SMR - Forum  

Gå tillbaka   SMR - Forum > Allmänt > Allmänt
Registrera FAQ Medlemslista Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-11-01, 21:10
Björck Björck är inte uppkopplad
Mini Supramannen member
Mini Supramannen member

Reg.datum: Jun 2004
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av suprasam
Kul för Björck att hans bil fungerar frågan är hur mycket handpåläggning han fått göra på sina Kina grenrör har sett sådana i verkligheten och dom kräver i de flesta fall duktigt med bearbetning för att bli bra.Sedan om grejerna håller sådant märks först efter ett tag när man pressat lite.
Kinagrenrör?
Made in Sweden säger jag bara. :D
Jag började med att rita flänsen mot toppen i Autocad som jag senare fick laserskuren.
Sen har jag kapat, slipat och svetsat ihop allt till ett eget grenrör.
Inte alls lika blankt som ett kinagrenrör då det inte är i rf.

Inte heller så optimalt och fint men jag hade lite tidsbrist så det fick bli som det blev sålänge.

http://www.p-bjorck.se/supra06/supraliten.jpg
Svara med citat
Gammal 2006-11-01, 21:48
suprasam suprasam är inte uppkopplad
Supramannen member
Supramannen member

Reg.datum: Mar 2003
Standard

Lol hur som haver så kan man se att dina grenrör har mängder med svetsade skarvar detta är ofta ett tecken på att grenrören är tillverkade av småbitar dvs. = billigare grenrör från Kina där man höftat ihop grenrören av småbitar . Alla vet ju att svetsa i metall som utvidgas mycket inte kanske är den bästa lösningen utan man vill ha grenrör utan skarvar dels för bättre hållbarhet och dels för bättre flöde . Vilket som hoppas dom håller ihop men det kommer tiden att utvisa.

Citat:
Ursprungligen postat av Björck
Citat:
Ursprungligen postat av suprasam
Kul för Björck att hans bil fungerar frågan är hur mycket handpåläggning han fått göra på sina Kina grenrör har sett sådana i verkligheten och dom kräver i de flesta fall duktigt med bearbetning för att bli bra.Sedan om grejerna håller sådant märks först efter ett tag när man pressat lite.
Kinagrenrör?
Made in Sweden säger jag bara. :D
Jag började med att rita flänsen mot toppen i Autocad som jag senare fick laserskuren.
Sen har jag kapat, slipat och svetsat ihop allt till ett eget grenrör.
Inte alls lika blankt som ett kinagrenrör då det inte är i rf.

Inte heller så optimalt och fint men jag hade lite tidsbrist så det fick bli som det blev sålänge.
mm.
Svara med citat
Gammal 2006-11-01, 22:56
O_o O_o är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard

[quote="suprasam"]Lol hur som haver så kan man se att dina grenrör har mängder med svetsade skarvar detta är ofta ett tecken på att grenrören är tillverkade av småbitar dvs. = billigare grenrör från Kina där man höftat ihop grenrören av småbitar . Alla vet ju att svetsa i metall som utvidgas mycket inte kanske är den bästa lösningen utan man vill ha grenrör utan skarvar dels för bättre hållbarhet och dels för bättre flöde . Vilket som hoppas dom håller ihop men det kommer tiden att utvisa.

Jo alla har nog en cnc-rörkröknings-historia står o dammar..Spelar ingen som helst roll hur många skarvar du har..har du fin genombränna, svetsat rätt o riktigt så är det lika starkt som ett heldraget rör, punkt slut..
Gammal 2006-11-01, 23:03
oxbow_mkiv oxbow_mkiv är inte uppkopplad
Supramannen member
Supramannen member

Reg.datum: Aug 2004
Standard

När får vi se en långfilm på supran din!

Jag tycker björck är ett dragplåster för mkiv.
Alla som ser björck ratta sin supra på tvären förbi en (sätt in valfri bil) lär bli sugen på en supra själv.

All reklam är bra reklam och jag är säker på att rickard kommer få mer kunder :)

Hur som rickard, hoppas du inte lackar ur på mitt svar i tråden som försvann.
Gammal 2006-11-01, 23:23
Björck Björck är inte uppkopplad
Mini Supramannen member
Mini Supramannen member

Reg.datum: Jun 2004
Standard

suprasam: :lol: visst finns det risk för sprickbildning, det är en risk jag får ta. Men skulle det ske är det bara att laga med svetsen lite enkelt. Men hur många bilar med mycket effekt har inte specialgrenrör med svetsskarvar?
Jag ser mer grenrör utan skarvar som ett massproduktionsgrenrör.

Det här skulle jag kunna tänka mig är Rikards bästa grenrör?

Oxbow: Film kommer lite senare.

http://www.p-bjorck.se/supra06/supraliten.jpg
Svara med citat
Gammal 2006-11-01, 23:27
O_o O_o är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard

ja där har vi porr på hög nivå..fiiint grenrör
Gammal 2006-11-02, 00:01
Honkster Honkster är inte uppkopplad
Supra Rookie
Supra Rookie

Reg.datum: Nov 2006
Standard

Har aldrig reggat mig här men har som regel att alltid gå in och kika läget då och då, dels pga av att jag gillar supror och för att jag gillar läsningen.

Nu skapade jag bara ett konto för att jag tycker det är sjukt att folk verkligen har byggt upp ngn myt om smr och rikard....

Jag hade aldrig träffat rikard innan jag fick problem med min evo 5 rs, genom ett annat företag, men ändå så tog han/smr åt sig problemet och jobbade dag och natt för att få det klart.

Supertrevligt, snabb service och humana priser!

Sen tycker jag även att det är kul att ex rikard och mackan är med på lite träffar och pratar med oss kunder. Vissa vågar inte ens visa sig ute....

Nä, Folk som bygger sin avundsjuka, okunnighet på att snacka skit och smutskasta andra företag ger jag inte mycket för....Att bygga ett förtroende för mig som kund genom att berätta "Hur dåligt grejjer, jobb som det konkurande företaget gör? Nej, det vinner man inget på...

Vill bara säga att jag är EXTREMT nöjd med alla på smr och jobbet de gjort på min Evo.

Kan inte göra annat än att rekommendera!

Tack å bock, mitt första och kanske sista inlägg!

Andreas Håkansta
Mitsubishi Evolution V, Super Elakt Banmonster!
www.stacc.se
Svara med citat
Gammal 2006-11-02, 00:20
Supramannen member
Supramannen member

Standard

Jo men det beror som sagt på vad man ska ha grenröret till ska man "bara" köra 402 m så håller det säkert men ska man köra bana så är jag mer skeptiskt till det och som sagt alla får göra/köpa vad dom vill men ingen ska inbilla mig att ett rör som är svetsat är bättre än ett som är gjort av ett stycke rör då är man ute och cyklar. Tycker det är kul att du fått grejerna att funka så bra som dom gör sedan att jag personligen inte skulle köpa ett grenrör som ser som ditt eller Rikos som din bild visar är ju bara ett bevis på att smaken är delad och att vi har olika utgångspunkter när vi trimmar.

Citat:
Ursprungligen postat av Björck
suprasam: :lol: visst finns det risk för sprickbildning, det är en risk jag får ta. Men skulle det ske är det bara att laga med svetsen lite enkelt. Men hur många bilar med mycket effekt har inte specialgrenrör med svetsskarvar?
Jag ser mer grenrör utan skarvar som ett massproduktionsgrenrör.

Det här skulle jag kunna tänka mig är Rikards bästa grenrör?

Oxbow: Film kommer lite senare.
mm.
Svara med citat
Gammal 2006-11-02, 08:57
Grubbe Grubbe är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2005
Standard

Suprasam: Så du säger alltså att ett grenrör som är ihopsvetsat inte klarar av hård körning? :lol: :lol: :lol:
Svara med citat
Gammal 2006-11-02, 15:13
Supramannen member
Supramannen member

Standard

Det jag säger är att om du kör 402m så har du en mer tillfällig höjning av tempraturen än om du kör varv efter varv på en bana då du kommer att komma upp i betydligt högre temp vilket efter ett tag kommer att knäcka grenrör med sämre kvalite. Som ett exempel kan man ta upp Andi på supraforumet som körde med HKS grenrör på sin supra han ställde även upp i Onelap of america 2 gånger där han blev bland top 5 två år i rad.I vilket fall så sprack hans grenrör från HKS i svetsskarven och dom vägrade att ge honom ersättning så han blev senare sponsrad av SP som gjorde en kopia av HKS fast med bättre/tjockare gods som höll. Jag har även sett flera andra fabrikat som spruckit och detta sker i 99,9% av fallen i svetsskarvarna.
Med detta vill jag bara säga att även solen har sina fläckar även märkesgrenrören har sina fel och brister men om ett grenrör går sönder så sker det ofta i svetskarvarna. Därmed kan man dra slutsatsen att ju färre skarvar = mindre sannolikhet för sprickor. Jag antar att du vet att själva svetsskarven kanske håller i sig men i och med att du svetsat så har metallens egenskaper runt svetsskarven ändrats till det sämre dvs. högre chans för sprickor, sånt man får lära sig på ingenjörs utbildningarna material lära;-). Så ditt generaliserande resonemang håller inte jag är ledsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Grubbe
Suprasam: Så du säger alltså att ett grenrör som är ihopsvetsat inte klarar av hård körning? :lol: :lol: :lol:
mm.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Zatzy och Supra tråden Supramannen Allmänt 37 2007-01-21 00:57
God Jul - tråden Tr1Me Skitsnack 35 2006-12-24 15:05
TA BORT TRÅDEN Johan@W Teknik Mkiv 5 2006-03-27 15:07
Zatzy? _IcEmAn-Supra_ Skitsnack 5 2006-03-25 22:15
Zatzy nere...? Turbo Skegget Allmänt 3 2006-01-05 15:32

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:04.