SMR - Forum  

Gå tillbaka   SMR - Forum > Teknik > Teknik MkIII/MR2/Celica GT4
Registrera FAQ Medlemslista Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-08, 12:21
Wilgot Wilgot är inte uppkopplad
Supra Rookie
Supra Rookie

Reg.datum: Apr 2009
Unhappy Elektronikproblem?

Hej alla glada och trevliga supra-ägare! (och ni andra med förståss)

Nu har jag fått ett spännande problem med min supra mkiii -90. Motorn går inte att slå av!

Det började med att elhissarna, instrumentpanelen och ac:n slutade fungera, för att sedan helt sonika hoppa igång. Efter det gick det inte att stänga av motorn! Jag kan t.om. plocka ur nyckeln och motorn går fortfarande. Kan det vara i tändningslåset problemet sitter?

Var dessutom tvungen att byta ett relä till insprutningen, för helt plötsligt ville inte bilen starta heller. Men efter reläbytet gick det. Dock märker man att det är något som drar tjuvström när bilen väl är avstängd.

Någon som varit med om något liknande och/eller vet var man ska börja leta? Har problem med ryggen, så inte alltför lätt att åla runt på måfå under paneler och jox.

Tacksam för svar!
Svara med citat
Gammal 2009-04-08, 15:52
Anders Anders är inte uppkopplad
Supramannen member
Supramannen member

Reg.datum: Mar 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till Anders
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Wilgot Visa inlägg
Hej alla glada och trevliga supra-ägare! (och ni andra med förståss)

Nu har jag fått ett spännande problem med min supra mkiii -90. Motorn går inte att slå av!

Det började med att elhissarna, instrumentpanelen och ac:n slutade fungera, för att sedan helt sonika hoppa igång. Efter det gick det inte att stänga av motorn! Jag kan t.om. plocka ur nyckeln och motorn går fortfarande. Kan det vara i tändningslåset problemet sitter?

Var dessutom tvungen att byta ett relä till insprutningen, för helt plötsligt ville inte bilen starta heller. Men efter reläbytet gick det. Dock märker man att det är något som drar tjuvström när bilen väl är avstängd.

Någon som varit med om något liknande och/eller vet var man ska börja leta? Har problem med ryggen, så inte alltför lätt att åla runt på måfå under paneler och jox.

Tacksam för svar!
Det sitter möjligen inte en turbotimer inkopplad på bilen?? isåfall går motorn en stund även om man tagit ur nyckeln.
Svara med citat
Gammal 2009-04-08, 18:48
Nalle-74s avatar
Nalle-74 Nalle-74 är inte uppkopplad
VIP Medlem
Supramannen member

Reg.datum: May 2003
Standard

låter som ett jordfel kanske....

MKIII -90
MKIV -95
Svara med citat
Gammal 2009-04-09, 00:56
Supra Rookie
Supra Rookie

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Visa inlägg
Det sitter möjligen inte en turbotimer inkopplad på bilen?? isåfall går motorn en stund även om man tagit ur nyckeln.
Antar att det är möjligt att tidigare ägaren satte dit någon, men det är först nu som det har blivit såhär. Tidigare har det gått att stänga av som vanligt. Men tack för tipset!
Svara med citat
Gammal 2009-04-09, 00:58
Supra Rookie
Supra Rookie

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nalle-74 Visa inlägg
låter som ett jordfel kanske....
Vet du om något specifikt ställe, eller jordfel var som helst i bilen? Finns ju en del jordpunkter och saker som jordas... :P

Men tacksam för all hjälp :D
Svara med citat
Gammal 2009-04-09, 07:32
Nalle-74s avatar
Nalle-74 Nalle-74 är inte uppkopplad
VIP Medlem
Supramannen member

Reg.datum: May 2003
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Wilgot Visa inlägg
Vet du om något specifikt ställe, eller jordfel var som helst i bilen? Finns ju en del jordpunkter och saker som jordas... :P

Men tacksam för all hjälp :D
hade samma problem med en golf en gång i tiden då var det jordflätan som var riktigt dålig.

MKIII -90
MKIV -95
Svara med citat
Gammal 2009-04-10, 23:20
Supra Rookie
Supra Rookie

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nalle-74 Visa inlägg
hade samma problem med en golf en gång i tiden då var det jordflätan som var riktigt dålig.

Ok, tack för tipset. Provade med att sätta startkablar mellan motor och kaross, och vidare till minuspolen, men det blev ingen skillnad. Mätte även jorden från ecu:n men den verkade fullgod. Det enda jag lyckades komma fram till efter 8h felsökande var att jag hade inkommande spänning på stift 7 i tändningslåset, vilket ska vara utgående spänning från tändningslåset. Inget fel på tändningslåset, utan detta mätte jag upp i stickkontakten. Stift 7 går i sin tur vidare till bla spridarna och tändspolen, (enligt min verkstadsbok som jag har laddat ner från nätet).

Kan ecu:n ha gett sig, eller har jag missat något som är betydligt enklare?

Nu har det ju knytit sig totalt i televerket och jag har komplett idétorka. Kan någon ömsint, vänlig själ ge mig en ny infallsvinkel?

/W
Svara med citat
Gammal 2009-04-20, 12:12
Supra Rookie
Supra Rookie

Standard Problemet löst!

Det har tydligen suttit någon typ av larm i bilen, och tidigare ägare har slitit bort det men kopplat något fel. Tack vare glapp i säkringsdosan märkes inte problemet tidigare. Nu fungerar bilen igen! Så nu är ljudbygget igång :D
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:16.