SMR - Forum  

Gå tillbaka   SMR - Forum > Allmänt > Allmänt
Registrera FAQ Medlemslista Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-08-24, 11:36
Rc51 Rc51 är inte uppkopplad
Supra Rookie
Supra Rookie

Reg.datum: Aug 2008
Standard Köpråd Supra MK IV

Mors gott folk.

Har länge funderat på att köpa mig en Supra MkIV, men inte gjort nått åt saken då jag inte vet så mycket om bilen i sig, "Är hoj åkare i vanliga fall". Man vill ju ha en sjysst sommar bil också, man kan ju inte alltid åka hoj.

Har kikat lite på olika Supror på nätet, och prisklassen mellan en vänsterstyrd och en högerstyrd är rätt saftig, oftast är den vänsterstyrda helt orginal och gått ganska mycket, och den högerstyrda är oftast kitad med fäljar och kjolpaket och massa annat godis, och brukar också ha gått ungefär hälften så mycket.

Så ni som kör Supra MkIV, höger eller vänsterstyrda, berätta lite för en helt okunnig kille som mig, vad som är dåligt, vad som är bra, och vad man ska kolla på när man ska köpa sig en Supra.

Är evigt tacksam för alla svar /Mvh Matte
Svara med citat
Gammal 2008-08-24, 15:45
nikeless nikeless är inte uppkopplad
Supramannen member
Supramannen member

Reg.datum: Apr 2006
Skicka ett meddelande via MSN till nikeless
Standard

tjena..

får börja med o säga att de e ett bra val av sommarbil iaf.. :P

Nu till frågan:

Det ända som skiljer bilarna åt egentligen är väl i huvudsak ratten.
sen så har eurospec. större bromsar och något bättre turbosar som klarar lite mera.
annras e dom i grund o botten lika..
det ända som e annorlunda också är att du får targa på en manuel eurospec. japspec. finns endast targa/auto.

men jag personligen kör ju en japspec. och jag tycker inte det finns några nackdelar.. tar ca 10 mil o komma in i de o sitta på högra sidan och man sparar ca 100-150k..

hoppas du hittar nått där ute..

MVH Niklas

PS: min kommer antagligen va till salu snart :P
O den e som du säger, lite mer moddad!!!!

Jag förstår inte vitsen med telefonsex, när man väl stoppat in luren hör man ju inte vad den andra säger!!!

http://www.garaget.org/?car=59963
Svara med citat
Gammal 2008-08-24, 16:35
Supra Rookie
Supra Rookie

Standard

Jo Supran har alltid varit en lite av en drömbil för mig, ända sen jag såg den för första gången, nångång i början av 95 tror jag det va, men som sagt det har alltid kommit massa saker i vägen, tex hojkort och va allt det innebär. =) Men nu har jag kanske chansen att köpa en, om inte allt för en avlägsen framtid, så all info om bilen som ni kan lägga fram är väldigt uppskattad.

Tex: Vad ska man kolla på när man köper en Supra, vad har den för nackdelar. Nått specielt man ska kika på med andra ord.
Sen har vi ju det här med singelturbokit, ska man satsa på det, eller ska man ha kvar dom 2 turbona och kanske byta dom till större ?

Hur är det med försäkringar och så, går dom att försöka halvår helförsäkring?? Så man slipper ha den stå på hela året?? Har hojen försäkrad året runt då det är billigaste alternativet, men ändå så kortar det en rejält slant varje år, och jag vill gärna ha kvar hojen. Är 30 och kommer förmodligen bo i villa utanför stor stad när jag kommer köpa bilen, om mina planer går som planerat.

Jag kikade lite på din Supra Niklas, den såg nedrans nice ut, är i stort sett en sån jag vill ha, svart, och med ett ganska diskret kjolpaket. Har du gjort nå extra på den, trim chassi?

Va kommer du sätta ut den för när du tänker sälja den?
Svara med citat
Gammal 2008-08-24, 17:24
nikeless nikeless är inte uppkopplad
Supramannen member
Supramannen member

Reg.datum: Apr 2006
Skicka ett meddelande via MSN till nikeless
Standard

vad gäller försäkring så e de lättast att ha helförsäkring när man kör med den.. sen när man ställer undan den ändrar man till garageförsäkring.. tror den kostar runt 800:-..
sen e priset på försäkring VÄLDIGT olika.. lättast e att typ ta ett reggnr från nån o ringa till försäkringsbolaget o höra vad dom säger..

Alltså vad man ska kolla efter e ju allt de där vanliga som man kollar efter när man köper bil..
Men de finns en hel del sådanna trådar här på forumet!

Orginal e ju helt ok.. men vill du trimma finns det några olika alternativ..
BPU: de e typ downpipe, ic, bc, fc.. o sen finns de då uppgraderingar till de.. har inte riktigt kolla på vad de e allt..
o sen e de ju singel.. de e väl de som kommer att rekommenderas av de flesta.. iaf de som har singel.. det är en sån otrolig kännsla att trycka på gasen :D

Vad som e gjort på min?
De e ju singelkitt, soppasystem, spridare, koppling, avgas, dämpare, fälgar, kjolpaket. typ...

Gå in på min garagesida så e där lite bättre spec...

MVH Niklas

Jag förstår inte vitsen med telefonsex, när man väl stoppat in luren hör man ju inte vad den andra säger!!!

http://www.garaget.org/?car=59963
Svara med citat
Gammal 2008-08-24, 17:29
prosty prosty är inte uppkopplad
Administratör
Site adminSupramannen member

Reg.datum: Jul 2004
Skicka ett meddelande via ICQ till prosty Skicka ett meddelande via MSN till prosty
Standard

Skiljer en hel del i prestanda mellan J-spec och eurospec / us-spec, men du får mkt för pengarna i en j-spec, dock slipper du singelkonvertera för att ändå ha bra prestanda i en euro/us, koppla ttc i en euro/us , så kör du låga 12or ganska enkelt.
Gammal 2008-08-24, 18:50
Dante Dante är inte uppkopplad
Supramannen member
Supramannen member

Reg.datum: Oct 2006
Standard

Allt berors ju på vad hur mycket pengar man kan tänka sig lägga ut. Jag köpte en japspec för jag ville inte lägga ut 250-300k på en orginal Supra som var rättstyrd. Ist köpte jag en jspec med lite godis för 150k. Om man inte ser nån problem med att sitta på högersida att styra. Miltalen ska man inte hänga upp sig på, en 8000milare kan vara sämre skick än en 16000milare tex.

Euro speccen är bättre i det avseendet att den har: hållbarare turbos, större spridare, bättre soppapump, diff kylare, andra kammar, större bromsar (dock har jspec det med på nyare), targa (om man nu tvunget vill ha det), helläder (finns på jspec med dock inte vanligt). Den ligger på 330hk orginal medans en japspec ligger på 280hk orginal (dock brukar det verkliga talet vara runt 300 sträcket).

Men sen är den ju också betydligt dyare. Sen är ju BPU ( vanligt trim typ ) samma på Euro och jap och ger ca 400hk på jspec och 400-480 på en Euro.

Försäkring köper du en vanlig helårs helförsäkring, på vintern när du ställer av Supran så betalar du inget heller mer än en "garageförsäkring" på minimal summa.

Köpråd: Se till så den är servad ordentligt och välskött. Och att den inte är bonnatrimmad eller nåt sånt, utan att det är bra gjort med riktiga grejor när det gäller singel. Annars gäller samma grejor som vilken beggad bil som helst. Finns inget speciellt att kolla på. Lyssna efter missljud, går växlarna i som dem ska etc etc?

Senast redigerad av Dante den 2008-08-24 klockan 18:55.
Svara med citat
Gammal 2008-08-25, 13:40
Supra Rookie
Supra Rookie

Standard

Har sett på många ställen att folk säger BPU trimning, vad menas med detta ?

Pengarna är inga större bekymmer, visst det är mycket pengar, men vill man ha nått man verkligen vill ha så får man betala, så äre väll i stort sett i alla branscher, och att sitta på höger sida tilltalar mig inte så speciellt mycket, då jag är yrkeschaufför till vardags, å kör rätt mycket, så jag vill nog ha en vänsterstyrd, tycker det känns säkrare av nån konstig anledning, har bara suttit bredvid i en högerstyrd bil och tyckte inte alls om det, en mycket obehaglig upplevelse, dock så äre nog mera av en vanesak...
Svara med citat
Gammal 2008-08-25, 13:55
prosty prosty är inte uppkopplad
Administratör
Site adminSupramannen member

Reg.datum: Jul 2004
Skicka ett meddelande via ICQ till prosty Skicka ett meddelande via MSN till prosty
Standard

Köp min för 325 k om du ska ha en snabb vänsterstyrd BPU, bara köra genom på SBP , inge strul hit o dit :)
Gammal 2008-08-25, 13:56
xAnder xAnder är inte uppkopplad
Supramannen member
Supramannen member

Reg.datum: Feb 2006
Skicka ett meddelande via MSN till xAnder
Standard

eller min =) för 180k,.. som nästan är lika snabb i fin sin prostys ;)

http://www.garaget.org/?car=78006
Svara med citat
Gammal 2008-08-25, 14:00
Merls avatar
Merl Merl är inte uppkopplad
VIP Medlem
Supramannen member

Reg.datum: Aug 2005
Standard

Är inte pengar problemet så ska du definitivt satsa på en vänsterstyrd.
Dom som kör högerstyrd gör det knappast för att dom föredrar att göra det, utan för att plånboken bestämmer vilken sida ratten hamnar på.
Köp en vänsterstyrd och du kommer inte ångra dig.

BPU = Basic performance upgrade.

Är samma princip som på vilken turboladdad bil som helst.
Man ökar på flåset genom att byta ut hela avgassystemet mot grövre, sen höja laddtrycket med hjälp av en Boost controller. Måste även ha en Boost cut controller (BCC) för att kunna höja/ta bort laddtrycksspärren så man kan ladda över 1kg.
Sen ett öppet luftfilter på detta så är du i hamn.
Sen finns det dom som lägger till ett + bakom sitt "BPU" och då menar dom t.ex att man har en FMIC el kamdrev m.m
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Köpråd Supra mk4, vad man ska titta efter Stefan Palm Teknik Mkiv 5 2007-01-11 18:21
Köpråd Koppling? Postman Teknik MkIII/MR2/Celica GT4 2 2006-10-20 18:05
Mk IV motorfrågor/köpråd totteigatan Teknik Mkiv 8 2005-02-15 15:57
Köpråd mk3 Smoothy Teknik MkIII/MR2/Celica GT4 9 2004-05-03 08:15
Köpråd Supra! Henren Teknik Mkiv 0 2003-08-17 12:18

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:34.