handdator

Visa fullständig version : Till nuvarande och fd. MKIV ägare.

Egnell
2003-03-24, 11:48
Tjau!

Skulle vilja höra lite hur det är att äga en MKIV:a. Står kanske snart inför ett val att belasta ekonomin med en sådan, förutsatt att man hittar en också... men men. :P

Säg nu att man inte tjänar en IT-arkitekts lön á 800:-/timme... hur mycket kommer bilen att ta av vardagsplånboken. Blir det verkligen att man får vända på slantarna för att t.ex ha råd med nya däck? Är ju i mina yngre år just nu... mycket uteliv för min del... så att lägga allt på bilen och sitta hemma och tråka är väl inget jag skulle önska, även om jag nu VÄLDIGT gärna skulle vilja ha en MKIV, fälgar m.m m.m.... det rinner ju iväg.

Är det osmart att ens fundera på ett köp.... går å tänker på det 24-seven lixom!! Kanske att man skulle vänta.... jaa... men suprorna blir precis som mig inte yngre direkt!

Har ju planer på att byta yrke, kanske tjäna lite mer... skrapar desutom trisslotter då och då :mrgreen: ... men det tycks ju inte komma nån vart *suck*

de Schalom
2003-03-24, 12:24
Hej Egnell!

Jag säger så här; jag är också i mina yngre år (21 just nu) och studerar och jobbar samtidigt och har nog en rätt vanlig lön kan man säga. Det betyder att jag skulle inte vilja slänga ut mina slantar på en mkiv och dessutom snåla med andra supra godis. Då köper jag hellre än billigare bil och har råd med andra roliga saker också, men det är hur jag funkar i alla fall. Dock hade jag nu råd p.g.a ett arv, men det är en annan historia.

Så det jag tycker är avgörande är hur mycket du är villig på att lägga på en supra samt hur mycket har du över varje månad efter att du betalar avbetalning (om du nu gör det), bensin, försäkring osv.

Skulle ta ett riktigt seriöst tänk stund över det hela innan du gör något som kanske inte blev så roligt i framtiden.

Som sagt, detta är vad jag tycker.

Hur som helst så får man önska dig lycka till :)

Egnell
2003-03-24, 13:03
Måste säga att jag tänker likadant!

För tillfället är jag väldigt inne på att byta jobb, eller ja byta branch helt totalt. Men för att inte bli fångad i samma branch träsk känns det som om jag måste studera, om jag inte skulle ha tur o glida in på ett bananskal nånstans, men det lär ju inte hända.

Hur som helst, oavsett branch byte eller studerande så måste jag dessutom flytta p.g.a. min bostads olägliga plats, och till skillnad från nu när jag bor gratis hemma så blir ju det ytterligare påfrestningar i ekonomin. Vet att nästan allt pekar på att jag inte ska skaffa en supra nu, men svaret är egentligen ganska enkelt om jag skulle vilja ha en... jobba kvar där jag är nu, bo hemma gratis och betala av lån på en supra, och dessutom ha pengar kvar till liv.

Enda problemet med den taktiken, förutom att jag skulle förtära på detta skitjobb, är att det kanske inte skulle bli så mycket över till godis :?

Hmm.. jag vet inte vad :cry: :cry: *sliter mig själv i håret*

Rainman
2003-03-24, 13:13
äumh...jag vill bara säga till alla 20åringar som typ bor hemma & funderar på att ta lån till en bil. Tänk er för & tänk lite framåt!
Bor du hemma å sen har ett trevligt litet lån på halsen så blir det inte LÄTTARE direkt att försöka flytta hemifrån, om man inte vill bo hemma tills man är 30 vill säga....
Jag tycker att det är jättedumt! ...jag har passerat 30...

Egnell
2003-03-24, 13:27
Jo... vad tror du det är som gnager i huvet på mig :P Frågan är vad en MKIV är om ex. 10år... en rishög som rullat 25.000-30.000 mil?

Helt klart att ett sånt här val kräver priorietering och kompromisser av vissa saker. Den korta vägen till en mkiv betyder troligen nedskärningar av annat, såsom en flytt t.ex.

Att ge sig in på den långa vägen (studera, jobba upp sig osv..) kanske resulterar i, ingen supra alls när man väl har förutsättningarna för att köpa en.

SupraMagnus
2003-03-24, 13:29
Enda problemet med den taktiken, förutom att jag skulle förtära på detta skitjobb, är att det kanske inte skulle bli så mycket över till godis :?

Ja du David ...det kostar på att smaka på Supra ...
Du var nog bara 2 år gammal när du fick åka i min Supra första gången , och nu ser du hur det gick :lol:
Livsfarligt .... :wink:

/Magnus

Egnell
2003-03-24, 13:48

Ja du David ...det kostar på att smaka på Supra ...
Du var nog bara 2 år gammal när du fick åka i min Supra första gången , och nu ser du hår det gick :lol:
Livsfarligt .... :wink:

/Magnus

Jasså... det visste jag faktiskt inte (how could i) trodde att du hade en vanlig celica förr... i was wrong. Men då har vi ju förklaringen till begäret iaf :mrgreen:

Rainman
2003-03-24, 13:52
Även jag har ganska stora problem att köpa en MK4:a....
Men jag har hus å allt det där....
Självklart så blir det lån, och jag har räknat på det här...det "ska" faktiskt gå. :D

SupraMagnus
2003-03-24, 13:55
Japp.... en CelicaSupra -84 2,8 i , var det då ( vi var barnvakt )... ett par Celica hade jag hunnit med innan den ....

/Magnus

SupraMagnus
2003-03-24, 14:00
http://www.optical.se/supra/efn.jpg
Här är en bild på den ...

/Magnus

Egnell
2003-03-24, 14:09
hehe, ja där ser man! Har nåt minne av en bil som du hade när jag var lite äldre än 2 år. Kanske att jag var 5-6 eller något sådant, hmm alltså 87-88... hade du den där bilen då också eller? Vet att den var röd.

Supramannen
2003-03-24, 14:14
Mitt tips är faktiskt att köpa fin bilen innan man flyttar hemifrån...lättast med ekonomin då

Egnell
2003-03-24, 14:16
Det första positiva svaret! :o Innerst inne vill man ju att alla ska säga att man ska köpa en... :lol:

SupraMagnus
2003-03-24, 14:20
Den här hade jag fram till jag köpte min första MKIII en röd 89 årsmodell köpte den runt 1990
Den enda andra röda bil jag hade under den denna period var en Volvo 244 som vinterbil när supran var inne och sov ...

/Magnus

SupraMagnus
2003-03-24, 14:29
Här har du din kusin som nyss fått sig en åktur i unga år
http://www.optical.se/supra2/olmbarn.jpg

Se hur det gick för honom ... :)

http://www.optical.se/supra2/smann.jpg

/Magnus

Egnell
2003-03-24, 14:47
Farliga bilar de där :mrgreen:

Ferox
2003-03-24, 14:48
Jo... vad tror du det är som gnager i huvet på mig :P Frågan är vad en MKIV är om ex. 10år... en rishög som rullat 25.000-30.000 mil?

Helt klart att ett sånt här val kräver priorietering och kompromisser av vissa saker. Den korta vägen till en mkiv betyder troligen nedskärningar av annat, såsom en flytt t.ex.

Att ge sig in på den långa vägen (studera, jobba upp sig osv..) kanske resulterar i, ingen supra alls när man väl har förutsättningarna för att köpa en.

Det är det värsta av allt ju. Tänker likadant jag också. (21år) När jag får råd med en MKIV blir den som att köpa en MKIII idag. :(

Nikorasu
2003-03-24, 14:51
Visst är det lättare att köpa bil när man bor hemma, man har ju inte direkt några mega utgifter då, men som rainman säger så blir det bra mycket svårare att få råd med allting annat sen när man ska bege sig från hemmet och skaffa eget...

Egnell
2003-03-24, 14:52
Speciellt om det skulle komma en ersättare till mkiv:n

khorn
2003-03-24, 17:40

Man köper ju en bil för att man tycker om den. Då kan man ju inte tänka på hur den kommer att se ut om 10 år:) Kolla bara på MKIII:orna dom e över 13 år gammla men ser väldigt snygga och välvårdade ut fortfarande :D Ger man bilen kärlek och ömhet så varar den länge. Farsan har haft sin Impala SS sen 64 :D

Egnell
2003-03-24, 17:58
Förvisso, men skulle bilen redan vara sliten, vilket skulle kunna vara fallet med många mkiv:or om 10år, så övervinner inte kärlek exempelvis turbo-ras och sliten koppling... :roll: snarare $$$. Nu säger jag inte att alla mkiv:or skulle vara "slitna", men jag tror dock att dom få lågmilarna och andra supror i bra skick som finns då kommer hållas hårt av ägarna. Aja... bara en prognos lixom.

Tobbe Nukem
2003-03-24, 18:00
Har liknande problem som Egnell. Fallet är dock det att jag så gärna vill ha en MKIII'a :) Felet är att jag är civiltjänstgörare, tjänar mao. inte så mycket. Studerandet fortsätter till hösten men jag vill så förbannat gärna ha en MKIII! Har t.o.m. funderat på att sälja dator och saker för att ha råd med en. Men men, den som lever får se :)

Lycka till med ditt tänkade iaf! 8)

Ishian
2003-03-24, 19:41
Jag är 21 och har en 94:a mkiv. säger bara slå till medans du är ung och kan unna dig lite lyx, man kan lägga ut mycket pengar på sin supra om man vill ha mer än orginal effekt eller inget alls efter inköp det bestämmer man ju själv. själv så skiter jag i allt som inte har med bilen och göra just nu :twisted: , har själv lagt en 35tusen. efterinköp.

Egnell
2003-03-24, 22:30
Hmm.. jo det känns ju som att pengarna skulle kunna rinna iväg efter ett eventuellt inköp. Vad går fälgar o däck på tillsammans?? 40k.. 50??? och så kanske lite försköning, läs "plast"... och sedan för att inte tala om lite "hästfoder" till stallet. Allt godis slutar väl på minst 100.000 extra utöver bilköpet *suck*

Ferox
2003-03-24, 23:06
Sorgligaste tråden på länge. Trots att man fattat det innan så förstår man nu ännu mer hur liten chans det är att det blir en MKIV :cry: