1% av befolkningen som använder Linux ?
Om den är portad för windows , kan du väl sätta upp en länk dit istället ?

/Magnus

Rainman
2004-03-14, 20:44
Det finns ingen exe-fil ???

Edit: Tack Magnus...

WingsWest
2004-03-15, 11:56
Ursäkta mig för felaktigheten men jobbar på att fixa det.. får hoppas det löser sig.. sedan Linux SupraMagnus är bra mycket bättre än Windows men dock för "hackers" finns inga virus osv osv.. kör Mplayer på XP funkar fin fint letar efter versionen..

SupraMagnus
2004-03-15, 13:28
Ursäkta mig för felaktigheten men jobbar på att fixa det.. får hoppas det löser sig.. sedan Linux SupraMagnus är bra mycket bättre än Windows men dock för "hackers" finns inga virus osv osv.. kör Mplayer på XP funkar fin fint letar efter versionen..
Du , linux har jag hyfsad koll på , jag kört det ett par maskiner sedan 1997 ... som webservrar och det är där styrkan ligger
Då -97 var det minst sagt bökigare att använda kan jag lova , i dag behöver du inte vara så duktig på datorer för att använda det men att det skulle vara bättre än ex. XP pro för en vanlig användare håller jag inte med om ...
Därför kör jag XP pro i de "vanliga" datorerna ...

/Magnus

suprasam
2004-03-15, 13:37
Här finns en version för windows och så får ni öva lite tyska samtidigt :-)
http://www.chip.de/downloads/c_downloads_11649433.html
Jag har inte testat den själv så som vanligt sker all nertankning på egen risk und so weiter .

Lycka till

Er mandel i cyberjymden

SupraMagnus
2004-03-15, 13:42
Här är den engelska versionen http://www.mplayerhq.hu/MPlayer/releases/win32-beta/

/Magnus

Rainman
2004-03-15, 15:13
Här är den engelska versionen http://www.mplayerhq.hu/MPlayer/releases/win32-beta/

/Magnus
...jag känner att Magnus kan sin sak.... 8)

Zomarspeed
2004-03-19, 13:16
Skaffa "ACE.Mega.Codec.Pack.5.93.Professional.Edition" på DC har aldrig misslyckats spela en enda fil med den:)

holck
2004-03-20, 02:13
Du , linux har jag hyfsad koll på , jag kört det ett par maskiner sedan 1997 ... som webservrar och det är där styrkan ligger
Då -97 var det minst sagt bökigare att använda kan jag lova , i dag behöver du inte vara så duktig på datorer för att använda det men att det skulle vara bättre än ex. XP pro för en vanlig användare håller jag inte med om ...
Därför kör jag XP pro i de "vanliga" datorerna ...

/Magnus

1995 började Linux bli dåligt. Fullt med färger och annat äckligt piss.

1992 med kernel 0.99 var det användbart. (Började med AIX 1988).

Inte bara fingerfärg överallt och krav på 500 olika bibliotek/libs/apier för att få ett simpelt program att rocka.

Ne, jag trivs bra i min Solarismiljö. Där har jag varit sen -95 och tror
att det passar mig bäst.

*ville bara ge sitt omdöme om Linux*

Linux features:

* Dålig ipstack.
* Dålig hantering av media. Allt måste cachas. Dataloss vid elfel.
* Fingerfärg
* Korsning av libs hit och dit.
* Ej uppgraderingsbart utan omstart.
* Inte stabilt nog.
* Dåliga klustringsmöjligheter.
* Känns inte enterprise.
* Dålig lastbarhet.
* Usel minneshantering.
* Knycker filedescriptors hit och dit (kernel?) utan att frigöra.
* Orkar inte fortsätta mer. Sovdags.

Håller med om det du säger..
Använd en PC vad den är till för. Windows.
Titta på IBM, Sun, HP eller liknande när du är intresserad av enterprise.

/Anders