handdator

Visa fullständig version : Flexalite kontra oem-fläkten

Tr1Me
2007-02-13, 16:31
Hejsan!

Undrar hur flexalite-fläkten står sig i jämförelse med oem-fläkten vad gäller kylförmåga?

Hur snyggt, eller bling det är struntar jag i. Det är kylningen jag vill åt.

Flexalite blåser ju bara 1200 CFM medan oem-fläkten blåser 3300 CFM.

Är flexalite sämre på att kyla än oemfläkten?

Supramannen
2007-02-13, 18:23
Ja den är sämre än orginal

Predator
2007-02-13, 18:42
Jag har en dual flex lite fläkt i min..
Ska jag ha den så att den är på så fort bilen startar eller ska jag köra så att den med hjälp av termostaten?? Vilket är bäst??

Samuel_mkiv
2007-02-13, 18:44
Ska jag ha den så att den är på så fort bilen startar eller ska jag köra så att den med hjälp av termostaten?? Vilket är bäst??

temostat styrd e bätter tycker jag..om du har olika fart på fläckten.
men orginal fläckten går så fort du starta bilen,, så att du kan ha den på så fort du startar bilen,, om den inte låter illa,,alltså vid tomgången..

Supramannen
2007-02-13, 18:47

Kör den på tändingen, dom brukar gå sönder av att slå på och av hela tiden

Tr1Me
2007-02-13, 21:06
Ja den är sämre än orginal

Då skippar jag den fläkten.

Finns det några andra alternativ? Vill ogärna överhetta bilen om man qruisar lite. Läst om nån här på forumet som hade problem med det...

Merl
2007-02-13, 21:17
Läste lite på supraforums ang detta och det var nån som hade testat ett par eftermarknads alternativ till OEM fläkten.
Han kom fram till att dom elfläktarna han testat var SÄMRE än original.
Så ha kvar din fläkt du, den är inte dålig.

RSP
2007-02-13, 21:53
Jag hade min SPAL fläkt på termostat, funkade bra tycker jag.

Supramannen
2007-02-13, 22:23
Då skippar jag den fläkten.

Finns det några andra alternativ? Vill ogärna överhetta bilen om man qruisar lite. Läst om nån här på forumet som hade problem med det...

Ja det finns alternativ, men i en annan pris klass, dom ligger på 5500kr

Tr1Me
2007-02-13, 23:57
Skippar flexalite och får väl köra original. Hur är era erfarenheter vid qruising eller kö-körning när det gäller värmen?

turbo_joel
2007-02-14, 00:27
Skippar flexalite och får väl köra original. Hur är era erfarenheter vid qruising eller kö-körning när det gäller värmen?

Körde med e volvo 850 fläckt rakt på kylaren min blev alldrig varm i somras när det var som varmast! och den kan inte haft mycket kraft! hehe

sleeplezz
2007-02-14, 22:16
Kör med Flexalite dualkit, funkar fint för mig. Oxå hört att orginal ska vara bätter, men de måste ju se lite snyggt ut oxå ;-)