handdator

Visa fullständig version : Hjääälp

Fonz
2006-04-24, 21:09
Har feta problem med att få bort remskivan från veven, eller rättare sagt kragbulten som håller i den.
Jag har provat 4st olika muttersmackare, den sista var en rätt fet Snapon
med flerfaldigt högre vrid än de 340Nm som verskstadsmanualen säger att bulten ska dras med.
Kompressorn jag har är en 700kg industripjäs som mosar på 12bar innan regulatorn...
Börjar bli lite trött på detta...

Har hört att fler haft liknande problem, hur har ni gjort?

Thomas T66
2006-04-24, 21:15
900nm hade jag på en rb26 va lite segt men det gick till slut
har du provat riktigt kraftiga mutterknackare?
eller kolla på mkiv.com, sök runt och klooa om du hitttar en bild på hur toyotas orginalverktyg serut, eller om du har manualerna så finns det en bild i någon av dem kommer inte ihåg vilken av manualerna dock, och tillverka en egen det är en rätt enkel design
om inte annat kan du ställa bilen i garaget åka hem knäcka en bira glo på lite tv slappa ha det gott ta en cigg eller 7 och vänta tills den trillar av :wink:

Fonz
2006-04-24, 21:39
eller kolla på mkiv.com, sök runt och klooa om du hitttar en bild på hur toyotas orginalverktyg serut, eller om du har manualerna så finns det en bild i någon av dem kommer inte ihåg vilken av manualerna dock, och tillverka en egen det är en rätt enkel design
om inte annat kan du ställa bilen i garaget åka hem knäcka en bira glo på lite tv slappa ha det gott ta en cigg eller 7 och vänta tills den trillar av :wink:

Ska kolla om jag hittar en fetare muttersmack, finns ju såna där med tvåhandsfattning....annars börjar ditt sista alternativ locka :)

APU
2006-04-24, 23:05

Ska kolla om jag hittar en fetare muttersmack, finns ju såna där med tvåhandsfattning....annars börjar ditt sista alternativ locka :)

Du vet om att gängan är "felgängad" va?? Nä, skojar bara.... skumt att den sitter så jäkligt, en vanlig mutterdragare borde ju få loss skiten...

Thomas T66
2006-04-24, 23:05
kolla me nån entrepenad firma, eller verkstad för större maskiner, alt lastbilsverkstad

eller som sagt nån plåtverkstad :)

Thomas T66
2006-04-24, 23:07

Du vet om att gängan är "felgängad" va?? Nä, skojar bara.... skumt att den sitter så jäkligt, en vanlig mutterdragare borde ju få loss skiten...

det brukar för övrigt hjälpa att dra åt en mutter som sitter och sen försöka lossa funkar för mig var och varannan gång

Rainman
2006-04-24, 23:46
Det finns en lite mera "vågad" variant åxå.
Rigga upp ett långt dragskaft med rätt krafthylsa på. När du står framför bilen så hänger du på hylsan så att skaftet pekar åt HÖGER (under batteriet alltså) ca 10-15cm ovanför marken, det finns ett läge som är fritt...som det inte tar i någonting. Sen duttar du på starten.

Thomas T66
2006-04-25, 00:35
Rigga upp ett långt dragskaft med rätt krafthylsa på. När du står framför bilen så hänger du på hylsan så att skaftet pekar åt HÖGER (under batteriet alltså) ca 10-15cm ovanför marken, det finns ett läge som är fritt...som det inte tar i någonting. Sen duttar du på starten.

:shock: visste inte att det fanns såna tendenser till mekvåld i dig reine :D

Rainman
2006-04-25, 09:14

:shock: visste inte att det fanns såna tendenser till mekvåld i dig reine :D
*hehe* Ibland måste man.... :D

Menghini
2006-04-25, 10:04
Tänk på att det inte spelar rnån roll hur stark maskin man har om luftledningarna är för tunna.

Annars funkar Reines tips....det gjorde man förr i tiden när man inte hade tillgång till kompressor :D..... Se bara till att skaftet pekar åt rätt håll.....annars kan man rensa lite :D

Johan@W
2006-04-25, 19:52
Kila fast dragskaftet under höger ramben och klicka till blicksnabbt på starten.

Rainman
2006-04-28, 12:39
Hur gick det Fonzan?

zeaflower
2006-04-28, 16:43
bra tips fran Rainman, mer an min lilla hjarna lyckats tanka ut... varma funkar ju pa det mesta aven om det kan vara lurigt ibland....=)

Fonz
2006-04-28, 22:02
Hur gick det Fonzan?

Har jobbat en hel denna vecka, så det får bli garaget nu i helgen istället...
Tycker det där med startmotorn verkar lite vanskligt om nu bulten sitter som fan, kan ju bli en jävla belastning på veven...
Det jobbiga med att köra en stor mutterpicka är ju att AC-kylarn är väldigt mycket ivägen, blir väl att tömma skiten och ta bort den....hmmm rejsigt :)

turbo_joel
2006-05-01, 21:14
Hur gick det Fonzan?
Tycker det där med startmotorn verkar lite vanskligt om nu bulten sitter som fan, kan ju bli en jävla belastning på veven...

belasting? tänk dig när du köra med 1000rwhp och lika mycket NM då e det nog ganska mycket belasting på veven! *leR* den borde klara av belastingen från lilla start motorn1=) *leR*