handdator

Visa fullständig version : Strulig bilaffär

SupraBoy
2003-09-02, 16:38
Jag undrar hur jag ska göra med den killen som köpte min supra…
Lite fakta i fallet är att han köpte den för snart en månad sedan, men har inte betalat mig alla pengar än. Fast det står på kvittot att han skulle betala senast det 17/8 om inte en nyckel som fattades kom fram. Det står även att då får han pruta 1000kr för det isf. Det har vi kommit överens om nu, men då börjar han klaga på att det fattas en larmdosa. Och det har vi inte ens diskuterat förut plus att han köpte ju bilen i ”befintligt skick”. Men schysst som man är så skickar jag han en larmdosa som jag har hemma…. Men fortfarande inga pengar.

Vad tycker ni jag ska göra? Hämta tillbaka bilen och göra avdrag för mil m.m eller skicka dit några mindre trevliga personer att hämta pengarna? I båda fallen vara så han vill eller inte…

Supramannen
2003-09-02, 17:02
Hur mycket pengar saknas

Mitt råd är man säljer aldrig en bil utan alla pengar i handen,

SupraBoy
2003-09-02, 17:10
29k som fattas...

Nä man har lärt sig något på det här.

Supramannen
2003-09-02, 17:25
29k är en rätt stor slant

Va säger han själv

SupraBoy
2003-09-02, 17:39
Han säger hela tiden att han ska sätta in pengarna, men när jag har gjort som han säger så är det något nytt han vill. Senaste är att när han har dosan i handen så ska han sätta in pengarna... jag skickade den i fredags så den skulle ha varit hos han igår. Det finns ju en stor risk att han inte har pengarna...

Supramannen
2003-09-02, 17:42
Hämta hem bilen

Hanky
2003-09-02, 17:56
Ja hämta tillbaka bilen, och ta med dig ett par personer, ifall att de skulle bli strul.

Nikorasu
2003-09-02, 19:01
Hämta bilen utan tvekan...

Thomas T66
2003-09-02, 19:10
TYcker du ska ta me dig dem otrevligaste personer du känner till han o ge han ett ultimatum pengar innan.... annars .......

Fonz
2003-09-02, 19:56
mmm...trist med oseriösa personer....lita aldrig på någon...hur ordentlig och trevlig personen än verkar vara...har en kompis som hade ett liknande problem vid en bilaffär, skitjobbig snubbe, bytte nummer och hade sig...
-Alla pengar på en gång eller ingen affär överhuvudtaget....

Gå och hälsa på din köpare med några polare och ha några aluminiumträn liggandes i bilen utifall.... :twisted:

SupraMagnus
2003-09-02, 20:18
Lite fakta i fallet är att han köpte den för snart en månad sedan, men har inte betalat mig alla pengar än. Fast det står på kvittot att han skulle betala senast det 17/8 om inte en nyckel som fattades kom fram. Det står även att då får han pruta 1000kr för det isf. Det har vi kommit överens om nu, men då börjar han klaga på att det fattas en larmdosa. Och det har vi inte ens diskuterat förut plus att han köpte ju bilen i ”befintligt skick”. Men schysst som man är så skickar jag han en larmdosa som jag har hemma…. Men fortfarande inga pengar.

Vad tycker ni jag ska göra? Hämta tillbaka bilen och göra avdrag för mil m.m eller skicka dit några mindre trevliga personer att hämta pengarna? I båda fallen vare så han vill eller inte…
Hej Anderas och tack för senast !
Ta tillbaka bilen om ni inte har ett kontrakt på annat ...
Finns alltid bilköpare som vill blåsa en .....
Se alltid till att upprätta ett köpekontrakt där allt är reglerat
Om en köpare konstrar ska minst handpenningen (10%) gå förlorad ...
Hoppas du inte är försent ute ....

M.v.h.

/Magnus

Rainman
2003-09-02, 21:43
Ja du! Har ni skrivit ett kvitto på att han har köpt bilen så kan du nog glömma dina pengar.
Det går inte att göra som du har gjort, man kan inte lita på folk så...

Du kan ju alltid erbjuda honom att få tillbaka pengarna som du har fått & ta tillbaka bilen. Det är nog det ända som kan gå. Det funkar inte att "bara" hämta tillbaka den....

Nikki
2003-09-03, 00:25
Är bilen överskriven på honom?

SupraBoy
2003-09-03, 00:51
Ja du! Har ni skrivit ett kvitto på att han har köpt bilen så kan du nog glömma dina pengar.
Det går inte att göra som du har gjort, man kan inte lita på folk så...

Du kan ju alltid erbjuda honom att få tillbaka pengarna som du har fått & ta tillbaka bilen. Det är nog det ända som kan gå. Det funkar inte att "bara" hämta tillbaka den....

Jag har ju kvitto på att jag inte har fått alla pengar än.... men just nu lutar det åt att jag plockar med mig några otrevliga polare och åker ner till han. :twisted:

SupraBoy
2003-09-03, 00:52
Är bilen överskriven på honom?

Jo det är den, men det finns alltid sätt att fixa så den blir skriven på mig igen 8)

SupraPierre
2003-09-03, 01:04
Om bilen är överskriven på köparen är det illa då har
han ju den juridiska rätten på sin sida...
Men lycka till...

SupraBoy
2003-09-03, 02:00
Fick ett bra inlägg på zatzy om det här.... lösningen heter kronofogden :lol:

Rainman
2003-09-03, 08:15
Fick ett bra inlägg på zatzy om det här.... lösningen heter kronofogden :lol:
Och vad tror du att dom kan göra?
Bilen är ju skriven på honom....

fartblind
2003-09-03, 09:20
Hur ser kontraktet ut som ni skrev ?

Om ni har träffat överenskommelse och allt står i kontraktet så är det inga problem att driva ärendet, först via Kronofogden och sedan vidare.

Du kan kontakta mig via PM om du behöver hjälp.

//
Magnus
(Den stora fasan för de flesta om de sitter på fel sida bordet) :)

AceDino
2003-09-03, 10:49
Hej, har hängt här och läst ett tag tänkte att det var dags att säga nåt.

Killen har inte dina pengar. Man backar inte 30k för en larmdosa och en nyckel. Känner igen detta beteende, hände min kompis för 1,5år sen. Killen drog ut på det i ett halvår med "hjälp" av de sjukaste ursäkterna. Han ville inte betala eller svara, tills de hälsade på honom på rätt sätt (i det fallet).

/micke

SupraBoy
2003-09-03, 13:47
Hur ser kontraktet ut som ni skrev ?

Om ni har träffat överenskommelse och allt står i kontraktet så är det inga problem att driva ärendet, först via Kronofogden och sedan vidare.

Du kan kontakta mig via PM om du behöver hjälp.

//
Magnus
(Den stora fasan för de flesta om de sitter på fel sida bordet) :)

Du har pm :D

SupraBoy
2003-09-03, 13:48

Killen har inte dina pengar. Man backar inte 30k för en larmdosa och en nyckel. Känner igen detta beteende, hände min kompis för 1,5år sen. Killen drog ut på det i ett halvår med "hjälp" av de sjukaste ursäkterna. Han ville inte betala eller svara, tills de hälsade på honom på rätt sätt (i det fallet).

/micke

Välkommen.

Jo det är en lösning det också :twisted:

fartblind
2003-09-04, 12:44
Supraboy; DU har PM :D

Mattsson
2003-09-04, 23:21

/micke

Helt rätt! Inget gullande med sådana svin, betalar han inte vid överenskommen tidpunkt så åk dit och ställ han mot väggen (eller kasta honom igenom den)!!!

Har själv varit med om struliga bilköpare som har orsakat mig en massa huvudbry och ilska under sex månaders tid. Nästa gång kommer jag nog garanterat att slå personen i fråga sönder & samman direkt, istället...

/Martin

Martin
2003-09-06, 16:54
Tjenare!

Alltså, först och främst så är ju det stora misstaget i den här affären att ägarbytet är gjort innan betalningen är slutförd.
Detta innebär att du ju inte kan ta tillbaka bilen, eftersom köparen äger den.

Vad du nu kan göra, är att gå till din lokala polisstation och upprätta en anmälan, men sen får du själv driva detta civilrättsligt (anlita en advokat).

Detta är, kort sagt, ett jättesvårt ärende, eftersom köparen kan hävda att han visst betalat dessa 29000:-, och såvitt jag förstår så kan du inte motbevisa honom.

Trist att sånt här händer, men det är bara att acceptera att man inte får vara för godtrogen, speciellt inte när man säljer saker privat.

Mvh /Martin, Polisen Täby

SupraBoy
2003-09-06, 21:05
Tjenare!

Alltså, först och främst så är ju det stora misstaget i den här affären att ägarbytet är gjort innan betalningen är slutförd.

Vad du nu kan göra, är att gå till din lokala polisstation och upprätta en anmälan, men sen får du själv driva detta civilrättsligt (anlita en advokat).

Detta är, kort sagt, ett jättesvårt ärende, eftersom köparen kan hävda att han visst betalat dessa 29000:-, och såvitt jag förstår så kan du inte motbevisa honom.

Trist att sånt här händer, men det är bara att acceptera att man inte får vara för godtrogen, speciellt inte när man säljer saker privat.

Mvh /Martin, Polisen Täby

Jodå jag kan bevisa att han inte har betalat... Sen har man fått lite tips av Fartblind här på forumet. Så nu är det nog löst... förhoppningsvis :)

Rainman
2003-09-07, 20:21
Jodå jag kan bevisa att han inte har betalat... Sen har man fått lite tips av Fartblind här på forumet. Så nu är det nog löst... förhoppningsvis :)
Hur ska du kunna bevisa det? Han kan ju hävda att han har betalat.
Det blir ord mot ord!

SupraBoy
2003-09-07, 20:36
Det blir ord mot ord!

Eftersom det står på kvittot att resten av pengarna ska överföras till mitt konto. Så det är bara att ta ett kontoutdrag.

SupraMagnus
2003-09-07, 20:54
Det blir ord mot ord!

Eftersom det står på kvittot att resten av pengarna ska överföras till mitt konto. Så det är bara att ta ett kontoutdrag.
Hej Andreas ! stå på dig ...

Han kommer väl inte bli "speciellt" väl mottagen här ? bl.a. :twisted:
Kommer knappast att få någon hjälp här ?.. och när det blir dags att sälja kommer jag att dela ut varningstrianglar överallt ...
Fy tusan för sådana som försöker "stjäla" till sig bilar genom att inte fullfölja betalningen ...
Tråkigt att såna "rötägg" finns ... :cry:

M.v.h.

Magnus

HenkeM
2003-09-09, 13:34

Vad tycker ni jag ska göra? Hämta tillbaka bilen och göra avdrag för mil m.m eller skicka dit några mindre trevliga personer att hämta pengarna? I båda fallen vara så han vill eller inte…

Å andra sidan kan man se det här som förtal (se tryckfrihetsfördningen 7kap 4§ & brottsbalken 5kap 1-2, 4-5) dessutom och olaga hot och förberedelse till stöld. Så ta det lungt grabben.
Om jag vore ett "rötägg" som det var någon filur som skrev så skulle du aldrig få stålarna. Eftersom varken DU eller JAG har uppfyllt någon del av avtalet så har betalningen dröjt.

Dessutom har killen som skrev det här rätt:
"Alltså, först och främst så är ju det stora misstaget i den här affären att ägarbytet är gjort innan betalningen är slutförd.
Trist att sånt här händer, men det är bara att acceptera att man inte får vara för godtrogen, speciellt inte när man säljer saker privat. "

Så ta det lungt grabben så ska du få dina stålar.

Thomas T66
2003-09-09, 13:39
Skönt att se att du fick tummen ur....

markus
2003-09-09, 19:06
Bra metafor där :wink:
Bra att du inte nämner *** vid dess rätta namn för då kan du ju bli stämd av denna reko kille :roll:
Men har säljaren fått sina pengar nu ?
Eller är det bara snack och lite verkstad som vanligt i sådana här fall ?
Känner igen det här tyvärr .
Vilken del av avtalet som inte är uppfyllt , motsvarar 29000:-?
En saknad nyckel eller vad ?
Så killen säljer bilen är hygglig litar på dig och låter dig få bilen trots att slutbetalning inte skett .
Hur förvaltade du det förtroendet ?
Börjar strula om det ena och det andra .
Vad är det som inte är uppfyllt ?
Att ett handslag inte gäller längre har man sådana som dig att tacka för.
Du är väl inte direkt rätt person att börja svamla om paragrafer i lagboken ? :roll:
Den behöver du nog f.ö. läsa lite oftare , du verkar ha missat en hel del sidor :wink:

Markus

GT4-R
2003-09-10, 09:58
Grabben ja du.. var man tvungen att ta reda på nummret till din mor för att lösa den här soppan.

Inte lite less man blir på personer som inte sköter sina affärer.

GT4-R

HenkeM
2003-09-10, 10:47
Bra metafor där :wink:
Bra att du inte nämner *** vid dess rätta namn för då kan du ju bli stämd av denna reko kille :roll:
Men har säljaren fått sina pengar nu ?
Eller är det bara snack och lite verkstad som vanligt i sådana här fall ?
Känner igen det här tyvärr .
Vilken del av avtalet som inte är uppfyllt , motsvarar 29000:-?
En saknad nyckel eller vad ?
Så killen säljer bilen är hygglig litar på dig och låter dig få bilen trots att slutbetalning inte skett .
Hur förvaltade du det förtroendet ?
Börjar strula om det ena och det andra .
Vad är det som inte är uppfyllt ?
Att ett handslag inte gäller längre har man sådana som dig att tacka för.
Du är väl inte direkt rätt person att börja svamla om paragrafer i lagboken ? :roll:
Den behöver du nog f.ö. läsa lite oftare , du verkar ha missat en hel del sidor :wink:

Markus

Frågan är ju vad DU har med det här att göra?
Och, JA, jag är rätt persom att börja "svamla" om paragrafer i lagboken. Du, Markus, peka på vilka sidor jag behöver läsa? :wink:

HenkeM
2003-09-10, 10:49
Grabben ja du.. var man tvungen att ta reda på nummret till din mor för att lösa den här soppan.

GT4-R

Samma här, vad har DU att göra med det här?

Rainman
2003-09-10, 11:09
Håll bara diskutionen på vettig nivå...

HenkeM
2003-09-10, 11:30
Håll bara diskutionen på vettig nivå...

Om du frågar mig har den nog aldrig varit på en vettig nivå.

GT4-R
2003-09-10, 12:38

GT4-R

Samma här, vad har DU att göra med det här?

Allt ditt tjafs har kostad mig tid och pengar för att vi skulle kunnat fixat en ny bil till supraboy.

GT4-R

SupraPeter
2003-09-10, 14:14
det här liknar zatzy kan ni inte ta det vis pm eller så?

mvh peter

SupraBoy
2003-09-10, 14:18
Nu sitter pengarna på mitt konto, men tänk er för en extra gång innan ni gör affär med den här killen :!:

Supramannen
2003-09-10, 14:25
Bra då låser vi denna