handdator

Visa fullständig version : Mazda RX7 ??

NorrlandsGuld
2003-10-16, 09:33
Jag behöver lite hjälp och åsikter på RX7:an alltså senaste modellen som kom 92! vad tycker/tror ni?

NorrlandsGuld
2003-10-16, 09:34
Jag har alltså tänkt köpa en !! Tycker de verkar vara en rolig bil....

Egnell
2003-10-16, 09:39
Ja med lite enkla tag (läs; ynkliga små "plastbitar") så blir den ju riktigt läcker, tycker jag.

NorrlandsGuld
2003-10-16, 09:53
Jag känner mig inne på den banan jag med.

Hur är det med motorerna då ? nån som vet?

Egnell
2003-10-16, 10:02
umm, ja... det har väl inte undgått många att det sitter en 1,3 liters wankel motor i rx7:an. 240hk orginal om jag inte minns fel

så mycket mer om motorn vet jag inte... kanske nån annan vet :roll:

NorrlandsGuld
2003-10-16, 10:43
ja spec:en på motorn kan jag ... men hållbarhet å sånt vet jag inget om.. trimvänligheten å sånt!.

Egnell
2003-10-16, 11:01
Nu var det länge sedan, men jag läste om nåt projekt med en rx7:a på nätet... Har för mig att rx7:an inte är lika magisk som Mkiv:n när det gäller undangömda pollar inför BPU uppgradering. Ökar bara marginellt typ,.. ska man upp högre är det byte av många "utanpåliggande" komponenter, IC, turbo, osv.. osv..

Sen är frågan för "när" (vilken hk gräns) man behöver byta grejer i själva motorn, det lär ju inte vara allt för billigt med tanke på att det just är en wankel.

Egnell
2003-10-16, 11:04
Just de... angående hållbarhet. Allt det positiva man läser om en wankelmotor är ju att det innehåller färre rörliga delar = mindre saker som kan paja. Samma gäller nog rx7:an.

Det negativa är när just dom här få rörliga delarna pajar... då blir de dyrt.

Neider
2003-10-16, 12:20
Gå in på www.Gasa.mer.nu och titta på reportage där finns lite info..
Martin är grym på Mazda

Nikorasu
2003-10-16, 13:08
Var en RX7:a sist på Blackrace i Helsingborg, riktigt fin var den och den gick rätt bra oxå, har hört många säga att motorerna är kända för att gå åt helvete dock...

AceDino
2003-10-16, 14:42
Det är bara kolla vad lite plast kan göra, t.ex. Toretto's RX 7:a i F & F är ju riktigt snygg ;) Sen att ha lite mysig gas i passagerarstolen kan man kanske hoppa över :wink:
Har man pengar så är det bara att prova! Själv försöker man få råd att prova Supran :P

/Micke

SupraPeter
2003-10-16, 15:19
har för mig att de måste renoveras efter 10000mil annars kan man lika väl sluta att kolla oljan...men kan ju varit lösmynta rykte...ni vet ju hur zatzy är

mvh peter

NorrlandsGuld
2003-10-16, 15:54
Ja de verkar så!

Men jag har en på g med flång ny motor!

men de känns ändå lite motigt!

sleeplezz
2003-10-16, 16:53
Gå in på www.402m.com sen klicka på forumet för Borås, det finns en kille där som kallar sig v_skog han kan precis allt som är värt att veta om den bilen. Han har en själv, singel med en T78 i...

U Lost
2003-10-16, 17:21
Halloj

Du kan ju gå in på Rx7.nu om du inte redan har varit där..riktigt fin Rx7:a

Det jag har hört om dessa bilar är att man kan få ca. 30 Hk bara av att byta avgassystem...PGA en slags strypning. Detta kommer från killen som har den sidan Rx7.nu han var på Vallåkra och berättade en del om bilen..

Sen även att dessa wankelmotorer bra men så fort du börjar trimma dom så uppstår det problem..Typ att de inte blir täta mellan rotorn och huset...men forska på för det är nog en jä..ligt kul bil att köra.
:D
Hai

Putte

Thomas T66
2003-10-16, 19:08
Jag har hört att 13b motorn har 70st vakumslangar(??)
men om motorn är ny så måste ju den första ha rasat :D

cossiemanden
2003-10-16, 20:52
Den svarta RX7 som var til blackrace er min kompis, den er jättesnyg...
Kør me ALT i hks, manglar bara motorstyring nu då...
Men nu ger den lite över 400kursar.... MYCKEt spind hehe

MEN.... FY FAN DET DYRT!!!!

NorrlandsGuld
2003-10-16, 22:17
Jo gamla motorn rasade pga paj kylare.. tömde den på autobahn!

Supramannen
2003-10-16, 23:54
Rx7an akilles häl

Hållbarhet och drivsäkerhet

v_skogh
2003-10-20, 21:20
Rx-7
FD3S är alltså utrustad med en 13b motor och sq-laddad dubbel turbo. Hållbarheten är som ni redan klargjort ett problem, livslängden är ungefär den halva mot en kolvmotor. Så renovering mellan 10-15 kmil är normalt.
BPU i en RX-7 innefattar ungefär detsamma som på en Supra, det ger iaf runt 350 hk vilket räcker gott i en bil som väger runt 1300 kilo.
Växellåda och diff är överdimensionerat och pallar med en hel del effekt, exakt hur mycket vill jag inte svara på då jag inte har någon egen erfarenhet (tack å lov).
Om man skall jämföra bilen mot Supra som kanske inte är så konstigt på detta forum så bilr vikten till storfördel åt RX:en vilket även för med sig positiva egenskaper på bana. Tillförlitligheten och kunskapen är kanske det negativa då. Dock har många av den "yngre" gen. börjat skruva wankel på siståne så kunskapen sprids. Finns dock några riktigt klippor som ägnar sig åt renovering, förstärkning, portning osv av blocket.
Ett annat problem med wankel är den höga värmeutvecklingen, första modifieringen bör därför vara större och öppnare DP och senare IC och vattenkyl som hjälper till att hålla tempen ner i motorrummet.

NorrlandsGuld
2003-10-20, 22:27
Man tackar för informationen! har du tips på vem/nån som meckar med dessa och som kanske tillverkar lite roligare saker till dom ?

v_skogh
2003-10-20, 23:25
Lars "wankelguru" Bergström eller en kille som kallar sig Blennow (stavning?) på nätet är erkänt duktiga.
Du får lättast tag på dessa genom www.autosite.se/wankel

Så du har redan skaffat en?

JaPe
2003-10-21, 00:06
Se bara till att apexpackningen håller tätt vid köp och byt sedan ut den till en racespec fortare än kvickt sen ska den väl vara driftsäker som en MKIV nästan

lundapag
2003-10-31, 01:28
Hejsan,
har en del erfarenhet av just RX-7 92-
Bekant har haft två stycken och han fick byta motorer i båda efter runt 9000 svenska mil.
Största problemet är rotorspetsarnas slitage som är generalfel på wankeln. Vidare måste oljenivån hållas perfekt.
Vacum-slangarna har en tendens att ploppa ur med effektförlust och extremt ojämn kraftleverans som följd.
Min bekant lät Tripoint engineering sätta något sorts slängklammor på alla vacumslangar som skulle förhindra detta.
Jag har kört båda bilarna ganska mycket och jag älskar väghållning och växellåda. Har kört supra och den känns som en buss i jämförelse ;-)
Men motorn har extremt ojämn kraft leverans och det är lätt att spinna.
Den version jag körde skulle ha 255 hk men i bänk har tydligen motorn haft mellan 260-300 hk. Den går som ett troll!!
Jag skulle faktiskt hellre köpa en supra än en rx-7 för det är MYCKET krångel med motorn på rx-7 :-/ den är den svagaste länken på en annars underbar bil. Lycka till