handdator

Visa fullständig version : Utförd effektmätning

TTE SilverSupra
2003-09-10, 11:15
Jag har precis varit och mätt effekten på rullande landsväg hos Autokinito i Uppsala på min MKIV. Resultatet var ju inte riktigt vad jag hade förväntat mig! :evil:

Bilen har idag uppställt laddtryck till 1bar (Rickard har sett hur detta är gjort med en pysventil), APexi konluftfilter, reducerat 1 katalysator och har 3" HKS rör efter den första katten. TROTS detta så har jag en motoreffekt på 322hk och 275hk på drivhjulen med en kraftig dip mellan 3000 och 4500rpm. Denna dip identifierades av Autokinito som "misständningar".

Jag önskar konstruktiv feedback på vad jag ska göra som nästa steg för att "få rätsida" på problemet. Finns det någonstans jag kan publicera resultatet i pdf?

Thomas T66
2003-09-10, 12:33
Du måste väl ha märkt själv om den missade eller ??..
Har du laddtryck där den inte går bra?
har du kollat över tryck klockorna som har hand om sekventiella laddningen?
hur mår motorn generellt?

TTE SilverSupra
2003-09-10, 15:03
Du måste väl ha märkt själv om den missade eller ??..
Har du laddtryck där den inte går bra?
har du kollat över tryck klockorna som har hand om sekventiella laddningen?
hur mår motorn generellt?

Tack för bra frågor!
Om jag bara kunde publicera mätprotokollet med alla kurvor så skulle man se tydligare. Men jag tolkar det som att laddtrycket sjunker mellan dessa varvtal (ner till runt 0,6bar). Jag tycker inte att motorn missar och har aldrig reagerat på det tidigare! Har inte kollat tryckklockorna. Vad ska man kolla?
Motorn går annars mycket bra, drar ingen olja, knackar ingenting... Vridmomentet låg på 391Nm vid 4520rpm. Vad är standard?

Rainman
2003-09-10, 15:34
Hjälper TTEsilversupra med att lägga upp en bild.

http://www.greenmetall.se/supraeffektmatning.gif

Supramannen
2003-09-10, 15:37
330hk och 440nm

Undrar om mätningen verkligen gjordes rätt, och om derra bänk är OK

Skulle åka till Rototest i sthlm istället, din bil går bra, allefall när jag körde den, kom för bi så ska du få åka mot annan BPu bil, tror nog den kommer gå jämnt, tror på felaktig mätning av dom

TTE SilverSupra
2003-09-10, 15:57
330hk och 440nm

Undrar om mätningen verkligen gjordes rätt, och om derra bänk är OK

Skulle åka till Rototest i sthlm istället, din bil går bra, allefall när jag körde den, kom för bi så ska du få åka mot annan BPu bil, tror nog den kommer gå jämnt, tror på felaktig mätning av dom

Och den går fortfarande lika bra! Autokinito hävdar att deras utrustning är nykalibrerad och att värdena som den visar är korrekta! Det är just dipen mitt i effektkurvan som gör mig (och Autokinito) lite förbryllad! Det är nog en bra idé att göra ett rototest i Sthlm för att få ett jämförande värde.

Skulle en slirande koppling kunna ge detta konstiga resultat?

Kanske dags att gå på din linje, Rickard, och ta bort hemmatrimmet och montera en BoostController istället...

TomSid
2003-09-11, 11:50
Är inte tryckfallet/effektfallet typiskt för den sekvensiella setupen? När spjällen släpper igenom avgaserna genom turbo 2 så dippar väl effektkurvan tillfälligt.

fartblind
2003-09-11, 12:53
Helt rätt som TomSid säger, kör du i Seq läge (orginal) så får du denna dippen mellan ca 3500-4000 varv, det får alla, inget konstigt med det.

Din kurva ser ju fin ut, men alldeles för låg.....

/M

TomSid
2003-09-11, 14:14
Ett tips är att köra turbona parallellt. Skönare och mer förutsägbar acceleration tycker jag, plus att ljudet ändrar karaktär på låga varv.
Längra livsläng på aggregat 2 är inte heller fel.
Och att man torskar första turbons tryck i början är ingen jätteförlust heller.

TTE SilverSupra
2003-09-11, 16:19
Ett tips är att köra turbona parallellt. Skönare och mer förutsägbar acceleration tycker jag, plus att ljudet ändrar karaktär på låga varv.
Längra livsläng på aggregat 2 är inte heller fel.
Och att man torskar första turbons tryck i början är ingen jätteförlust heller.

Tack Tom för de fina tipsen. Jag vet inte hur man ställer om turborna att gå parallellt!? Kan du förklara principen?

Men den största överraskningen var nog iallafall den låga effekten!? Men jag säger som Rickard, jag tror inte att resultatet stämmer! Kan eventuellt tro att det var kopplingsproblem (eftersom det högsta vridmomentet oxå uppnås vid detta varvtal). Ska byta koppling och göra om testet igen...

TomSid
2003-09-11, 16:56
Det är två spjäll som skall ställas i öppet läge.
Det ena spjället är ett stort spjäll som sitter i delen direkt efter turbinhusen, och det andra sitter efter utloppet ur kompressorhuset på det sekundära aggregatet, på första rörstumpen liksom.

Kan ju vara lämpligt att göra samtidigt som kopplingsbyte kanske. Rickard kan nog hjälpa dig.

fartblind
2003-09-11, 17:47
som enklare alternativ gör man det direkt mot styrenheten, och bygger en strömbrytare inne i bilen så du kan växla mellan seq och parallellt läge på turbosarna...inget svårt ingrepp om man vågar klippa lite kablar och vet vad man gör.... :D

Junior
2003-09-11, 19:31
330hk och 440nm

440nm är bra men om man vill vara petig ska de va 443nm för att vara helt korrekt. Mätt och utdraget med ett pilot 1010 instrument.

Har papperen i bilen om all teknisk data till MKIV -94 - -96.

TTE SilverSupra
2003-09-12, 08:08
Efter att testat ett flertal gånger, så finns det en ryckighet eller ojämn gång mellan dessa angivna varvtal som jag inte kan förklara. Jag känner igen fenomenet sedan förra hösten och tidigt i våras. Rickard monterade en FCD i våras (eller rättare sagt försökte ställa in den befintliga Superchip FCD som satt där). Ryckigheten verkar bara uppstå vid kallare väderlek och därför trodde jag att det var fuel cut jag kände. Har inte känt av det under hela sommaren. Ryckigheten gör att man märker en radikal effektminskning!