SMR - Forum  

Gå tillbaka   SMR - Forum > Teknik > Teknik Mkiv
Registrera FAQ Medlemslista Kalender Dagens inlägg

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-05-06, 21:59
Slurbt Slurbt är inte uppkopplad
Supra Rookie
Supra Rookie
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 13
Standard Problem med kylsystemet

tjenare!

Jag har ett konstigt problem med min supra.
Det är att när jag har kört en liten runda med bilen och sen stannar och slår av tändningen så börjar det låta (bubbla) om kylsystemet. Den trycker även ut en hel del vatten i expansionskärlet, men efter några minuter så sugs det tillbaka in i kylsystemet igen. Kör jag hårt med den så bildas det ännu högre tryck och den kan överfylla hela expansionskärlet.

Har testat att lufta systemet väldigt många gånger men så länge bilen står still på tomgång så är kylarvattnet helt lugnt. Är endast vid körning som som det bildas tryck.

Det som jag tycker är lite märkligt bara är att om jag kör några kilometer och sen stannar och går ut o tar av kylarlocket när motorn är igång så är vattnet lugnt, men så fort jag slår av tändningen så börjar det låta i kylsystemet, och vatten trycks ut i expansionskärlet.

Termostat är nybytt
Kylarlocket är nytt
Värmen i kupén är bra
Den har aldrig kokat när jag kört med den, men däremot fick jag en spricka i originalkylaren för ett par år sen, så då bytte jag till en aluminiumkylare. Men sen dess har jag haft det här strulet med kylsystemet.

En annan sak som jag märkt är att den undre kylarslangen aldrig blir särskilt varm, men som sagt så är ju termostaten ny, och jag kollade även för skojs skull den gamla termostaten som satt i om den fungerade. Och den öppnade också när jag körde den i en gryta på spisen.

Har mätt upp temperaturen på kylarvattnet till 87c när jag har luftat och då borde ju som sagt termostaten ha öppnat, är ju en 82c termostat. Men den undre slangen är inte i närheten så lika varm som den övre.

Misstänker att det är toppackningen som är problemet, men vill ändå höra med er innan jag börjar riva i motorn.

Mycket tacksam för svar :)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-05-09, 22:17
prosty prosty är inte uppkopplad
Administratör
Site adminSupramannen member
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Luleå
Inlägg: 1 516
Skicka ett meddelande via ICQ till prosty Skicka ett meddelande via MSN till prosty
Standard

Kör komptest om du misstänker TLP , är ju ingen bra grej att köra med en bil du misstänker har pajat TLP på .
__________________
..:: prosty ::..
'94 blk/blk Supra MKIV Eurospec 6-spd
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-05-09, 22:34
Slurbt Slurbt är inte uppkopplad
Supra Rookie
Supra Rookie
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 13
Standard

Japp, jag ska kolla kompet inom kort.

Nej, precis. Den har heller inte rullat många mil sen det här felet uppstod.

Men har testat att köra litegrann de senaste dagarna som varit och den har inte skapat nåt jättetryck precis, även att man har laddat på lite mer. Men ljudet (bubblet) från kylsystemet kvarstår fortfarande efter att man har slagit av tändningen och den fyller upp expansionskärlet till 3/4 ungefär, men efter ca 5 min så sugs vattnet tillbaka in i systemet igen.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-05-10, 18:13
Slurbt Slurbt är inte uppkopplad
Supra Rookie
Supra Rookie
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 13
Standard

Nu har jag komptestat motorn också!

Värdena jag fick var:

(kg/cm2)

12,4 - 12,5 - 12,5 - 12 - 12,3 - 12,3

Det är väl bra värden?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-05-11, 08:29
prosty prosty är inte uppkopplad
Administratör
Site adminSupramannen member
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Luleå
Inlägg: 1 516
Skicka ett meddelande via ICQ till prosty Skicka ett meddelande via MSN till prosty
Standard

Jämt och fint. Inga problems
__________________
..:: prosty ::..
'94 blk/blk Supra MKIV Eurospec 6-spd
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-05-11, 13:35
Slurbt Slurbt är inte uppkopplad
Supra Rookie
Supra Rookie
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 13
Standard

Javisst, inget tyder på att topplockspackningen skulle vara kass. Den går hur jämt och fint som helst i motorn och alla tändstiften ser fina ut också.

Har varit och besiktat supran idag också, och den gick igenom utan anmärkning :).
Något höga avgasvärden, men ändå inom gränserna. Har inte bytt olja och filter på ett tag så det kan ju göra sitt.

Totalt har jag väl kört 7-8 mil idag och även laddat på ett par gånger, men allt är som det ska så länge motorn är igång, och jag kan ta av kylarlocket direkt när jag stannar utan att något vatten far ut. Men när jag stänger av den och motorn släpper trycket, så trycker den fortfarande ut vatten i expansionskärlet men som jag har sagt tidigare också så sugs det tillbaka in igen när motorn har svalnat av.

Så det vara så eller?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-06-29, 21:54
Caler Caler är inte uppkopplad
Mini Supramannen member
Mini Supramannen member
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 52
Standard

Ja vet att de va länge sen men hur gick de för dej?
Jag har exakt samma problem!
Svara med citat
Svara



Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Problem med AEM T-rex Teknik Mkiv 5 2008-07-30 17:13
Tömma kylsystemet / Byta bromsvätska prosty Teknik Mkiv 3 2007-11-15 10:48
Lufta kylsystemet Road-Runner Teknik Mkiv 3 2006-05-21 13:07
Problem.. _IcEmAn-Supra_ Skitsnack 3 2006-02-26 12:33
problem venis Teknik Mkiv 4 2004-06-14 13:47


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:38.


Powered by vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.