handdator

Visa fullständig version : Import frågor

Norqen
2003-05-19, 20:17
Funderar på att importera en bil privat, från tyskland
Hur mycket kostar tullen och vad är det mer som kostar förutom bilen och frakten?

SupraMagnus
2003-05-19, 20:38
Det finns ingen tull , moms m.m. på begagnade bilar från Tyskland, vi bor i EU ...
Att importera en bil från Spanien , som också är ett EU land är inte lika enkelt dock , hade tur med att få hjälp med myndigheter m.m.
Om jag inte fått all hjälp från bilfirman jag köpte bilen av hade jag inte haft den här ännu ....
I princip omöjligt att få en försäkring utställd på en person som inte bor i Spanien m.m.
Och numera är det sen ett halvår omöjligt att teckna en svensk interimsförsäkring för en utlandsreggad bil , med ett svenskt försäkringsbolag ....
Snacka om moment 22 ....
Ni som vill ha tips ang. Spanien import hör av er så försöker jag att hjälpa till ...
Men med mycket hjälp löste det sig ...........
Räkna med hemtagningskostnader flyg , bensin , hotell m.m.
+ inregistrering m.m. ca. 2000kr samt kostnad för tidsåtgången m.m.
beroende på hur du räknar .....
Jag räknar dock min 250mils resa hem som en ren "joyride" :D

/Magnus

Norqen
2003-05-19, 20:59
Fan vad soft att köra hem skönheten.

Så det enda som kostar är resekostnader, inregistrering och besiktning när man ska sätta den i bruk i sverige då

SupraMagnus
2003-05-19, 21:22
Nej som sagt ...
Inte bara det , du måste ha försäkring ( du kan bara få trafikförsäkring om du har tur ) vad som händer om din bil stjäls eller om du råkar smälla vill du antagligen inte veta ....
(pengarna är borta precis så som bilen ! )
Jag har hört om flera tråkiga historier om Polen import förut och kan bara konstatera att världen är sig "lik" ....
Att dessutom 25% moms + tull tillkommer på bilarna som sökt sig till Polen , kan vara bra att veta ...

/Magnus