![]() |
#1
|
|||
|
|||
![]() Japp, snart kör man supra och då man inte kört en såpass motorstark bil (V8-jänkare undantagna) så vill man gärna ha lite råd..
Alltså vad man skall tänka på med avseende på bilen i sig, vilka situationer bilen är lurig att köra, hur den är på vägen, hur bilen beter sig då effekten kommer, annat man bör tänka på osv... Bilen är en Bpu supra, manuell...
__________________
Master Unlimited 2007 i samarbete med: ////ALPINE, StreetWires, Optima Sverige, Ljudshopen - Skellefteå, Lava Electronics, BRL - Uppsala, Eltric - Uppsala |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Det första du ska tänka på att du är ingen driftingexpert (trodde jag) väldigt lätt hänt att man går på ställ i kurvan och sen får grepp och returkast..
__________________
APU MKIV |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
__________________
Audi S8 |
#4
|
||||
|
||||
![]() Sunt förnuft.
Kör ej över din egna förmåga. Ska du testa att sladda gör det på en stor yta, så det inte händer någon olycka. Det är motorstarka bilar med bakhjulsdrift, är man inte beredd på att bakändan släpper kan det få ödesdigra konsekvenser. Om man dock lär sig hantera det på rätt sätt, kan de vara hur kul som helst :)
__________________
Supra MKIV, svart eurospec, 6vxl, targa, bpu (Såld) Supra MKIV, silver eurospec, 6vxl, targa, APU. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Tack för svaren !
På en Bpu jap-spec har man grepp-problem även då man bara gasar rakt fram ? När kommer mesta av effekten och är det en jämn effektkurva eller har man en rejäl ketchupeffekt ?
__________________
Master Unlimited 2007 i samarbete med: ////ALPINE, StreetWires, Optima Sverige, Ljudshopen - Skellefteå, Lava Electronics, BRL - Uppsala, Eltric - Uppsala |
#6
|
||||
|
||||
![]() Man kan säga att det är lite ketchup över det då andra turbon börjar ladda runt 4000rpm. Det är då den börjar trycka på på allvar.
__________________
Supra MKIV, svart eurospec, 6vxl, targa, bpu (Såld) Supra MKIV, silver eurospec, 6vxl, targa, APU. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Som en ny Supra förare så känns det nog som en ketchup eller gummibands effekt då man trampar gasen i botten och sen kommer alltihop någon sekund senare. Fast som BPU så kommer trycket inte så brutalt hårt som det gör i en singel där det klart känns som en "on/off" knapp. Du kommer säkert också ha grepp problem eftersom din bil har 19" fälgar har jag för mej.
Annars är sakerna man ska tänka sej för typ: * Undvik att köra(hårt) i dåligt väder * Undvik ha gasen i botten alltid, speciellt när du svänger osv. Jag skulle föreslå att köra bilen så hårt du vågar i ett öppet, avskilt område för att lära känna bilen. Det finns också många medlemmar här som har olika typer utav skills som kanske kan erbjuda några utav deras tips (bana, drift, drag, osv). ![]()
__________________
Daily: Evo X MR | Weekends: RSP Supra Turbo by BoostLogic.com |
#8
|
||||
|
||||
![]() Jag kan bara hålla med alla andra här. Ta det lugnt med gasen i kurvor, det kan bli lurigt. Dom flesta hinner inte med att ratta tillbaka.
Som sagt, effekten kommer vid 4000, då är det bäst att hjulen står rakt. Annars är det som vilken bil som helst! :D |
#9
|
|||
|
|||
![]() Ta det lugnt kalla daggiga sommarnätter, då greppet brukar vara förädiskt plus att motorn skjuter på ganska bra i sådana förhållanden...
__________________
MKIV antracit (MSB) Celica GTI 9-5 Touring 12,11@189,6km/h @ Tullinge http://mkiv.com/main/homepage_buildi...source/trd.gif |
#10
|
|||
|
|||
![]() Tack för alla råd !
Jättebra saker att tänka på... Jag erkänner iaf att jag inte är van / duktig å köra med såpass mkt effekt ;)
__________________
Master Unlimited 2007 i samarbete med: ////ALPINE, StreetWires, Optima Sverige, Ljudshopen - Skellefteå, Lava Electronics, BRL - Uppsala, Eltric - Uppsala |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|