handdator

Visa fullständig version : Svensk bilprovning

bränski
2007-03-07, 22:00
var å regga bilen i måndags.. förästen, så var det grymt skönt att köra... riktigt buskörning... :P men till punkten...
dom krävde följande för att jag skulle få igenom bilen..:
1. intyg från generalagent om bilens totalvikt..
2. intyg från generalagent om årsmodell...
3. intyg från generalagent om ej tillåten bakspoiler...
4. intyg frångeneralagent om hastigetsmätare...

VAAAAAAAAA....
för det första, totalvikten kan han kolla genom vägverketsregister, finns en bil modell typad i sverige så finns den infon, för det andra, bilen kom med eu reggningspapper, å där står fastställt årsmodell.. annars kan han se det på mototnummret... en viss bokstav där talar om det... för det tredje.. dom fattar inte att den e orginal.. jag vet.. men niklöas regga sin för en månad sen i lomma.. han tog inte av sin å den gick igenom.. fan.. fatta att den e orginal... å den sista.. VAAA, har aldrig hört något värre.. ett intyg på hastighetsmätaren??? va.. tom toyota garva.. vad ska dom ntyga?? det är en toyota supra orginal 180 mätare som sitter i den... JAG E DEPRIMERAD NU!!!!

Xantim
2007-03-07, 22:22
var å regga bilen i måndags.. förästen, så var det grymt skönt att köra... riktigt buskörning... :P men till punkten...
dom krävde följande för att jag skulle få igenom bilen..:
1. intyg från generalagent om bilens totalvikt..
2. intyg från generalagent om årsmodell...
3. intyg från generalagent om ej tillåten bakspoiler...
4. intyg frångeneralagent om hastigetsmätare...

VAAAAAAAAA....
för det första, totalvikten kan han kolla genom vägverketsregister, finns en bil modell typad i sverige så finns den infon, för det andra, bilen kom med eu reggningspapper, å där står fastställt årsmodell.. annars kan han se det på mototnummret... en viss bokstav där talar om det... för det tredje.. dom fattar inte att den e orginal.. jag vet.. men niklöas regga sin för en månad sen i lomma.. han tog inte av sin å den gick igenom.. fan.. fatta att den e orginal... å den sista.. VAAA, har aldrig hört något värre.. ett intyg på hastighetsmätaren??? va.. tom toyota garva.. vad ska dom ntyga?? det är en toyota supra orginal 180 mätare som sitter i den... JAG E DEPRIMERAD NU!!!!

Det med intygen är inget nytt. Ang vingen så beror det på besiktningsman så ta av den istället. Sen ang mätaren så är det bara att bestida det dom kräver,är en orginal å den går till 180.

Samuel_mkiv
2007-03-07, 22:30
när jag reggade min bil så behövde jag inte ha nå intyg från toyota.

1, hade du inte bruksanvisningsbok med dig? alltså instuktions bok,, det räckte för min del.
2, orginala reggbeviset räcker, om bilen från england, så ska man ha engelska reggbeviset. där står årsmodell mm,mm.
3, bakspoiler klagade dom på min bil också, fick ta bort den på plats och la den på baksätet då gick den igenom.
4, om det står km på mätaren, så ska dom inte kunna säga nåt..

men men,, du kan ha fått en riktigt sur gubbe på besiktningen..

kandevik
2007-03-08, 07:16
vågpapper måste du ha även om de finns reggade bilar i sverige..du kan ha lättat bilen eller nåntiong annat..alltså de är vad DEN bilen väger,inte va alla ANDRA sånna bilar väger..

vingen slänger du i skogen så länge bara.
årsmodellen står i papprena som ja antar att du har=)eller så står det i chassienumret (10:e) siffran/bokstaven brukar d vara..kolla upp d mer noga med toyota.

orginal hastighetsmätare som går till 180?e inte de i jap-spec dom sitter??du ska väl antagligen köpa en som går över 180 antar ja??=)

gör ett nytt försök på en annan bilprovning med mindre sura gubbar så löser d sig..ska inte va några probs..

lycka till
/kandevik

Nille
2007-03-08, 11:33
Besiktga du din bil i Landskrona?

Ulrik
2007-03-08, 12:19
Ja berätta var du besiktgade, så undviker vi det stället i framtiden *ler*

Vingen tar 20-30 min max att ta av :)

// André

Borsta
2007-03-08, 12:33
Vingen tar 20-30 min max att ta av :)

// André

Que?? :)

Bara att dra av skyddet och fram med 10:ans nyckel så är vingen av, tar max. 2 minuter!!

Ulrik
2007-03-08, 13:56

Bara att dra av skyddet och fram med 10:ans nyckel så är vingen av, tar max. 2 minuter!!

Jo jag vet, men om man inte gjort det innan och är försiktig....
Men 2 min tar det inte, skulle vilja se dig göra det på tid då *ler*

Nej men visst, vet man var alla punkter sitter på alla klips osv, så tar det väl max 15 min....

// André

bränski
2007-03-08, 14:38
hmm.. hade vågpapper med mig till besiktningen.. plus eu reggningen.. alla papper från den.. men hur FAAAN kan han inte fatta att om det står årsmodell på det pappret så e det det som gäller!! ***** IDIOT!!! ja å spoilern ska gå igenom.. ringde vägverket i sth.. å en besiktningsman sa att det kan va tveksamt.. men den ska egentligen gå igenom.. å hastighetsmätaren garva han åt.. tyckte det va löjligt.. å ja .. det kommer en annan mätare sen.. :D

å ja, nille... hur fan visste du att jag regga i landskrona? haha.. va du en av alla som stod :P

sirpata
2007-03-08, 19:17

man är inte kaxig första gången man ska ta av vingen. Det limmet som toyota har, e av sort värre. Det knakar till ordenligt innan den lossnar.

Har man gjort det några gånger sen e det en annan femma.

bränski
2007-03-08, 20:25
jajaj.. men den e typgodkänd med vingen.. på vägverket.. men sen kan man ju disskutera hur länge som helst. orkar jag inte med. .jag vill ju bara ha igenoom bilfan.. :P men vadå.. finnsdet risk för att något går söndre med det limmet då? ingen risk för att lacken spricker elr så?

sirpata
2007-03-08, 20:35
jajaj.. men den e typgodkänd med vingen.. på vägverket.. men sen kan man ju disskutera hur länge som helst. orkar jag inte med. .jag vill ju bara ha igenoom bilfan.. :P men vadå.. finnsdet risk för att något går söndre med det limmet då? ingen risk för att lacken spricker elr så?

Mitt tips är att va två personer när man tar loss den första gången.

Ta en tunn ståltråd (eller nåt annat lämpligt )och dra försikigt linan/tråden mellan vingen och bagage luckan medans den andra håller vingen.

Eller så kan man köra den andra varianten. rucka på vingen fram o tillbaka så mycket du bara vågar....till slut ger den med sig.

Har dock aldrig hört om någon som fått lackskador.

mrbig
2007-03-09, 01:06
de e inte ofta dom reggar 2st röda supror i landskrona på en vecka hehe, din e också en 96?

jävla idiot, va också tvungen att ordna intyg på totalvikten och hastighetsmätaren

Nille
2007-03-09, 04:14
hmm.. hade vågpapper med mig till besiktningen.. plus eu reggningen.. alla papper från den.. men hur FAAAN kan han inte fatta att om det står årsmodell på det pappret så e det det som gäller!! ***** IDIOT!!! ja å spoilern ska gå igenom.. ringde vägverket i sth.. å en besiktningsman sa att det kan va tveksamt.. men den ska egentligen gå igenom.. å hastighetsmätaren garva han åt.. tyckte det va löjligt.. å ja .. det kommer en annan mätare sen.. :D

å ja, nille... hur fan visste du att jag regga i landskrona? haha.. va du en av alla som stod :P

Nä, men en polare som sett dig där, plus min polare regga sin där idag med. (mr big)
sen sa besiktningskillen med till min polare att tur du tog av den vingen för vi släppte inte igenom den förra som var här i veckan! hehe
När jag regbesiktga min i Helsingborg så hade jag inga problem alls med totalvikt eller hastighetsmätaren. Han påpeka även mitt avgasrör, som är modellen större än orginal, men gick igenom fläckfritt ändå, så är mycket var man besiktgar bilen. Och landskrona är lite för gnälliga!

bränski
2007-03-09, 16:40
ANDREAS K... jasså.. men fan va konstigt.. tror dig till 100%... men varför begär dom intyg på vingen från toyota då?? för om jag fixa intyg från toyota så fick jag igenom det.. dom e fan knepiga :dong:

MBIG.... jasså.. ja va fan.. men dom sa inget om din hastighetsmätare då? å hur kunde dom årsmodellsbestämma din då? för tydligen räckte det inte med min eu regg för att årsmodellsbestämma å han kunde inte göra det på motornummret elr nått... fan va underligt detta e fan.. niklas.. åsså en röd supra :P regga sin i dec.. i lomma.. å där gick den igenom med vinge å allt... å han hade inte mer papper än mig med. inte mer info.. men dom kolla upp totalvikten genom vägverket å så.. men dom e fan underliga... nope. min e -93....

NILLE.. haha.. ne inte såå vanligt samma vecka två st, i landskrona.. hahha.. men ska nog ta min till omma å göra efterkontrollen på reggbesiktningen där ist.. känner lite folk på bilprovningen där med så :P

å till er alla andra: fick höra att där ska finnas en plåt i bilen som det ska stå på med totalvikt å årsmodell å så... stämmer detta?

nikeless
2007-03-10, 10:51
jadu bränski..

Sa ju från början du skulle åkt till Lomma!!!

PS: Känner en besiktningssnubbe och jag frågade honom.. Vingen ÄR godkänd!!!
Visst sen finns det sånna sura gubbjävlar som verkar antingen avundsjuka eller så e de nått annant, men faktum kvarstår att den får sitta där!!!