handdator

Visa fullständig version : PROBLEM MED REGISTRERINGS BESIKTNING AV SILVERSUPRAN:(:(

Rasmus
2004-07-12, 22:42
jaa som topic lyder.....dom tyckte inte om min "stora" turbo.....
såå nu vill dom ha ett intyg från toyota på att allt är orignal i motorn.....för att jag skall få besiktat....

såå nu till min fråga:vi har funderat och kommit fram till att vi kanske måste montera original turbos och genrör å sånt,,,,,(får tag på delarna)
MEN vad tycker ni?? är det för mycket jobb....? och hur passar mitt autronic styrsystem ihop med orignal turbos....? inte alls väl....så det blir väl en massa problem......måste väl i värsta fall sälja supran...:(:(:(

vad tycker ni??

tacksam för svar:D

MVH :en mycket deprimerad Rasmus....

Rading
2004-07-12, 23:09
ledsen att höra... du har pm!

Mvh Rading

Adam/9000Aero
2004-07-13, 07:46
såå nu vill dom ha ett intyg från toyota på att allt är orignal i motorn.....för att jag skall få besiktat....

såå nu till min fråga:vi har funderat och kommit fram till att vi kanske måste montera original turbos och genrör å sånt,,,,,(får tag på delarna)
MEN vad tycker ni?? är det för mycket jobb....? och hur passar mitt autronic styrsystem ihop med orignal turbos....? inte alls väl....så det blir väl en massa problem......måste väl i värsta fall sälja supran...:(:(:(

vad tycker ni??

Jag tycker att du ska sälja den till mig för en billig slant.. :D :lol:

Nej men seriöst är det nog enda utvägen att byta tillbaks till originalgrejer... :roll: :evil:

Z_Lopez
2004-07-13, 14:17

vad tycker ni??

Två alternativ finns.

1. låna nån snäll supraägares motor och styrbox och byt motor för reggbesiktningen bara.. sen tillbaks med maskinen..

2. Skriv dig i sverige. eller skriv över bilen på nån du litar på i sverige :)

annars vet jag inte..

köp den minsta turbon du kan hitta istället och häng på bilen.
bygg sedan en besiktningsdownpipe till den turbon med kattarna monterade.. på! sen regbesiktigar du med det..

då lär den ju inte ge mer än 330 hk samt klara besiktning av avgaser.
det är nog det enda jag kan komma på..

Foxer
2004-07-13, 20:22

vad tycker ni??

Det finns nog ingen annan långvarig lösning än att du kör helt orginal genom samma besiktningsstation som du först provade vid och sedan låter den vara synligt orginal.
Jag tror inte att du längre än en vecka i taget kommer att kunna köra med detta nuvarande utförande utan att du blir stannad av polisen och de ber dej öppna huven.. vilket leder till ombesiktning.. allt för liten stad du bor i = alla ser, alla hör, alla vet !

Sedan kan man ju fundera hur du hade tänkt att du skulle lösa detta från första början..

Anonymous
2004-07-13, 20:35
finns ev. ett trick, hör om du kan besikta den på åland, de är ju finland men med MYCKET mindre stängare regler

ufo777
2004-07-13, 20:38
Finns nog knappast något annat sätt en att sätta i orginal grejor och sen besikta. Eller sen kollar du runt ifall du råkar att hitta nån polares polare som är besiktningsman. Han kanske kan släppa igenom dig.

Måste nog hålla med Foxer annars. Man skall nog ha otroligt stor tur ifall man skall slippa igenom besiktningen med en stor turbo istället för två som är orginal. Besiktningsmännen är inte helt bakom flötet. Sen kollar dom speciellt noga på bilar som är importerade.

ufo777
2004-07-13, 20:39
finns ev. ett trick, hör om du kan besikta den på åland, de är ju finland men med MYCKET mindre stängare regler

Är det inte krav på att grejorna skall vara orginal på Åland?

Anonymous
2004-07-13, 20:45
inte lika strängt som sve/fin, vi har fått igenom fler projekt som byggts på min firma, bla en BMW E30 med turbo, ca 350 hk, en kadett med turbo, en CRX med turbo osv...

Rasmus
2004-07-13, 20:49

vad tycker ni??

Det finns nog ingen annan långvarig lösning än att du kör helt orginal genom samma besiktningsstation som du först provade vid och sedan låter den vara synligt orginal.
Jag tror inte att du längre än en vecka i taget kommer att kunna köra med detta nuvarande utförande utan att du blir stannad av polisen och de ber dej öppna huven.. vilket leder till ombesiktning.. allt för liten stad du bor i = alla ser, alla hör, alla vet !

Sedan kan man ju fundera hur du hade tänkt att du skulle lösa detta från första början..

vem är du som tror att du vet så mycket.....

ufo777
2004-07-13, 21:06
inte lika strängt som sve/fin, vi har fått igenom fler projekt som byggts på min firma, bla en BMW E30 med turbo, ca 350 hk, en kadett med turbo, en CRX med turbo osv...

Sorry att detta far lite OT:
FIN/SVE har inte samma regler. I Finland kan du sätta turbo i alla bilar som är före 1991 tillverkade. Effekten får inte överstiga 20% av orginal. Men det är ju bara att fara och fixa bromspapper med lågt ladd och sen höja laddet efteråt. Misstänker vi har samma regler i Finland som på Åland. OBS! Tror, vet inte. Om jag har fel så kan du fast PM:a så vi inte förstör tråden mera.

Lycka till Rasmus men det verkar inte vara helt lätt att besikta ett sånt där monster.

Anonymous
2004-07-13, 21:07
inte samma regler på åland, inte lika stränga krav på bromspapper etc...

Foxer
2004-07-14, 07:30
[/quote]

vem är du som tror att du vet så mycket.....[/quote]

Tror och tror.. jag vet åtminstone hur man kopplar in bilstereon och en varvräknare, och så har jag byggt och besiktat turbobilar förr. Men var
Det verkar vara ett stort problem just vad DU vet om turbo och bilar rent allmännt i detta fall..

Supramannen
2004-07-17, 13:33
hmmm kanske skulle tänk på detta innan, men du har ett stort problem

Rasmus
2004-07-18, 04:27

jag tänkte att i sverige tycks det ju inte vara någo problem att besikta singelturbo.så då heller inga probs i finland..MEN dom har ju fått singelturbo EFTER registreringsbesiktningen....alltså dom var orignal vid registreriingsbesiktningen....vanlig besiktning är väl lätttare att få igenom...

patrik kaas (pgonekungen) ringde mig och sa att han får snart en original supramotor,han kan montera den i min bil,så reg besiktar vi med hans motor...vad tror du om det Richard?? kan va att det också skiter sig...annan beteckning på motorn...och sen när dom ser min motor nästa år blir det probs,,,,

och jag vill ju inte byta motor varenda gång jag skall besikta.....

vad tycker du Richard?

tacksam för svar

Mattsson
2004-07-18, 17:49
såå nu vill dom ha ett intyg från toyota på att allt är orignal i motorn.....

Låter som att motorbytet är enda alternativet, när bilen väl är regbesiktad så finns det betydligt fler alternativ vid den årliga kollen...

/Martin

JaPe
2004-07-19, 11:28
Måste väl även ha originalintyget från Toyota vilket troligtvis inte utfärdas i ett land där den aldrig har sålts. Åka till tyskland blir det då:(

Supramannen
2004-07-19, 16:04

jag tänkte att i sverige tycks det ju inte vara någo problem att besikta singelturbo.så då heller inga probs i finland..MEN dom har ju fått singelturbo EFTER registreringsbesiktningen....alltså dom var orignal vid registreriingsbesiktningen....vanlig besiktning är väl lätttare att få igenom...

patrik kaas (pgonekungen) ringde mig och sa att han får snart en original supramotor,han kan montera den i min bil,så reg besiktar vi med hans motor...vad tror du om det Richard?? kan va att det också skiter sig...annan beteckning på motorn...och sen när dom ser min motor nästa år blir det probs,,,,

och jag vill ju inte byta motor varenda gång jag skall besikta.....

vad tycker du Richard?

tacksam för svar

kan funka

ufo777
2004-08-09, 22:06
Hur gick det? Har du fått den besiktad? Hur gjorde du i så fall? Satt i en orginal motor?

Rasmus
2004-08-10, 22:48
Hur gick det? Har du fått den besiktad? Hur gjorde du i så fall? Satt i en orginal motor?

nu har jag även blivit av med mitt körkort....167 km/h på 80 väg....
så nu blir väl försäljning ännu mera aktuellt.....:(:(

Tigerstorm
2004-08-10, 22:51

Hur mkt hamna böterna på eftersom ni har inkomst beprövade böter?
hehe

Mvh

Martin

Supramannen
2004-08-11, 10:59

HUr kan du köra då du inte har nån koppling, skulle du inte köpa en av mig

Denna bil verkar va lite för mycket för dig

ufo777
2004-08-11, 13:30

Tycker också det här är lite konstigt...

E_Z
2004-08-11, 13:34
det finns inte bara en bil man kan köra..han kanske heltenkelt körde nån annan bil :roll:

PGone Kungen
2004-08-11, 23:21
Han har väl supran som bruks bil 8) , han har väl sommar bil också. :D :D

Rasmus
2004-08-12, 03:00
det finns inte bara en bil man kan köra..han kanske heltenkelt körde nån annan bil :roll:

:idea: bra då nån kan tänka lite... :lol:

Rasmus
2004-08-12, 03:04

?? jag skulle säga tvärtom:jag verkar vara lite för mycket för denna bil:P

MKIV ROCK`s
2004-08-18, 13:38
Rasmus sälj den åt mig! :lol: hehe...har en lotus omega att bli av med först bara :D ! nån intreserad? :)

Rasmus
2004-08-18, 17:01
Rasmus sälj den åt mig! :lol: hehe...har en lotus omega att bli av med först bara :D ! nån intreserad? :)

ALLT är till salu för rätt peng:D

Supramannen
2004-08-18, 20:47
koppling

Lövan
2004-08-18, 21:01
Om du nu kan tänka dig att sälja pris på bilen ?

Mvh Niklas

Orre
2004-08-18, 21:22
Är det Maajolas gamla Supra?

Tigerstorm
2004-08-18, 21:25
Är det Maajolas gamla Supra?

Japp

Mvh

Martin

Rasmus
2004-08-18, 22:52
Om du nu kan tänka dig att sälja pris på bilen ?

Mvh Niklas

vi kan ju byta:) jag får navigatorn,du får supran:) ha ha

Orre
2004-08-18, 23:03
Med pengar imellan är väl det ingen dum ide...

Rasmus
2004-08-18, 23:05

du menar väl att JAG får pengar emellan.... :oops:

Rasmus
2004-08-18, 23:13
koppling

hur mycket vill du haför en HKS GD CLUTCH PRO kopplingssserie?

SNABB leverans.

Orre
2004-08-18, 23:16

Nu vet jag inte hur mycket du gav för bilen, men Lövan vill ju ha 390k för navigatorn och då skulle han få supran plus pengar imellan.

Rasmus
2004-08-19, 00:02

Nu vet jag inte hur mycket du gav för bilen, men Lövan vill ju ha 390k för navigatorn och då skulle han få supran plus pengar imellan.

nåjaa ...det är nog delade åsikter om den saken

Supramannen
2004-08-19, 01:16
dom är värda ca lika mycket

Z_Lopez
2004-08-19, 02:22
dom är värda ca lika mycket
jo dom är typ värda lika mycket.

sen får man ju aldrig det man VÍLL ha.
ett byte rakt av skulle nog va mer rimligt!

Tigerstorm
2004-08-21, 03:44

Gör ett byte+pengar emellan med Rasmus 8)

Mvh

Martin